Kommer att bygga med balanserad ventilation. Funderar på en roterande värmeväxlare med automatisk avfrosting (TemoVex 480 SB). Avfrostningen fungerar så att tilluftsfläkten stängs av.
Hur ofta sker avfrostning om man bor i norrbotten?

Temovex är inte en roterande värmeväxlare - det är en motströmsväxlare. Temovex har ändrat lite i sina modeller och har även blivit uppköpta av rec-indovent. Titta gärna på http://www.rec-indovent.se där det finns priser och sånt.
Är det verkligen en roterande växlare du vill ha så titta på typ HERU eller liknande.

Ps Termovex fick dela förstapriset med Heru... ;)

En roterande värmeväxlare har inget behov av avfrostning, den har också mellan 20 och 30 procent högre verkningsgrad jämfört med en motströmsvärmeväxlare.

Nackdelen med en roterande växlare är att den kan överföra lukter från frånluften till tilluften. Men det torde vara ett litet problem i en villa.

Det finns faktiskt fall när även en roterande kan frysa, men då får man sänka rotationshastigheten. En möjlig nackdel är att det kan låta litet, men den har som sagt var myckey högre verkningsgrad.

AndersG skrev:
Det finns faktiskt fall när även en roterande kan frysa, men då får man sänka rotationshastigheten.
Har man så mycket fukt i frånluften att roterandevärmeväxlaren fryser igen bör man nog se till åka frånluftsflödet i huset.

Hmm... måste ha läst slarvigt, det står ju att det är en motströmsväxlare...
Hursomhelst, den avfrostar genom att stanna tilluftsfläkten. Hur ofta tror ni att avfrostning kommer att ske i kalla Norrbotten?
Är det någon som har efarenhet av detta ventilationsaggregat?

Jag har beställt ett, leverans i vecka 4.

Jag skulle ringa tillverkaren och fråga. Jag har snackat med dom några gånger och de har varit hjälpsamma. Annars kan du ringa dom på ventilationsbutiken.se som ju också säljer aggregatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.