Jo, jag har läst svaren men om TS bara är upprörd över grannens oväntade motstånd borde inte tråden handla om detaljplaner och avstånd. Har du sett ritningar/bilder? Jag har bara läst TS aningens ostrukturerade beskrivning. Jag gissar att det finns en hel del som är oklart eller utlämnat. Utan korrekt underlag går det inte att ge korrekt svar.

oshu skrev:
Jag får inte ihop formuleringen "...maximal byggnadshöjd 2,5m plus tak med en lutning av max 45 grader.". Då blir ju takhöjden helt avhängig bredden på byggnaden. I mina ögon verkar det vara väldigt godtyckligt. Så brukar väl inte detaljplaner formuleras, eller?
Det kan jag inte svara på, vad som är vanligt alltså, vår detaljplan är fastställd 1970 och anger endast byggnadshöjd, inte nockhöjd eller lutning. Maxlutning på 45 grader fick jag från byggnadsnämden i kommunen.

oshu skrev:
TS; det verkar som att du är lite stressad över dina grannars motstånd mot dina planer. Samtidigt är svaren ovan är ganska tydliga med att du kommer att få bygglov om ditt projekt uppfyller villkoren i detaljplanen. Varför kan det vara så?

- Är ditt projekt helt i överensstämmande med detaljplanen och den beskrivning som grannen fick?
- Kan det vara så att du behövde ett grannmedgivande för att kommunen skulle bortse från eventuella mindre avvikelser?
- Är ditt garage ihopbyggt med bostadsfastigheten?
Delen som nu bestrids är helt överrensstämmande med detaljplanen och grannen fick samma ritningar som jag skickade till kommunen. Garaget är vidbyggt med huset, gör det skillnad? Grannehörande blev det pga 8% överskriden byggyta på tomten pga uterum..

Jag är mest stressad över att grannen vill bråka om detta, jag vill inte ha en utdragen grannfejd tills någon av oss flyttar... som jag skrev innan - livet är för kort!

Larvig kritik mot TS. Visst är det grannens rätt att överklaga men det är väl självklart att han har rätt att vara upprörd när grannen gör som han gör. TS visade grannrespekt och frågade, och fick ett ja. Om grannen sedan tänkt om angående det hemska med ett tegeltak, så kunde han då iaf varit stor nog och berättat det muntligt först. Larv. Lite upprördhet förlänger livet. Hålla all irritation inom sig för ett lugnt yttre tror jag inte på.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
oshu skrev:
Jo, jag har läst svaren men om TS bara är upprörd över grannens oväntade motstånd borde inte tråden handla om detaljplaner och avstånd. Har du sett ritningar/bilder? Jag har bara läst TS aningens ostrukturerade beskrivning. Jag gissar att det finns en hel del som är oklart eller utlämnat. Utan korrekt underlag går det inte att ge korrekt svar.
Ett korrekt svar på vad? Min fråga från början var om en granne kan bestrida något som följer detaljplan, inget annat. Allt annat blir ju subjektiva bedömningar. Om mitt bygge mot förmodan inte skulle följa detaljplan så blir ju den saken utredd av byggnadskontoret isf. Men om så var fallet borde dom nog tagit upp detta i samband med de delar som krävde grannehörande.

Jag skrev redan från början att bygglovet, i detta avseende, följer detaljplan - åtminstone till den grad som jag och byggnadskontoret kan utläsa. Jag har alltså varit i kontakt med bygglovsavdelningen löpande under ritningsstadiet.

Att tråden handlar om detaljplaner och avstånd är väl att folk i regel är kritiska till vad som påstås, vilket jag tycker är helt i sin ordning, alla kan vi ju göra/tolka fel...

Byggnadshöjd är inklusive tak.
Vidbyggt garage, se https://www.byggahus.se/forum/bygglov/139116-vidbyggt-garage-huvudbyggnad.html

Jag dömer inte grannen utifrån ena partens beskrivning.
Jag stöttar gärna avendere i hens frågeställning och svårigheter, men tänker inte stryka någon medhårs. Finns det en relevant fråga så ställer jag den.

TS; finns det någon i området som gjort det du vill göra? I så fall kan du skaffa kopia av deras bygglovshandlingar.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
harry73 skrev:
Ts har redan besvarad den frågan.
Bygglovet handlar om ett garage enligt detaljplan och en till yggnad med mindre avvikelse.
Pga tillbyggnaden finns det ett grannhörande
Dock kan en överklagan pga att grannen inte gillar garaget leda till att lovet upphävs om överprövande instans inte anser att avvikelsen för tillbyggnaden är mindre. Det behöver inte vara det som klagas på som fäller lovet.

oshu skrev:
Byggnadshöjd är inklusive tak.
Vidbyggt garage, se [länk]

Jag dömer inte grannen utifrån ena partens beskrivning.
Jag stöttar gärna avendere i hens frågeställning och svårigheter, men tänker inte stryka någon medhårs. Finns det en relevant fråga så ställer jag den.

TS; finns det någon i området som gjort det du vill göra? I så fall kan du skaffa kopia av deras bygglovshandlingar.
Helt rätt, jag vill inte bli stryken medhårs!

Byggnadshöjd i min kommun anger ytterväggens förlängning till takfallets början, inte inkl tak. Följande fick jag från bygglovsavdelningen i kommunen:

"Hej, Så här beräknas byggnadshöjd. Någon nockhöjd finns oftast inte angivet i äldre detaljplaner och ja så ingen angiven här."

Plus nedanstående bild:

image0.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ang. tråden om vidbyggt garage, vet inte om den är relevant i mitt fall? Frågan blir ju isf om det är ett garage eller del av huvudbyggnad, det senare medger en byggnadshöjd på max 5,6m. I annat fall är det ett svartbygge och behöver rivas - och desamma gäller 30-40 fastigheter till i samma område, inkl den bestridande grannens garage. Jag skulle tippa på att kommunen anser att det är en komplementsbyggnad/uthus allt annat blir orimligt.

Ja det finns en del vidbyggda garage med sadeltak i området, även fristående och samtliga i eller nära tomtgräns.

bergenudd skrev:
Dock kan en överklagan pga att grannen inte gillar garaget leda till att lovet upphävs om överprövande instans inte anser att avvikelsen för tillbyggnaden är mindre. Det behöver inte vara det som klagas på som fäller lovet.
Under 10% är tydligen acceptabelt i min kommun, jag ligger på 8.

Jag kanske har missat något i tråden.
Enligt TS är garaget inom detaljplanen, men det har ändå genomförts ett grannehörande?
Grannehörande har man väl bara om det sökta bygglovet avviker från detaljplanen?

Ha du pratat med grannarna om bygglovet och hur reagerar dem när du pratar med dem. Hoppas de löser sej och du får ett garage. Lycka till.

harry73
noone70 skrev:
Jag kanske har missat något i tråden.
Enligt TS är garaget inom detaljplanen, men det har ändå genomförts ett grannehörande?
Grannehörande har man väl bara om det sökta bygglovet avviker från detaljplanen?
Bygglovet handlar om ett garage enligt detaljplan och en tillbyggnad med mindre avvikelse.

harry73 skrev:
Bygglovet handlar om ett garage enligt detaljplan och en tillbyggnad med mindre avvikelse.
Ta bort garaget från bygglovet där det är grannehörande och lämna in ett nytt bara på garaget.
Inget grannehörande på garaget och förhoppningsvis så slinker det bygglovet igenom lättare

Håll käft tills vidare. Om grannhörandet gick ut pga tillbyggnaden och grannen svarade på den del som ligger inom detaljplan så lär byggnadsnämnden konstatera att bygglov kan ges på hela projektet.

Om grannen däremot fattar att denne kan invända mot tillbyggnaden så kan denne använda det i en förhandling mot dig. Då kan grannen "föreslå" att du ska sänka garagetaket, varvid grannen i gengäld väljer att inte invända mot tillbyggnaden. Vänta därför tills bygglovet vunnit laga kraft innan du pratar med grannen om saken.

Jag fattar att du känner dig förbigången, men föreslår att du släpper det, glömmer och går vidare med god grannsämja. Resultatet kommer ju ändå troligast att bli att du "vinner" och får som du vill, medans grannen inte får det.

Är du lite strategisk så går du över till grannen när allt är klart och förklarar att du känner dig besviken över att grannen valde att svara på det sättet på grannhöran, trots att du hade varit över och pratat. Varför gick grannen inte till dig direkt istället? Men att du bestämt dig för att släppa det och gå vidare som goda grannar och vänner. Baktanken med det här är förstås att skuldbelägga grannen, som då kan komma att känna att denne står i skuld till dig. Vilket kan nyttjas om det dyker upp någon liknande historia i framtiden. Kanske har grannen något träd som du vill bli av med, eller liknande?

• Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
noone70 skrev:
Ta bort garaget från bygglovet där det är grannehörande och lämna in ett nytt bara på garaget.
Inget grannehörande på garaget och förhoppningsvis så slinker det bygglovet igenom lättare
Det har gått för långt för det tycker jag, byggnadskontoret inväntar en kommentar från mig, jag antar att dom vill veta om jag backar eller vidhåller ansökan. Iom att jag verkar ha rätten på min sida så är det väl lika bra att få detta avklarat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.