Hej!
har en frågeställning, servitutet enligt bifogad bild har nu gått ut, vad gäller om man skulle vilja bli av med vatten/avlopp på tomten?

Skärmklipp.JPG

Servitut brukar inte vara tidsbegränsade. Frågan är om tidsgränsen är giltig, tror inte det.

Det enda som lär hända är väl att de som behöver servitutet får ett nytt, om behovet kvarstår isåfall.
Avtalsservitut, om det rör sig om ett sånt kan väl tidsbegränsas och löper ut om de inte förnyas.

Redigerat:
Det verkar gälla ett avtalsservitut.

Finns det andra vettiga alternativ för att VA kan ordnas för de härskande fastigheterna?

Om inte, så skulle jag räkna med att lantmäteriet kommer ge den ett nytt officialservitut om frågan kom upp. Och därmed inte så mycket poäng att göra något alls.

Annars så är väl det rimliga att tala med grannen och informera om att du inte kommer ge någon förlängning och uppmuntra alt. kräva denne att snarast ordna en annan lösning för sig.

Servitut är inte tidsbegränsade. Så denna är lite knepig, å ena sidan är det en nyttjanderätt å andra sidan ett servitut. Jag hade tolkat det som servitut eftersom det är skrivet som det är. Därför hade jag förbisett de här 50 åren och sagt att den gäller tillsvidare.

Hemmakatten
Nja, med tanke på egna erfarenheter så skulle jag nog kunna, beroende på omständigheterna, räkna detta som ett nyttjanderättsavtal.

En väsentlig fråga är väl:
Finns det något servitut inskrivet hos lantmäteriet baserat på det här avtalet?

Det verkar vara inskrivet iaf. Det gäller ett fritidshus jag möjligtvis kan vara intresserad av så tyvärr vet jag inte så mycket. Givetvis ligger rören dåligt till vid en möjlig utbyggnad.
Servitut etc: Last, Avtalsservitut: Ledning mm, 13-IM1-xx/xxxx, borde väl betyda att det är registrerat!

OK,

Servitut är såvitt jag vet aldrig tidsbegränsade. Så troligen kan du inte räkna med att få bort ledningarna.

Nja, enligt lantmäteriet skall inskrivna avtalsservitut beviljade före 1 juli 1968 förnyas inom femtio år.
http://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...an-att-man-har-en-inskrivning-som-inte-galler

"Inskrivningen har ingen betydelse om avtalet har upphört. Nyttjanderätter gäller normalt som längst femtio år. Servitut gäller för all framtid om inte annat föreskrivits i avtalet. Har inskrivningen skett före 1 juli 1968 måste den förnyas för att få stå kvar efter utgången av 2018."

Rent formellt verkar det iaf så att det inte finns något giltigt avtal eller servitut.

"Jag har en nyttjanderätt från 1965 och vill förnya inskrivningen.
Förmodligen gäller avtalet inte längre (normalt max femtio år) Då lönar det sig inte att begära förnyelse eftersom inskrivningen inte har något bakomliggande gällande avtal. Försök skriva en förlängning eller nytt avtal och ansök om nyinskrivning istället. "

Jag undrar om det inskrivna servitutet inte är ett annat avtal än det som kopierats överst i tråden.
Numret tyder på att det är registrerat 2013.
Be dem skicka en kopia på det inskrivna servitutsavtalet så får du klarhet direkt från myndigheten
Kanske med liknande innehåll som skulle ta över när tidsfristen närmade sig slutet?

Finns det möjlighet för alternativ dragning av rören? Om du bekostar omläggningen ihop med ditt utbygge så kan du komma överens med grannen att ändra platsen för var servitutet ska gälla, ifall det kan funka lika bra för honom.

Avtalsservitut kan ha tidsbegränsningar. Ser ingen anledning till att ovannämnda avtal inte skulle gälla. Förutsatt att det finns inskrivet hos inskrivningsmyndigheten...

Redigerat:
Detta ser inte ut som ett servitut då det är till förmån för en person och inte en fastighet ("medger härmed ÄGARNA av fastigheten xx"). Eftersom tiden för nyttjanderätten passerat borde det vara fritt att säga upp den.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.