19 778 läst · 76 svar
20k läst
76 svar
Kan detta verkligen vara rätt?
Om man ska bygga lösvirke ska man dock inte underskatta arbetsinsatsen. Det är lätt att ta på sig för mycket arbete själv. Ett tips är att ha mycket arbetskraft tillgängligt, den kommer att behövas. Men slutresultatet blir premium, förutsatt att byggaren vet vad den sysslar med
nja. kan bli för många också. högst fyraAhlin skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Mitt tak har inte underlagspapp utan det har behandlade masonitskivor typ, det ser ut som nytt fortfarande efter typ 30 år, det finns ett ställe som är rätt så fuktangripet, dock är det pga. dålig plåthuv.
Jag tror inte att det är en dålig lösning, det är bara inte standardlösningen. Det är ju inte meningen att det ska rinna mängder med vatten där iallafall.
Jag tror inte att det är en dålig lösning, det är bara inte standardlösningen. Det är ju inte meningen att det ska rinna mängder med vatten där iallafall.
Jag vet inte exakt, men här är en ide.SBH skrev:
https://mobil.byggahus.se/forum/tak-vind/262449-fuktsakrare-metod-laggning-av-plattak.html
Sedan skulle man kunna tänka sig att man använder tjockare takpapp, tryckimpregnerad läkt, rostfri skruv av grövre dimension och 0,8 eller 1mm plåt istället för 0,5 eller 0,6 mm plåt.
för många steg som kan gå snett därpelpet skrev:
en kraftigare plåt så att det drar mera i infästningar?
enda sättet är underhåll och underhåll och åter underhåll.
Redigerat av moderator:
Detta är inte okej, det sitter ett takfönster med provisoriska plastskydd, gissa om fukten redan har satt sig i konstruktionen. Det är inte meningen att man skall lägga ytskikt på ett genomblött tak, vare sig det är papper, duk eller något annat oljehärdat underlag, det borde nästan vem som helst förstå!
Lite fuktigt är nästan okej, men blöta tak! Ogilla!
Sedan en sak till när jag är lite "morgonsur", prefabhus är på tok för dyra, konceptet var att bygga hus året om under bra klimatförhållanden till ett billigare pris, det borde kunderna som köpt och vet vad slutnotan hamnat på kunna svara.
Prefab skall vara ett billigare alternativ, men så är inte fallet, med det menar jag att producenterna tar ut alldeles för mycket för vad de levererar, men det är inget fel bara de som betalar vet om det. Det finns de som inte bygger prisvärda lösvirkeshus heller!
Lite fuktigt är nästan okej, men blöta tak! Ogilla!
Sedan en sak till när jag är lite "morgonsur", prefabhus är på tok för dyra, konceptet var att bygga hus året om under bra klimatförhållanden till ett billigare pris, det borde kunderna som köpt och vet vad slutnotan hamnat på kunna svara.
Prefab skall vara ett billigare alternativ, men så är inte fallet, med det menar jag att producenterna tar ut alldeles för mycket för vad de levererar, men det är inget fel bara de som betalar vet om det. Det finns de som inte bygger prisvärda lösvirkeshus heller!
Vi bygger alltid våra hus i lösvirke vi får ett lass virke två till tre dagar senare ligger alla väggar klara på plattan , ja vi bygger egna väggblock runt 15 - 20 brukar det bli beror på storlek på hus .Nils82 skrev:
Många husfirmor bygger på samma sätt fast i en fabrik .
Vi är två till tre man på stommen . Vad menas med mycket arbetskraft .Ahlin skrev:
Ett hus är absolut inte mer premium bara för att det byggs i lösvirke .