Gjort en rejäl miss, fråga mig ej hur men kollade upp utsågningsmått innan sågning....
Nu är glipan 5cm som mest ovanför överliggaren.

1) kör med 69mm foder
2) höjer tröskel ca 15mm med list under och kan nog få in 56mm foder

Har satt tapet så det är ett jäkla meck om jag ska förlänga gipsen...

C
Lyckades göra samma fadäs, fast med kakel istället för tapet. Jag valde ändå att lösa det genom att förlänga väggen. Den horisontella skarven kommer så nära fodret att det knappt syns från en normal betraktningsvinkel. Då har jag visserligen rätt "tjocka" foder. Att skarva i en tapetremsa är väl inte så svårt att fixa snyggt?

Nja inte så svårt att fixa tapetskarven men blir en massa jobba genom att
1)sätta fast ngn bit trä som gipsen kan fästas i (trät måste fästas i blåbetong. Gips på väggarna är limmad på blåbetongen)
2) spackla, sätta remsa
3 slipa, spackla mer
4) ta bort del av tapet då den ej är skuren rak vid öppningen
5 sätta tapet som är helt hundra rak mot befintlig tapet så skarv ser bra ut

Puuuh...

C
Joo, det är klart, nåt straff skall man ju ha för att man inte gjorde rätt från början :p

Måtta in en bit foder eller en motsvarande träbit provisoriskt och kolla hur mycket det egentligen kommer att synas.

Jag skulle skippa åtminstone steg 2 + 3 och limma gipsremsan mot stödklossen och kant mot kant med befintligt skiva. Det är ju bara en tunn remsa så jag tror risken för sprickbildning är minimal om bara klossen är stumt förankrad i blåbetongen.

Är inte riktigt med på vad du menar att tapeten inte är skuren rak vid öppningen?

Eller om stilen tillåter det, hitta på någon list eller panel eller liknande som passar ovanför dörren.
Typ något sånthär om du förstår vad jag menar:
100-900_BACK1.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.