15 742 läst · 10 svar
16k läst
10 svar
Innetemperatur under vintern?
Hej på er!
Klarar ett hus av att stå ouppvärmt vintertid och värmas upp varannan helg? Frysrisken vad gäller vatten och avlopp är ju uppenbar, men hur mår själva huset? Får man mögelproblem pga kondens? Vilken är i så fall lägsta acceptabla temperatur? Känns som om man behöver skaffa ett extrajobb bara för elkostnaderna numera.. :-/
Klarar ett hus av att stå ouppvärmt vintertid och värmas upp varannan helg? Frysrisken vad gäller vatten och avlopp är ju uppenbar, men hur mår själva huset? Får man mögelproblem pga kondens? Vilken är i så fall lägsta acceptabla temperatur? Känns som om man behöver skaffa ett extrajobb bara för elkostnaderna numera.. :-/
Eastwood skrev:Hej på er!
Detta är vad jag hört..
Ska du ha värme på så ska det ej vara under +7 grader, jag tänkte testa själv denna vinter.
/Micke
Det är nog olika beroende på hur huset är byggt, med vilka material och det lokala klimatet. Många äldre hus klarar sig utmärkt utan uppvärmning på vintern. Det är säkert en fördel om man har stora ytor av diffusionsöppna material, som tex omålat eller limfärgsmålat trä. En lagom ventilation är också viktig.
Om man värmer upp ibland på vintern borde det ge ett torrare hus, förutsatt att den varma luften hinner vädras ut innan den kyls av och blir fuktig.
Hans
Om man värmer upp ibland på vintern borde det ge ett torrare hus, förutsatt att den varma luften hinner vädras ut innan den kyls av och blir fuktig.
Hans
Jag har kört i många år med strax över 0 grader utom i kök o toa där jag har ca 5 grader. Jag kan inte säga att huset har påverkats negativt av den klena uppvärmningen.
Tips: Som passiv uppvärmning finns det en solluftpanel att skaffa, http://www.solarventi.dk/pages.asp?p=6. Du kan bygga en själv också, http://www.kommun.vilhelmina.com/energirad/luftsol.pdf. Jag kommer förmodligen att skaffa en sån till min stuga.
Tips: Som passiv uppvärmning finns det en solluftpanel att skaffa, http://www.solarventi.dk/pages.asp?p=6. Du kan bygga en själv också, http://www.kommun.vilhelmina.com/energirad/luftsol.pdf. Jag kommer förmodligen att skaffa en sån till min stuga.
Tack för era svar! Funderar dock över en sak jag hört: när man värmer upp ett kallt (isolerat) hus och den varma luften träffar den ännu ej uppvärmda ytterväggens insida bildas kondens som lägger sig i isoleringen och leder till mögel. Har ett landställe sedan ca 2 år, och första vintern hade jag underhållsvärme både huvudbyggnad och gästhus. Detta blev dock såpass dyrt att jag i vintras provade att i gästhuset helt stänga av värmen för att sedan värma upp huset då vi kommer dit varannan helg. Plånboken blev gladare, men jag fick istället en misstänkt lukt i huset :-? Det kanske är så att snålheten på sikt kommer att bedra visheten...
Som jag har förstått det så är ett "ädre"/"sämre" hus att föredra om man inte värmer på vintern. Dvs. utan diffusionsspärr - som motverkar sitt syfte när huset är oupvärmt och temperaturen ute är högre än den inne. Bygger man nytt, eller isolerar rekommenderas vindpapp instället för plast tydligen - låter iof logiskt, men jag har också hört att man då skall undvika mineralull som kan bli fuktig och förlora en del av isoleringsförmågan om fukt från huset vandra in i isoleringen när man väl värmer huset - frågan är vad det finns för alternativ isolering då iof...Eastwood skrev:Tack för era svar! Funderar dock över en sak jag hört: när man värmer upp ett kallt (isolerat) hus och den varma luften träffar den ännu ej uppvärmda ytterväggens insida bildas kondens som lägger sig i isoleringen och leder till mögel. Har ett landställe sedan ca 2 år, och första vintern hade jag underhållsvärme både huvudbyggnad och gästhus. Detta blev dock såpass dyrt att jag i vintras provade att i gästhuset helt stänga av värmen för att sedan värma upp huset då vi kommer dit varannan helg. Plånboken blev gladare, men jag fick istället en misstänkt lukt i huset :-? Det kanske är så att snålheten på sikt kommer att bedra visheten...
Jag har också hört om folk med "vanlig" isolering, inkl. diffusionsspärr, som stänger av värmen utan problem. Kan iof tänka mig att det beror en del på hur fuktigt det lokala klimatet är, ventilation etc också.
"dålig lukt" - det är inte så att det till en början är väldigt fuktigt när ni kommer till stuga då ? Stannar lukten kvar/finns där även om du är i stugan varmare dagar utan uppvärmning tex ? Då kanske det är fara o färde ?
/K
vi har ett gammalt hus med timmerstomme och minimalt med isolering. det står ouppvärmt vintertid och värms upp vid behov. vi är dock inte där så ofta som varannan vecka denna årstid. har aldrig haft nåt problem med lukt. någon kondens har vi inte heller haft problem med förutom en gång då vi inte hade tillräcklig ventilation vid pastakoket...
/fremag
/fremag
Problemet med att värma upp och låta kallna är när man har varit i huset ett par dagar och fyllt luften med den fukt som vi avger. När huset sedan kallnar kommer fukten att kondensera om inte fukten ventilerats ut dessför innan.
för vår del är det inget större problem då det tar lika långt tid för huset att svalna som det tog att värma upp. så på den tiden har det hunnit ventilera ut fukten i vårt hus i alla fall. ska väl tillägga att vi eldar kakelugn och vedspis så det blir ett visst drag genom murstocken även efter huset svalnat.
Men då är ju frågan hur fort huset kallnar.ylven skrev:
I ett hus med hyfsat gott självdrag bör detta inte vara ett problem
Fukten fälls ju fört ut (kondenserar) när varm fuktig luft hamnar på en kall yta. Och troligen kommer luftens temperatur sänkas i takt med resten av huset + att inneluften ventileras med ny "normalfuktig" uteluft på samma gång.
Jag har pratat med många som har både timmerhus och vanliga stugor ouppvärmda utan problem. Även med papperstapeter osv. Det som kan bli problem är när man kommer ut vintertid och värmer upp stugan. Dels drar det mycket energi, så tex kamin är bra komplement, och del blir det väldigt fuktigt inomhus de första dagarna
/K