17 370 läst · 47 svar
17k läst
47 svar
Rapport: Ett år med inköp och uppstart av hobbysnickeri
Eftersom jag inte har plats/uscados för en riktig rikt/planhyvel och jag har börjat upptäcka "ZEN" i handarbetet funderar jag på att börja min hyvelsamling )) med denna Jack plane från LN. Tänker att den borde fungera för att rikta lite mindre stycken och vara ganska allround. Vad tror ni? Slänger upp en separat tråd också.
http://www.swedendro-tools.se/shop/...er&sm=ovrigt/handverktyg/handhyvlar/exklusiva
http://www.swedendro-tools.se/shop/...er&sm=ovrigt/handverktyg/handhyvlar/exklusiva
Funkar säkert med den, men köp från hyvlar.se istället! Annars rekommenderas att köpa en gammal Stanley och fixa upp den, man lär dig väldigt mycket kring hur hyveln funkar i en sådan process.
Stenley och Hellstedts och Millers Falls och Ohio Tools och Sargent och Siegley och Woden och Record och V&B och Nooitgedagt och Union och WS Tools och Ståhl är några exempel på gamla hyvlar av bra kvalitet som lönar sig att köpa och renovera.
Rapier och <B> (Voskov) och Anchor och E-steel är andra klassens fabrikat där man också kan hitta renoverbara exemplar.
Jag tycker du skall spara pengar och köpa begagnat så länge du håller dig till vanliga hyvelmodeller som det finns gott om på begagnatmarknaden. Sedan när du börjar behöva olika slags specialhyvlar är det svårt att hitta begagnat så då kan du köpa nytt. Veritas och Clifton är två bra märken som brukar vara litet billigare än Lie-Nielsen.
Rapier och <B> (Voskov) och Anchor och E-steel är andra klassens fabrikat där man också kan hitta renoverbara exemplar.
Jag tycker du skall spara pengar och köpa begagnat så länge du håller dig till vanliga hyvelmodeller som det finns gott om på begagnatmarknaden. Sedan när du börjar behöva olika slags specialhyvlar är det svårt att hitta begagnat så då kan du köpa nytt. Veritas och Clifton är två bra märken som brukar vara litet billigare än Lie-Nielsen.
Redigerat:
Ett tillägg
Lie Nielsen 62 motsvarar den gamla Stanley 62. Den är en hyvel med extra låg skärvinkel. Jag har en sådan. Min uppfattning är att då man arbetar med furu och björk så är den en specialhyvel för ändträ. Bra att ha ibland men absolut inte den första hyveln som du behöver.
Vanliga hyvlar med 45 graders skärvinkel fungerar mycket bättre att hyvla längs fiberriktningen med i våra inhemska träslag.
Nummer 4 och 5 och 7 är de viktigaste storlekarna i Stanleys och Lie Nielsens nummerserie. Börja med att skaffa någon av dem. Olika tillverkare använde olika typbeteckningar. Det kvittar vad de heter bara storleken är ungefär motsvarande.
Du skall inte kasta bort pengar i onödan.
Lie Nielsen 62 motsvarar den gamla Stanley 62. Den är en hyvel med extra låg skärvinkel. Jag har en sådan. Min uppfattning är att då man arbetar med furu och björk så är den en specialhyvel för ändträ. Bra att ha ibland men absolut inte den första hyveln som du behöver.
Vanliga hyvlar med 45 graders skärvinkel fungerar mycket bättre att hyvla längs fiberriktningen med i våra inhemska träslag.
Nummer 4 och 5 och 7 är de viktigaste storlekarna i Stanleys och Lie Nielsens nummerserie. Börja med att skaffa någon av dem. Olika tillverkare använde olika typbeteckningar. Det kvittar vad de heter bara storleken är ungefär motsvarande.
Du skall inte kasta bort pengar i onödan.
Skulle denna hyvel vara en bättre första allround-hyvel då enligt dig: http://hyvlar.se/handhyvlar/LieNielsen/LN_rubank_5heimlaga skrev:Ett tillägg
Lie Nielsen 62 motsvarar den gamla Stanley 62. Den är en hyvel med extra låg skärvinkel. Jag har en sådan. Min uppfattning är att då man arbetar med furu och björk så är den en specialhyvel för ändträ. Bra att ha ibland men absolut inte den första hyveln som du behöver.
Vanliga hyvlar med 45 graders skärvinkel fungerar mycket bättre att hyvla längs fiberriktningen med i våra inhemska träslag.
Nummer 4 och 5 och 7 är de viktigaste storlekarna i Stanleys och Lie Nielsens nummerserie. Börja med att skaffa någon av dem. Olika tillverkare använde olika typbeteckningar. Det kvittar vad de heter bara storleken är ungefär motsvarande.
Du skall inte kasta bort pengar i onödan.
...fick för mig att de "nya" hyvlarna med lägre vinkel var lite lättare för nybörjare att ställa in och komma igång med nämligen.
Jag får inte upp länken men nummer 5 är en mångsidigt användbar hyvel som du alltid kommer att behöva.
Träslagen är olika i olika delar av världen och om du frågar en austrailensare så har han säkert helt andra åsikter än jag har.
Hur som helst så tycker jag att du använder dina pengar ineffektivt. Pengar kommer alltid någonstans ifrån och om man måste stressa sig sjuk för att ha råd med verktyg missar man poängen med att hobbysnickra.
På bilden ser du de hyvlarna som jag använder mest och som jag skulle föreslå som en grundsats för en hobbysnickare som vill hyvla för hand och klara både det ena och det andra. Den äldsta är över 100 år och alla är över 50 år gamla. De flesta har blivit reparerade någon gång. Allihop fungerar perfekt.
Om du köper begagnat så kan du skaffa dig allihop för samma pris som en enda ny Lie-Nielsen hyvel.
Träslagen är olika i olika delar av världen och om du frågar en austrailensare så har han säkert helt andra åsikter än jag har.
Hur som helst så tycker jag att du använder dina pengar ineffektivt. Pengar kommer alltid någonstans ifrån och om man måste stressa sig sjuk för att ha råd med verktyg missar man poängen med att hobbysnickra.
På bilden ser du de hyvlarna som jag använder mest och som jag skulle föreslå som en grundsats för en hobbysnickare som vill hyvla för hand och klara både det ena och det andra. Den äldsta är över 100 år och alla är över 50 år gamla. De flesta har blivit reparerade någon gång. Allihop fungerar perfekt.
Om du köper begagnat så kan du skaffa dig allihop för samma pris som en enda ny Lie-Nielsen hyvel.
Jag vet att Lie Nielsen kostar och för mig är det lite tjusningen i att få köpa fina verktyg. Sedan vet jag att man alltid skulle kunna klara sig billigare undan om man tex köpte begagnat eller rustade upp någon gammal hyvel men det är nog nått jag tror att jag kan göra när jag blir lite varmare i kläderna. Min filosofi, rätt eller fel, är att så länge jag har kvalitativa och felfria verktyg kan jag åtminstone räkna bort verktyget ur ekvationen när resultaten inte blir bra och då vet jag att det är mig det är fel på och inte verktygen.
För att citera Paul Sellers " The nr 4 is all you need really" Det är kanske inte helt sant, det kan ju vara bra med en längre om man ska rikta, men jag förstår vad han menar. Att man inte ska fastna i verktygsträsket utan faktiskt komma igång och snickra.
Du får börja titta på hans YT videos, väldigt rogivande och inspirerande.
Edit: Jag köpte en gammal Stanley för 50kr på loppis som jag slipade på frihand ( Seller har återigen en bra video ) på våtslippapper, den skär som smör. Så det behöver inte vara så krångligt.
Du får börja titta på hans YT videos, väldigt rogivande och inspirerande.
Edit: Jag köpte en gammal Stanley för 50kr på loppis som jag slipade på frihand ( Seller har återigen en bra video ) på våtslippapper, den skär som smör. Så det behöver inte vara så krångligt.
Redigerat:
Fast bra verktyg kan bara till viss del ersätta ett bra handlag. Det är precis det man tillägnat sig om man tar sig tid att fixa iordning en hyvel. Hur man ställer in en hyvel, och slipar stålet på densamma, är något som kräver övning. Samma sak med stämjärn.
Du skriver förresten inget (vad jag kan se) om slipstation. Vad har du för setup där?
Du skriver förresten inget (vad jag kan se) om slipstation. Vad har du för setup där?
Jag skulle säga som så att vi "normalbegåvade" behöver bra verktyg för att få ett bra resultat. Annars blir det alldeles för svårt.
Lyckligtvis är det så att bra verktyg inte alltid måste innebära dyra verktyg. Det gäller att veta exakt hur verktyget fungerar och varför. Det är den tekniska kvaliteten på de kritiska delarna plus balansen och ergonomin på helheten som definierar ett bra verktyg.
-Mina hemgjorda trähyvlar är nästan lika "bra" som svindyra trähyvlar från Larry Williams. De ser inte alls lika snygga ut men de kritiska delarna håller nästan samma kvalitet. Fastän betten är gjorda av uppnötta filar och kropparna av björkvirke som kostade 5 euro per stock och bottnarna av bok som jag hittade i vedhögen på en trappfabrik.
-Min 100 år gamla Disston fogsvans som kostade 50 cent är i stort sett lika "bra" som en ny fogsvans av luxigaste modell från Mike Wentsloff. Den är tunnslipad i ryggen och har bra stål som både går att skränka och håller skärpan. Efter att jag hamrade om bladet började den gå rakt. Handtaget som jag förnyade för andra gången passar bra i min hand. Den är ganska medfaren efter 100 år men funktionen och balansen är de rätta.
Du skall naturligtvis göra som det passar dig själv bäst.....men om du vill skaffa en ny Lie-Nielsen för att sedan när du har lärt dig hur en bra hyvel skall vara komplettera med begagnade hyvlar då föreslår jag att du börjar med en nummer 4. Den är nämligen en putshyvel och putshyvling ställer extra höga krav på att bettet är bra infäst och noga inställt. Där kan man altså ha nytta av att en ny Lie-Nielsen är marginellt bättre.
Lycka till!
Lyckligtvis är det så att bra verktyg inte alltid måste innebära dyra verktyg. Det gäller att veta exakt hur verktyget fungerar och varför. Det är den tekniska kvaliteten på de kritiska delarna plus balansen och ergonomin på helheten som definierar ett bra verktyg.
-Mina hemgjorda trähyvlar är nästan lika "bra" som svindyra trähyvlar från Larry Williams. De ser inte alls lika snygga ut men de kritiska delarna håller nästan samma kvalitet. Fastän betten är gjorda av uppnötta filar och kropparna av björkvirke som kostade 5 euro per stock och bottnarna av bok som jag hittade i vedhögen på en trappfabrik.
-Min 100 år gamla Disston fogsvans som kostade 50 cent är i stort sett lika "bra" som en ny fogsvans av luxigaste modell från Mike Wentsloff. Den är tunnslipad i ryggen och har bra stål som både går att skränka och håller skärpan. Efter att jag hamrade om bladet började den gå rakt. Handtaget som jag förnyade för andra gången passar bra i min hand. Den är ganska medfaren efter 100 år men funktionen och balansen är de rätta.
Du skall naturligtvis göra som det passar dig själv bäst.....men om du vill skaffa en ny Lie-Nielsen för att sedan när du har lärt dig hur en bra hyvel skall vara komplettera med begagnade hyvlar då föreslår jag att du börjar med en nummer 4. Den är nämligen en putshyvel och putshyvling ställer extra höga krav på att bettet är bra infäst och noga inställt. Där kan man altså ha nytta av att en ny Lie-Nielsen är marginellt bättre.
Lycka till!
Linn på Youtube har byggt en cross cut-släde just till DW745. Den blir ganska liten förstås men bör fungera för väldigt mycket. https://www.youtube.com/watch?v=dnBaoRYDBLg
Håller helt med. Min poäng, kanske dåligt förmedlad, är att just handverktygen är betydligt mindre "tuta och köra" än gemene powertool. En dyr fräs ger (nästan) automatiskt ett bättre resultat än Julas fräs med skev sula. Ett nytt dyrt stämjärn är bara marginellt mycket till hjälp när man ska knacka fram sitt tapphål jämfört med ett köpt på CO.heimlaga skrev:
Där håller jag inte riktigt med dig. Handverktyg är precis lika känsliga för dålig kvalitet.jonmo skrev:Håller helt med. Min poäng, kanske dåligt förmedlad, är att just handverktygen är betydligt mindre "tuta och köra" än gemene powertool. En dyr fräs ger (nästan) automatiskt ett bättre resultat än Julas fräs med skev sula. Ett nytt dyrt stämjärn är bara marginellt mycket till hjälp när man ska knacka fram sitt tapphål jämfört med ett köpt på CO.
Billigstämjärn har ofta dåligt stål och dålig härdning. En kamrat (som är ganska skicklig smed) köpte en ny indisktillverkad Record hyvel och för att bettet skulle hållas på plats och gå att ställa in måste vi skava och fila flera olika delar i mekanismen och härda och anlöpa bettet. Inte ens då blev den bra. Den gick inte att göra bra.
Du har nog rätt, framförallt när det gäller hyvlar. Skulle personligen aldrig lägga energi på en som inte var från LN eller från innan andra världskriget.heimlaga skrev:Där håller jag inte riktigt med dig. Handverktyg är precis lika känsliga för dålig kvalitet.
Billigstämjärn har ofta dåligt stål och dålig härdning. En kamrat (som är ganska skicklig smed) köpte en ny indisktillverkad Record hyvel och för att bettet skulle hållas på plats och gå att ställa in måste vi skava och fila flera olika delar i mekanismen och härda och anlöpa bettet. Inte ens då blev den bra. Den gick inte att göra bra.
Helt rätt. Jag är så pass novis att jag inte hunnit så långt ännu i de köpen men jag sneglar så klart på några stenar och en Honing-guide från Veritas till både hyvel- och stämjärnen. Jag är öppen för förslag även där. Jag drar mig lite för vattenstenar, verkar kladdigt och de verkar känsliga. Vill samtidigt undvika en till elmaskin så det kanske blir vattenstenar ändå. Tips mottages gärna.jonmo skrev: