Nerre skrev:
Men det verkar ju minst sagt skitdumt att skippa fiber idag eftersom det eventuellt kanske om man har riktig tur dyker upp nåt annat om 15 år? Det vettigaste man kan göra är väl att välja det som är mest framtidssäkert av det som finns idag? Och det är fiber.
Vilket är precis vad jag sagt mer än en gång i denna tråd.
 
Fairlane
Gällande frågan om man kan efteransluta så lär det variera beroende på var man bor och vilken leverantör man har.
I vårt hus drogs det in fiber (Telia Öppen Fiber) för cirka 2 år sedan och nu ser jag mängder med skyltar på gatan med texten "Telia drar in fiber i det här huset." (något i den stilen). Här fungerar det således med efteranslutning. Kanske för att det är många på en gång, vad vet jag. Jag har ingen aning om vad de får betala för efteranslutningen.
 
Fairlane skrev:
Gällande frågan om man kan efteransluta så lär det variera beroende på var man bor och vilken leverantör man har.
I vårt hus drogs det in fiber (Telia Öppen Fiber) för cirka 2 år sedan och nu ser jag mängder med skyltar på gatan med texten "Telia drar in fiber i det här huset." (något i den stilen). Här fungerar det således med efteranslutning. Kanske för att det är många på en gång, vad vet jag. Jag har ingen aning om vad de får betala för efteranslutningen.
Jag håller precis att efteransluta mig till det lokala stadsnätet, mitt område kopplades in för 6-7år sedan. Får betala 20k och gräva själv på min egen tomt. Och då fick dom gräva upp och återställa ca 8m trottoar.

Dock verkar det som om jag hade tur att det ens gick att efteransluta då dom redan hade planerade inkopplingar i min närhet (kommunalt dagis) nu i höst. Så mitt tips är att passa på att ansluta dig om du har möjlighet så att du inte blir helt utan.
 
Fairlane skrev:
Gällande frågan om man kan efteransluta så lär det variera beroende på var man bor och vilken leverantör man har.
Det finns fler exempel på folk som INTE fått chansen att efteransluta sig än vad det finns exempel på folk som fått chansen.

Det krävs ju en viss mängd intresserade för att det ska löna sig att gräva upp trottoarer och gator på nytt. Har man vid första tillfället fått 60-70% av hushållen att ansluta sig så kanske det bara är 10-20% av hushållen som är intresserade av efteranslutning 5 år senare. Då är det inte många som är intresserade av att ta projektet.

Men det är klart, om 15-20 år när de flesta områden är utbyggda så kanske de börjar leta mindre projekt. Om man har tur.
 
Fairlane
Så kan det nog vara. Jag vet inte hur många som anslöt i vårt område vid förra installationen. Nu känns det som att kanske 30 % av husen har en skylt från Telia och då är det kanske intressant.

Sen skiljer det sig såklart från områden till områden. 30% av 10 hus, kanske inte så intressant, 30% av 500 hus, mer intressant. Samt hur lätt det är att gräva på platsen, om det finns annan anledning till grävningar ändå etc.

Dvs, det behöver inte vara kört för att man missat första anslutningen, men personligen skulle jag absolut inte missa den och ska jag köpa ett nytt hus så är det en klar nackdel om de inte har fiber och ingen anslutningsomgång är på gång.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det finns fler exempel på folk som INTE fått chansen att efteransluta sig än vad det finns exempel på folk som fått chansen.
Och iaf inte till samma villkor. När grannarna på gatan till slut fick ansluta sig så var det för att Telia sponsrade denna och de fick då binda upp sig för tjänster och leverantör (som det iofs ville ha) under ganska lång tid. Så vårt öppna stadsnät är inte öppet för dem på många, många år...
 
Nerre skrev:
Det finns fler exempel på folk som INTE fått chansen att efteransluta sig än vad det finns exempel på folk som fått chansen.

Det krävs ju en viss mängd intresserade för att det ska löna sig att gräva upp trottoarer och gator på nytt. Har man vid första tillfället fått 60-70% av hushållen att ansluta sig så kanske det bara är 10-20% av hushållen som är intresserade av efteranslutning 5 år senare. Då är det inte många som är intresserade av att ta projektet.

Men det är klart, om 15-20 år när de flesta områden är utbyggda så kanske de börjar leta mindre projekt. Om man har tur.
I vårt område förbereder man med anslutning fram till tomtgräns för de som inte ansluter idag, så en efteranslutning innebär grävning på egen tomt och sedan kan man blåsa i fiber, är Telia Öppen fiber. Det kan bli lite asfalt just vid tomtgränsen för vissa.
Så med de förutsättningarna kan man ganska enkelt koppla in nya intressenter, men samtidigt har man investerat kapital som inte ger avkastning.
 
Då har ni antagligen rätt hög anslutningsgrad redan nu, för vilken nätbyggare lägger ner dubbelt mycket materialkostnader om man inte är säker på att få igen pengarna? Och gräver man verkligen ner slang in på stickvägar som idag inte har nån som ansluter sig?
 
Nerre skrev:
Då har ni antagligen rätt hög anslutningsgrad redan nu, för vilken nätbyggare lägger ner dubbelt mycket materialkostnader om man inte är säker på att få igen pengarna? Och gräver man verkligen ner slang in på stickvägar som idag inte har nån som ansluter sig?
Har bara koll på närområdet, men skulle gissa på att 40-50% av fastigheterna ansluter sig där jag sett dem gräva.
Men som du skriver, finns det ingen på en gata så gissar nog även jag på att det inte grävs där.

Så med vårt resonemang skulle det inom ett fiberområde kunna innebära att en fastighet där många grannar på gatan anslutit sig kan få fiber i efterhand relativt snabbt om man har förberett fram till tomtgränsen. Däremot kan det då bli Nej på en parallellgata utifrån att ingen har anslutit sig.
Utifrån ett sådant resonemang blir möjligheten till efteranslutning väldigt individuellt för fastigheter, där vissa kan få och andra får vänta.
Så det kan ju vara bra att kolla vid köp av fastighet som saknar fiber om det finns framdraget till tomtgräns.
 
Redigerat:
A
När SI grävde fiber till mig så grävde dom ner en fortsättning till granntomten.
 
Ett Inlägg i denna hysteri att man måste ansluta sig till fiber, det finns fortfarande en stor skara människor som inte anser att det är viktigt med snabba uppkopplingar, den skaran är troligtvis än så länge större än de som verkligen har behov av snabba nät, fiber är ett bra alternativ men tror ni verkligen att det är fiber som kommer att vara dominerande, om ni tror det så visst då skall ni ansluta er. Att ansluta mig/oss är inget alternativ de närmaste åren, det utbud som är på baskanalerna räcker mer än väl till att inte vilja ha fler kanaler att sucka över. Nu försöker vi i våran familj att minimera tv/data/mobiltid vi vill försöka att sitta som man gjorde förr, på den gamla goda tiden:rolleyes: prata om vad barnen gjort i skolan, hur man har haft det på arbetet.
Vad gör ni om ni inte sitter och surfar; till och med vuxna sitter med öppna munnar och ser ut som ufo´s när jag säger till dem att det råder mobilförbud hemma hos mig.
Personligen tycker jag att det räcker med den datatrafik som sker under vardagar, arbetsdagar, under kvällar och helger ser jag absolut inget skäl till att min familj sitter i varsin del av huset och leker med sina elektronikpryttlar!
Prioritetslista från mig!
1. Efter arbete, laga mat gemensamt.
2. Efter mat, läxor samt prata med varandra (Ingen chatt, utan person till person)
3. 2-3 kvällar under mån-fred, olika fysisk aktivitet (tar bort mycket surftid)
4. När barnen lagt sig (de större surfar) så finns det något som är helt fantastiskt för ett förhållande, vuxentid!
5. Inte ens här finns det plats för surf, då blir det tvätt och annat tråkigt.
6. Helg, efter frukost så gemensam städning av stora delar av huset, sedan vara utomhus, läxor, matlagning, annat tråkigt som andra slipper.
7. Denna tid på året är det skogen som gäller, lingon blir till lingonsylt, svamp torkas, äpplen likaså mm mm
Detta är vad vi försöker göra, fungerar inte alltid så, ibland blir det lättast att låta ungarna spela och sitta uppkopplade. Men det finns så många som behöver att slippa denna stress att hela tiden vara uppkopplad så jag förstår inte varför de flesta vill ha mera möjlighet att göra mera av egentligen ingenting!
Prova att umgås istället, kan vara ganska trevligt!
"Nej till fiber och surf i allmänhet":confused:
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Pagno skrev:
Ett Inlägg i denna hysteri att man måste ansluta sig till fiber, det finns fortfarande en stor skara människor som inte anser att det är viktigt med snabba uppkopplingar...
Japp! Och på sjuttiotalet så fanns det gott om gamla gubbar (och gummor) i skogen som inte tyckte att det behövdes dass inne, eller varmvatten heller för den delen. (Samma med el och telefon några decennier tidigare).

Dessa ändrade sig inte, utan dog istället av (nåja, på hemmet så fick de ju dass inne vare sig de ville eller inte), och de som köpte fastigheterna efteråt började i stor stil med renovering av VA-systemet till modern standard.

På samma sätt kommer man att se hus utan tillgång till vettig bredbandsanslutning i en inte alltför avlägsen framtid, och vettig i det här fallet stavas "f i b e r".

Så, det är inte det att vi säger att det inte finns folk som inte ser nyttan. Vi säger bara att ni är en relik från forntiden och att ni inte kommer att bli några fler, utan tvärtom så kommer det stora flertalet av er att ändra er (de som är lite yngre) och ni andra kommer att dö av. I nästa generation så finns det inga sådana, (nåja en och annan kuf finns ju alltid, men vi kan bortse från dem), utan i denna generation så kommer alla att svära över det dumhuvud som bodde i huset när det fanns tillfälle att få fiber, men sket i det för de var dumma i huvudet. (OBS, inte jag som säger, det är nästa ägare som kommer att säga det).

Allt ovanstående med en stor ;), men därmed inte sagt att det inte är sant. Det är det. Det finns ohyggliga mängder data som backar upp ovanstående slutsatser och inga som talar emot.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Pagno skrev:
Ett Inlägg i denna hysteri att man måste ansluta sig till fiber, det finns fortfarande en stor skara människor som inte anser att det är viktigt med snabba uppkopplingar,
BEEEP!

Du har inte läst tråden! Det är nog ingen i tråden som har påstått att vinsten med fiber är den höga hastigheten.
 
Att skillnaden mellan Adsl och fiber skulle vara jämförbart med skillnaden mellan utedass eller WC är lite överdrivet tycker jag.
Jag tycker skillnaden är mer som att ha 10 eller 60 kanaler på tv:n, så mycket roligare att titta på tv blir det inte bara för att man har fler kanaler.
Jag är själv väldigt intresserad av prylar och teknik och har huset fullt av prylar som är uppkopplade på nätverket.
Men jag tycker faktiskt att vårt 16mbits adsl räcker väldigt långt, att skaffa fiber för att barnen ska få ner sina pingtider på spel eller kolla på 4k videor på sina rum känns faktiskt inte lockande.
 
Peter2400 skrev:
Men jag tycker faktiskt att vårt 16mbits adsl räcker väldigt långt, att skaffa fiber för att barnen ska få ner sina pingtider på spel eller kolla på 4k videor på sina rum känns faktiskt inte lockande.
En till som inte läst tråden?

Din ADSL fungerar säkert fint i dagsläget, men när kopparkabeln går sönder om 10-15 år så kommer den med stor sannolikhet inte att repareras. Och efteranslutning till fiber i det dagsläget kanske inte ens är möjligt, eller måste göras till självkostnadspris (40-50 tusen).

Så även om man idag inte har nån som helst glädje av att skaffa fiber så är det dumsnålt att inte passa på när man har möjlighet. Det kommer straffa sig längre fram i tiden.
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.