En till fördel är att det blir otroligt mysket lättare att göra rent med viska om du får bort en massa onödiga böjar.
 
Ropia skrev:
Nu är jag lite sent ute, men angående dina två 90gradersböjar till KLK. Varför sätter du inte bara en 45gradersböj och dra "diagonalt" till klk? Känns ganska onödigt att lägga två 90gradersböjar om det inte är helt nödvändigt. Man skall inte vara rädd för att räta ut kanalerna för att minska tryckfall. :)

Rent generellt när man tittar på din ritning så skulle du kunna använda dig utav bra många fler 30-45graders böjar och dra diagonalt istället för en massa onödiga 90gradersböjar. Allt för att minska tryckfall och räta ut luftflöden.
Stort tack att du tagit dig rejält med tid att kika på mitt projekt!
Och att du dessutom har ett alternativ på ritningen (y)

Men, du är liiite sent ute på garagedelen.
Kanalerna är dragna i den delen fram till WC/TVÄTT och WC/D.

Jag förstår och håller helt klart med i ditt resonemang. Både med tryckfallet och rengöring. Hade jag vetat eller fått detta inlägg redan när jag lade upp ritningen första gången så hade jag gärna begärt en ritningsändring med fler 45gradersböjar. Man kan ju fråga sig varför inte konstruktören tänkt på samma sätt som du gjort, och istället valt en massa 90gr...?
Nu har jag dock allt material hemma enligt originalritningen och måste nu ta mig en funderare hur jag ska gå vidare. Ska jag ändra eller köra på enligt tidigare plan?

Om jag ska vara ärlig, och tolka mig rätt nu, så hade jag kanske hellre kört på enligt tidigare, glatt ovetandes om att det finns alternativ. :surprised::)
Nu kommer jag gå och grunna på det här och projektet stannar av naturliga skäl upp tills jag bestämt mig, om jag kan bestämma mig.
 
Äsch, kör på bara, det är en mindre kosmetisk detalj och det är ju snyggt när allting ligger vinkelrätt :) Dom korvören du skulle tjänat i material äts ju upp av returfrakt och annat så det är bara att bygga på!

(glöm ej att kondensisolera av och uteluften, lägg inte dessa i lösisoleringen utan kondensisolering, då finns risk för fuktskador.)
 
En till iakktagelse, jag tycker att du går ner till 125 lite väl tidigt på tilluften, jag hade fortsatt längre med 160 tills jag gått förbi ett par tre don, allt för att få ner lufthastigheten och därmed potensiella ljud. Speciellt till sovrum.

Om man tittar på sovrummet som ligger bredvid din tvättstuga. där kommer du ha en rejäl lufthastighet på en 125kanal. Där passerar luft som skall betjäna Matplats,vardagsrum och 2 sovrum. Det borde röra sig om typ 50liter/sekund genom en 125mmkanal. Där kan du få missljud.

Jag valde att köra en ganska lång 160mm kanal som huvudstam och 125kanal till mina sovrum och likaså 125mm don i taket för att verkligen säkerställa minsta möjliga ljudnivå och lufthastighet över donen. Jag valde även att sätta flexljuddämpare vid alla tilluftdon till sovrum installerade med en liten "knix/böj" för bästa möjliga ljuddämpning. Man får tänka på att flexdämare gör det lite svårare med rengöringen men det är det värt tycker jag, rensluckor är inte så dyra :)

För mig har det varit ett bra val då min anläggning är extremt tyst! En nackdel med lägre lufthastighet är ju att luften har större tid att kylas ner innan den når aggregatet/rummen så det blir viktigare att isolera rejält.
 
Redigerat:
G
Ropia skrev:
Nu är jag lite sent ute, men angående dina två 90gradersböjar till KLK. Varför sätter du inte bara en 45gradersböj och dra "diagonalt" till klk? Känns ganska onödigt att lägga två 90gradersböjar om det inte är helt nödvändigt. Man skall inte vara rädd för att räta ut kanalerna för att minska tryckfall. :)

Rent generellt när man tittar på din ritning så skulle du kunna använda dig utav bra många fler 30-45graders böjar och dra diagonalt istället för en massa onödiga 90gradersböjar. Allt för att minska tryckfall och räta ut luftflöden.

Kan det inte vara bra att dimensionera så att man får ett så jämt tryckfall mellan de olika donen? Så slipper man strypa vid donet som orsakar mer ljud. Eller tänker jag fel?
 
Ropia skrev:
Äsch, kör på bara, det är en mindre kosmetisk detalj och det är ju snyggt när allting ligger vinkelrätt :) Dom korvören du skulle tjänat i material äts ju upp av returfrakt och annat så det är bara att bygga på!

(glöm ej att kondensisolera av och uteluften, lägg inte dessa i lösisoleringen utan kondensisolering, då finns risk för fuktskador.)
Både av- och uteluften är kondelsisolerade och tejpade rejält med alutejp. Så det bör gå fint.
 
Ropia skrev:
En till iakktagelse, jag tycker att du går ner till 125 lite väl tidigt på tilluften, jag hade fortsatt längre med 160 tills jag gått förbi ett par tre don, allt för att få ner lufthastigheten och därmed potensiella ljud. Speciellt till sovrum.

Om man tittar på sovrummet som ligger bredvid din tvättstuga. där kommer du ha en rejäl lufthastighet på en 125kanal. Där passerar luft som skall betjäna Matplats,vardagsrum och 2 sovrum. Det borde röra sig om typ 50liter/sekund genom en 125mmkanal. Där kan du få missljud.

Jag valde att köra en ganska lång 160mm kanal som huvudstam och 125kanal till mina sovrum och likaså 125mm don i taket för att verkligen säkerställa minsta möjliga ljudnivå och lufthastighet över donen. Jag valde även att sätta flexljuddämpare vid alla tilluftdon till sovrum installerade med en liten "knix/böj" för bästa möjliga ljuddämpning. Man får tänka på att flexdämare gör det lite svårare med rengöringen men det är det värt tycker jag, rensluckor är inte så dyra :)

För mig har det varit ett bra val då min anläggning är extremt tyst! En nackdel med lägre lufthastighet är ju att luften har större tid att kylas ner innan den når aggregatet/rummen så det blir viktigare att isolera rejält.
Även här så hat jag redan gått ner till 125mm efter ljuddämparna, precis som på ritningarna. Då jag har allt material hemma enligt vad konstruktören har beräknat så fanns det inte mer 160mm än att det räckte ganska precis som på ritningen. Tror det är kvar en bit på 40cm.

Alla tilluftdon ska installeras med flexdämpare.
 
Bakslaget kom direkt.

Planen var att nu ta hål i taket på lilla WC då det kom först i raden av alla hål som ska göras på boendedelen.
Däremot innebär det att de två kanalerna som kommer upp från garaget så är det den vänstra kanalen som är frånluften. Jag blir tvungen att försöka dra den kanalen till lilla WC under tilluften som ska gå rakt fram. Jag vill få luftdonet inne på lilla WC att hamna långt in och inte direkt innanför dörren vilket är rakt under där kanalerna kommer in i boendedelen.

Så först fick jag korta ner kanalerna lite så de har större mellanrum. Sen försöka räkna ut var jag ska borra mig ner (eller upp) genom taket.
Här upptäckte jag en oväntad sak.Och detta kanske någon annan kan ha nytta av att veta för framtida projekt. Nu kanske inte ALLA Älvsbyhus från denna tidsepok har samma uppbyggnad men mitt hus har det. Jag flyttade på isoleringen från ovansidan, det är inte mer än 15-20cm, sen är det en spånskiva som jag initialt trodde var innertaket. Men det är det inte.
Taket är uppbyggt såhär:
(Ursäkta den förenklade bilden, men den förklarar tror jag)
Tak, Älvsbyhus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det medföljer en tätkrage av plast som ska träs över den nya kanalen och tätas mot byggplasten. Men att komma ner ovanifrån för att sätt fast täkragen bra kommer bli intressant...:rolleyes:

Plus att bakslaget är nu att jag borrade hål från lilla WC upp genom alla lagren. Hade en 10mm träborr på 40cm som når igenom allt. När jag kom upp på vinden så tog jag hålsågen och sågade hål där träborren kom upp. På så vis hamnar jag rakt från båda hållen.
MEN! Det ligger ju för fasen ett befintligt ventilationsrör som täcker halva mitt nya hål....:eek::thumbdown:
Tak, Älvsbyhus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150930_200544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna kanal kommer från den stora WC/D och passerar ovanför den lilla WC:n.
NU blir goda råd dyra. Hur gör jag nu?

Min fundering är att jag kan plocka bort den övre spånskivan så jag kommer ner till byggplasten. Då kan jag fästa tätkragen ordentligt.
Och sen helt enkelt skrota den gamla ventilationskanalen då jag ska dra nytt.

Några invändningar?
 
“Ingen plan överlever den första kontakten med fienden" Sade Moltke. :) Det är bara att anpassa sig och köra på.

Se till att du får en bra tätning runt ångskyddet, så plocka bort spånskivorna du.
 
Bestämde mig för att såga upp spånskivan ovanför den befintliga ventkanalen som blockerade mitt nya hål.
Såhär ser det ut innan:
Det är hålet på bilden som är tagen i närbild tidigare.
Det vertikala spiroröret till högre i bilden är den befintliga ventkanalen som går till lilla WC. Och bakom isolermattan till vänster om spiroröret kommer den befintliga ventkanalen från stora WC/D upp.
20150930_200904.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det då ut när spånskivan är bortplockad och man kommer ner mot innertaket. Man ser var hålsågen har gått igenom en tunnare regel och fortsätter alltså ner till lilla WC.
20151001_180132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här ser man var hålet är i taket på lilla WC.
20151001_182604.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luften har gått ur mig en hel del över detta och jag har tappat momentum.

Som jag ser det har jag två alternativ;
Jag försöker kapa av den gamla befintliga kanalen och monterar min nya ventilation i hålet jag gjort.

Eller så använder jag mig av det gamla hålet för ventilation och plockar bort den kanalen i stället.
Den kanalen är ø160 och jag ska montera ø100 så jag måste ta bort det ändå.

När vi ska renovera den lilla WC:n så ska vi ändå göra nytt innertak så hålen, oavsett vilket eller hur många som jag gör, kommer försvinna.
 
Ropia skrev:
“Ingen plan överlever den första kontakten med fienden" Sade Moltke. :) Det är bara att anpassa sig och köra på.

Se till att du får en bra tätning runt ångskyddet, så plocka bort spånskivorna du.
Just tätningen kring ångskyddet har jag en fundering på (oxå).
Där avluftningen kommer upp genom taket på bilden där jag plockat bort spånskivan och frilagt den gamla kanalen så är det ingen tätning alls på byggplasten. Det är ett rejält ojämt hål i plasten.
Varför ska jag vara noga med att täta mina kanaler och genomföringar när det inte är gjort från början? Det lär ju vara hål överallt i byggplasten...
 
Ja det är inte ovanligt att det fuskas REJÄLT med ångskyddet(plasten) under byggen. Tråkigt då det är en viktig del för att säkerställa att inte fuktig bostadsluft läcker ut på kallvind och skapar mögel. Men såhär ser det ut ute i verkligheten. Men även fast det har fuskats här och där förut så betyder ju inte det att DU skall fuska! :) Du kan ju även tänka så att om det nu blir fuktproblem i framtiden så vet du ju iallfall att det INTE beror på din ventilationsdragning.
 
Ropia skrev:
Ja det är inte ovanligt att det fuskas REJÄLT med ångskyddet(plasten) under byggen. Tråkigt då det är en viktig del för att säkerställa att inte fuktig bostadsluft läcker ut på kallvind och skapar mögel. Men såhär ser det ut ute i verkligheten. Men även fast det har fuskats här och där förut så betyder ju inte det att DU skall fuska! :) Du kan ju även tänka så att om det nu blir fuktproblem i framtiden så vet du ju iallfall att det INTE beror på din ventilationsdragning.
Nä.
Jag håller med.
Om jag ändå sågar upp den övre spånskivan och gräver mig ner till innertaket genom flera lager gullfiber så kan jag nog lägga några minuter på att täta hålen som jag åstadkommit.
 
Det gamla röret skulle väck och jag köpte lite verktyg och laddade mod.
Efter en hel del sågande, klippande och svordomar fick jag bort röret och kunde installera det nya röret i hålet jag tidigare gjort. Här har jag monterat den nya kanalen, isolerat och lagt tillbaka spånskivan. Här ser man även hur jag löste korsningen av kanalerna. Blev bättre än jag tänkte mig faktiskt. Har efter bilden isolerat kring kanalen och det ska även dit mer isolering innan jag är klar.
20151003_114442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild på nästa frånluft som hör till tvättstugan.
20151003_140320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter tvättstugans anslutning vinklas kalnalen 90grader till vänster och går mot köket.
När jag markerade ungefär var jag ville ha luftdonet i köket så lyfte jag på första lagret av isolering och hittade ett rejält råttbo av kablage...
20151004_130917.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min plan var att göra hålet ungefär 10cm till höger om mina markerade cirklar. Men det är tur att jag inte gjorde ett hål med hålsågen innan jag kollade på vinden. Nu fick jag flytta hålet till där jag gjort markeringarna och det funkade bättre utan att jag behöver flytta några kablar.

Sen blev det en förminskning och en 90graders vinkel till vänster för att avslutas mot frånluften som ska vara i stora WC/D.

En klart godkänd helg och skönt att arbetet fortsatt. Börjar nästan se slutet på projektet, även om det är massor kvar (y)
 
Blev ett annat akutjobb som fick gå emellan så det har stått stilla ett tag med ventilationsinstallationen.

Men igår fick jag dra all frånluft färdigt.
Det var bara anslutningen till Stora WC/D som gjordes klart. Så nu är all frånluft dragen.

Ska nu fortsätta med tilluften till sovrum, vardagsrum och matplats.

Jag har även frågat konstruktören som gjort beräkningarna och ritningarna om att få en slutgiltig ritning när jag är klar som på ett mer korrekt sätt visar hur kanalerna är dragna. Eftersom verkligheten inte riktigt sett ut som på ritningen så ville jag få en ny sådan för framtiden. Det var inga problem och jag skulle få den nya ritningen utan extra kostnad.
Är hittills mycket nöjd med företaget som konstruerat och levererat allt. Snabb service och lätta att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.