Hej
Detta är mitt första inlägg och jag vill passa på att tacka för all information på forumet som jag konsumerat genom åren. Har inte behövt ställa någon fråga själv förut för svaren har gått att hitta.

Jag har precis fått ett provsvar som bekräftar det jag anat -mitt hus är sjukt. Jag kommer behöva ta in en skadeutredare men har en fråga om hur man skulle kunna komma åt att inspektera bakom tegelfasaden.

Huset 1.5 plan plus källare. Byggt -69. Stommen är i trä men fasaden på nedre plan är av tegel. Jag har på senare tid gjort lite kontroller själv och det verkar som att man valt att fylla det som borde vara luftspalt med isolering. Det förklarar kanke också varför det inte finns några luftningshål i nedre skiften och inte heller verkar ha funnits (går såklart inte att säga med säkerhet men finns ingen luft så varför lufta).

Det jag skulle vilja ha svar på är om det är en bra idé att försöka ta bort någon/några tegelstenar för att på så sätt kunna få tillgång till yttre delen av trästommen? Troligen vill man kanske ändå ta ner teglet och göra om men om det mot förmodan är ok kanske man hellre väntar med att åtgärda. Kan man då sätta tillbaka stenarna igen på något sätt?

Tacksam för hjälp från någon som vet mer om murning än jag.

Rent tekniskt sett brukar det inte vara några problem att plocka ur nån sten, det kan dock bli svårt att få fogen att matcha perfekt i färgen när man sen murar tillbaks.

Tack för svaret. Då vet jag att det är möjligt. Tänker att det måste vara bättre att inspektera från utsidan än att ta upp ett hål inifrån. Att fogen inte kommer matcha känns som ett litet bekymmer i sammanhanget men bra att veta.

Hur djärv törs man vara? Tänker att man tar bort en sten och två ovanför som man skulle kunna kapa och sätta tillbaka. Då har man ett fyrkantigt och stort nog hål för åtkomst. Kanske man kan sätta en inspektionslucka till och med. Problemet blir ju att stenen över de två kapade "hänger" fritt. Måste man sätta in något stöd eller håller fogen stenen på plats?

Hållfastheten är inga problem om fasaden bara är murad ordentligt.

Jag har inte lyckats få ut någon sten hel. Trots borrande runt om och vinkelslipen i fogen tappar jag tålamodet efter 20min och knackar ut den i bitar.

Men det beror nog på tålamodet, twkniken och fogen om man lyckas ��

Lej en murare, de har verktygen som behövs. Tex ett verktyg med slipstift att fräsa bort murbruket med

Att anlita ett proffs är såklart bäst men jag vill försöka själv först och sedan ringa efter hjälp om det inte går.

Jag tänkte använda vinkelslipen och/eller borr precis som Dsl gjort men det verkade inte ha fungerat så bra, eller är det rätt metod om man lägger till ett stort tålamod? Med vinkelslip blir det kanske svårt att komma igenom hela stötfogen men då får borren göra jobbet.

Jag köpte en diamantkapskiva på biltema till min lilla vinkelslip. Inga problem med aptiten där, dock når skivan inte hela djupet så antingen skaffa den större storleken vinkelslip och skiva... eller leja :)

Mitt tips då jag inte kommer på nån användning av skivan eller maskinen efter detta jobbet

Nu har jag tagit bort två stenar och vill berätta hur jag gjorde. Jag har alltid uppskattat när andra redovisar hur det gått i praktiken. Även kul med lite bilder.

Jag äger ingen vinkelslip och hade inte lånat någon så jag provade med borren. Det visade sig vara smidigt. Jag använde inte slagfunktion men det går nog inte med en batteridriven skruvdragare.

Metoden jag använde var att borra in med någon cm mellanrum och sidan vinkla borren och föra den fram och tillbaka. Lite borrning och mycket bända och nöta ner fogen med sidan på borren.

Jag kanske har dålig fog men den andra stenen tog nog mindre än 20 minuter att ta loss. Den första lite längre.

Verktyg
011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasaden
001.jpg
Skapa konto

Första hålet
005.jpg
Skapa konto

Jag valde att ta bort en sten i andra raden men det visade sig bara ge ett hål in till betongbjälklaget. Det var även armeringsjärn under stenen som gjorde att man inte kunde borra hela vägen in i underkant.

Hål nummer två i femte raden
007.jpg
Skapa konto

Här ser man att det inte finns någon luftspalt. Jag orkade inte öppna isoleringen och titta för det hade hunnit bli kväll men på fredag kommer en skadeutredare som får öppna upp.

Finns det någon som har något bra tips på hur man temporärt sätter igen hålen i väntan på beslut om väggen ska rivas eller ej? Vill såklart stoppa vatten och insekter/möss från att ta sig in. Det jag gjorde nu var att sätta tillbaka stenen med drevisolering runt. Jag får försöka komma på någon mer permanent temporär lösning.

009.jpg
Skapa konto

LSB skrev:
Jag har på senare tid gjort lite kontroller själv och det verkar som att man valt att fylla det som borde vara luftspalt med isolering. Det förklarar kanke också varför det inte finns några luftningshål i nedre skiften och inte heller verkar ha funnits (går såklart inte att säga med säkerhet men finns ingen luft så varför lufta).
Nja, att stötfogarna i första och andra skiftet ska vara öppna, beror inte bara på luftning utan för att inträngande fukt från tegelsten och ev. sprickor i fogen skall kunna rinna på murens insida och komma ut vid öppna stötfogar eller via luftningen.
Frånvaron av öppna stötfogar, kan i ditt fall mycket väl orsakat skadorna.

Det finns många trådar som behandlar ämnet om du söker

tex denna :

https://www.byggahus.se/forum/fasad...r-pa-kallarvagg-2.html?perpage=15#post1895344

Du har såklart rätt. Hålen är ju även till för dränering (fast jag har aldrig förstått hur allt vatten ska hitta dit om man inte bygger med fall på något sätt).

Mitt problem kvarstår: jag har isolering i stort sett direkt mot baksida tegel. Isoleringen har säkerligen kontakt med trä innanför och det är ju som att be om problem. Kommer inte ihåg att jag såg någon tjärpapp som du nämner i den andra tråden. Jag får titta in i mitt hål i morgon igen. Ganska praktiskt med inspektionshål i fasaden.

Det jag minns från hålet i andra raden var att det fanns mellanrum mellan nedersta skiften och betongbjälklag så om det rinner vatten bakom teglet borde det rinna ner mot källaren och inte syllen. Men isoleringen suger antagligen upp vattnet innan det rinner neråt och så kommer det in i väggen.

Jag har även tagit upp golvet i ett rum och där är isolering och syllar torra och fina men det är säkerligen på utsidan problemen sitter.

Bra tråd du länkade till. Jag har läst den förut. Till skillnad mot keckepro har jag dock inga synliga fuktproblem men viss dålig lukt och konstaterade höga mögelhalter.

Har du något tips på hur jag tätar hålen i fasaden temporärt?

En bit cellplast tillskuren för tight inpassning? Både vid och vattentätt utan att suga vatten som drevningen

Hej, någon uppdatering om hur det gick?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.