Som sagt, hade ute en mäklare för att värdera upp kåken idag, efter diverse renoveringar. De största består av nytt badrum samt ny gästtoalett.

Huset värderades idag till 1450000:-

Huset köptes för 2.5 år sedan för 1225000:-

De lån jag har idag:

Bottenlån: 918750:-

Topplån: 106700:-

Privatlån, detta har bekostat en del av kontantinsatsen samt de flesta renoveringar: 182000:-

Som sagt, vilka möjligheter ger denna uppvärdering med 225000:-?

Övrigt att tänka på? Behöver pantbrev ökas? Lite okunnig på detta område känner jag.. .:)

Om du skall öka på bottenlånen måste du ta ut mer pantbrev.

Det vore ju fina fisken att göra upp med banken om att öka bottenlånet för att lösa privatlånen, som jag antar har en rätt så betydande ränta, och så amortera den mellanskillnaden på topplånet.

• Gilla
Tottomannen
  • Laddar…
Är det möjligheter att slippa topplånet och eller privatlån du menar?

Oavsett vad mäklaren säger måste banken göra en egen bedömning. Fråga dem!

Ja, jag menar primärt vilka möjligheter jag har att slippa privatlån eller topplån, gärna båda!

Det är på bankens rekommendation jag värderade om huset, men vill gärna veta lite från sådana som gjort liknande manövrer vilka möjligheter jag kan ha.

Skall givetvis boka ett möte med banken till veckan också!

I princip så lånar ju banker ut upp till 85% av värdet, med fastigheten som säkerhet. Bankeran har också en lite lustig terminologi när det gäller "topplån". Med det menas oftast lån som också har huset som säkehet, men som är av en lite annan typ, och ibland har lite högre ränta än topplån.

Sedan kan man utöver det ha olika blancolån, alltså lån utan säkerhet för en del av kontantinsatsen på 15%.

Så värderringsmässigt borde du kunna låna totalt ytterligare ca 200 000, och/eller göra om en del av topplånet till bottenlån.

Sedan så kommer den andra beslutsfaktorn in, och det är betalningsförmåga, banken gör en kalkyl på hur du kommer att klara dig om räntan går upp. Där skiljer det mycket mellan olika banker, ex. Nordea räknar med att du måste klara dig om räntan går upp till 7%, andra banker nöjer sig med 4 - 5%.

Jag hade absolut betalat av privatlånen, då jag gissar dessa är blancolån?

Sen tycker jag det är det vanskligt att låna för stora summor till renoveringar och tillbyggnader. Jag brukar köra max 50% belåning och resten sparpengar. Den dagen priserna sjunker är det skönt att inte ha för hög belåningsgrad. De fantasipriser/värderingar på bostäder som finns idag tror jag kommer att sjunka och räntorna kommer att gå upp, och avdraget för räntekostnader kommer att försvinna. Förmodligen precis i tid med att man måste sälja av någon anledning. Då är det skönt att inte sitta på för stora skulder.

/S

Privatlånet borta, detta tillsammans med lite övriga justeringar gav minskade månadsutgifter med lite drygt 2000:-

Värderingen lönade sig kan man säga! :)

• Gilla
HeleneP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.