11 701 läst · 20 svar
12k läst
20 svar
Avstånd kortlingar
bara låtit det ligga, kan röra sig lite men det är bara naturligt, jag skulle ha kollat så inget kan "gnissla" när det rör sig. men det ser ut som plastdistanser så du har nog bra både fukt och gnissel säkring med den lösningen. Gissar du tänkt ha luftspalt bakom golvsockeln också.
Tack!leby skrev:
Ingen luftspalt bakom golvlisten. För att golvventilationen ska fungera optimalt ska luftspalten under det uppreglade golvet vara "en tät låda" som Nivell beskriver det. Luften som ska dras ned under golvet så att utrymmet ventileras dras från två ventiler på andra sidan rummet från golvventilationskanalen.
http://www.nivellsystem.se/sv/priva...ng_ventilation/tathet_en_viktig_funktion.html
Fäste du tvärreglarna med vinkeljärn mot golvet som du skrev att du tänkte eller hoppade du över det? Och som jag förstod det sitter enbart pallningsbrickorna fast i reglarna och ej i betonggolvet?
Står nämligen inför ett liknande ingrepp och tänkte höra om du känt att du borde gjort något annorlunda.
Står nämligen inför ett liknande ingrepp och tänkte höra om du känt att du borde gjort något annorlunda.
Jag fäste kraftiga vinkeljärn i reglarna fästa med spikplugg i betonggolvet. Satte vinkeljärnen så att golvet i princip skulle kunna klara sig enbart med vinkeljärnen utan pallningsbrickor. Väldigt mycket hängsel och livrem. Pallningsbrickorna sitter enbart fast i reglarna, inte golvet.K Krigarleif skrev:Fäste du tvärreglarna med vinkeljärn mot golvet som du skrev att du tänkte eller hoppade du över det? Och som jag förstod det sitter enbart pallningsbrickorna fast i reglarna och ej i betonggolvet?
Tack för svar, satte du 2st vinkeljärn på motsatt sida om regeln eller varannan på varsin sida om regeln, och ungefär vilket avstånd?
Såg även att du hade en tråd om förvaring av reglarna, hade tänkt använda 45x95 även jag och undrar om du hade problem med att de slog sig, kommer behöva ha dom liggandes några få dagar.
Såg även att du hade en tråd om förvaring av reglarna, hade tänkt använda 45x95 även jag och undrar om du hade problem med att de slog sig, kommer behöva ha dom liggandes några få dagar.
Oj, det kommer jag inte ihåg, tyvärr. Men har för mig att jag satte dem med någon meter isär i alla riktningar.K Krigarleif skrev:Tack för svar, satte du 2st vinkeljärn på motsatt sida om regeln eller varannan på varsin sida om regeln, och ungefär vilket avstånd?
Jag förvarade reglarna i någon vecka innan användning, kanske två. Tog spännband och band ihop dem 5 st eller liknande i varje hög för att de inte skulle slå sig.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Avstånd mark - stående panel: räknas offerbrädan?
Fasad -
Avstånd mellan ribbor i myggfönster
Fönster & Dörrar -
Hur brett avstånd på stege för mittfris på altan?
Altan & Uteplats -
Mineritskiva- avstånd till bastuaggregat?
Bastu -
Avstånd mellan reglar/kortlingar vid Plastfönster/Träfönster?
Byggmaterial & Byggteknik