Mattias_Edeslatt skrev:
Ser ju riktigt bra ut, men för en som är helt novis på ämnet, hur får du naturligt fall på det viset som du beskriver? Det ser ju väldigt blött ut så man tycker ju att det då borde rinna ut i ett lika tjockt lager överallt? Vilket då gör det svårt att förklara de tre "dalarna" som du fick fylla i :rolleyes:
Som nino säger, det är mer som fil/yoghurt.
De tre svackorna uppkom då jag var där å petade upp massan lite för sent.. Spacklet hade redan börjat härda något. Då flöt det inte tillbaka helt
Men det fixade ju sig :)
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
nino skrev:
flytspackel är mer som tjock fil eller kräm, det är alltså inte som vatten
man får hjälpa till med den tandade spackeln lite också för att få det dit man vill

Vad använde du för spackel? spångolv?
Spångolv reglat cc40 med dubbla reglar.
Spacklet är Probau. Jag tycker det var riktigt smidigt att jobba med, det blev inga klumpar etc
 
Mikael_L
lazy rick skrev:
Hade ingen bra bredapackel så jag tog en riktigt stadig U-profil, man tager vad man haver!
Den visade sig vara helt perfekt för ändamålet, det överblivna spacklet drogs med in i u-profilen :)
Till att dra av med när det blivit halvhårt?

Ja det är nog ett bra verktygsval där, särskilt om man (som de flesta) inte har någon superduperbred spackel. ;)
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Inte för att göra dig orolig nu men jag har fått lära mig att det ska vara en homogen kaka på min 12mm över hela golvet, ingen avstängning för duschen men jag vet att det är endel som gör så.
 
nino skrev:
Inte för att göra dig orolig nu men jag har fått lära mig att det ska vara en homogen kaka på min 12mm över hela golvet, ingen avstängning för duschen men jag vet att det är endel som gör så.
Jag har sett ett par olika utföranden, hoppas detta håller! :)

Tänker att jag ska prova golvvärmen.. men osäker på hur länge jag ska vänta innan man vågar slå på den
 
Normalt sett så är det 28 dagar efter sista cementprodukten mao oftast efter fogning
 
Mikael_L
Och så ska väl värmen dras på lågt i början och ökas sakta under flera dagar?
 
Jag brukar rekommendera det om det är rätt vet jag inte men det kan ju inte vara helt fel?
Elgolvvärme funkar väl iof på det viset att tråden blir varm tills termostaten säger att det räcker då slår den av, så spacklet runt kabeln blir nog lika varmt oavsett om man börjar på 15 grader eller på 25?
 
  • Gilla
lazy rick och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi kommit till lite fördjupning av belysnings-planering!

Tanken är följande:
1-2 Watt LED-spots runt kanterna i taket. C.a 15 st på cc60.
Dessa ska vara dimbara
9974270n.jpg

En eller två armaturer i taket på 220V
P2237-13-18-Bizzo_big.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt en spegel med inbyggd belysning
3008164A_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har hittat en del lampor jag tror kommer passa :)
Men, behöver lite hjälp med LED-delen.

Vilken Trafo/dimmer etc ska jag ha till dessa lampor?
http://st.bygghemma.se/files/4971750b-bf51-4923-a276-1455a1f2411f/produktblad.pdf
 
Mikael_L
lazy rick skrev:
Vilken Trafo/dimmer etc ska jag ha till dessa lampor?
[länk]
Du ska ha en konstantströmdriver som ger 350mA, och har en maxeffekt på mer än 1,2W * det antal spottar du tänker ha.
(Eller 2 eller flera mindre drivers som kan köras parallellt).
T.ex.
https://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974068
https://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974109
Ska fungera för 15 sådana spots.

Sen får du fundera på om du vill ha knappdimmer (återfjädrande knapp) eller vriddimmer.

Dessa två har switchdim (knappdimmer). Men fungerar bra.
 
Tack för svaret Mikael_L
Nu lättade molnen på min himmel :)

Vi tänkte att vriddimmer vore lämpligast. Vi har knappdimmer i sovrummet och tycker den är lite svårkontrollerad.
 
Mikael_L
Då ska du hitta en driver som dimrar med en dimmer före, t.ex.:
https://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974042

Två sådana klarar 14 spots, och tre för 15 st spots.
(teoretiskt med specad max utspänning ska drivern egentligen klara 8st 1,2W 350mA spots, men jag vet inte varför de inte tycker detta.)

Denna driver ska enligt Malmbergs fungera till deras transistordimmer. Den har alltså en chans att fungera hyggligt till transistordimmer (bakkantsdimmer) av valfritt märke.
Men det finns ingen garanti på bra funktion när man gör en sådan kombo.
Detta kan fungera bra för vissa kombinationer av driver/dimmer/spot, urdåligt med andra. Det kan ev bli mödosamt att testa ut fungerande kombination.
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Tack för ditt svar Mikael!
Varför är detta så förbaskat komplicerat undrar jag? :)
Är det för att hålla elektrikerna med jobb?
 
Mikael_L
Det är nog mest ett teknikskifte nu.
Om 20 år kommer många nog tycka det är komplicerat om de stöter på de gamla sakerna som vi monterat upp fram tills nu. :)



Fast det som är väldigt komplicerat just nu är det inte finns någon standard eller gemensamma specifikationer på hur 230V LED och lågenergilampor ska dimras, eller bete sig vid klippta vågformer från dimrar.
Och samma med drivdon som det jag länkade till sist, som alltså drivs med 230-dimmer.

Så det blir rena lotteriet om det funkar eller inte.


Då är det betydligt säkrare att använda LED-drivers med knapp-dimmer, det funkar bra, typ alltid.
 
Redigerat:
Ärligt talat, vilken funktion har dimmer i ett badrum? Antingen är man därinne och då vill man ha det ljust, eller så är man inte där och då ska det vara mörkt.
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.