Så har vi just skrivit kontrakt på med Smålandsvillan gällande Huskvarna. En hel del tillval och vi kommer att göra en egen utbyggnad på baksidan för att utöka vardagsrummet. Bottenplan får då samma planlösning som Villa Nybro. Detta för att kunna ha kvar två sovrum på bottenvåningen.

Vad jag förstår finns inga Huskvarna byggda ännu men det kanske finns någon annan här som också är på gång att bygga ett Huskvarna?

/Krille
 
Jag kan inte påstå att jag är "på gång" att bygga, vi letar hus men det extremt dåliga utbudet med "begagnade" hus har gjort att man numera får betala över 2 miljoner för ett renoveringsobjekt, vilket gör att vi så smått börjat fundera på att bygga nytt. Det finns faktiskt tomter att få tag på till rimlig kurs där vi vill bo.

Jag har inrett ett stomrest hus tidigare och det tog 10 år innan det blev klart, vi har nu en 5- och 7-åring som sett pappa "vara upptagen" under semestrarna under de senaste åren, så jag vill minimera delen "eget arbete" så mycket som möjligt.

Jag tycker Fiskarhedenvillan har fantastiska hus, men jag är som sagt inte beredd att gör så mycket arbete själv eller har råd att betala för "inflyttningsklart", så vi har tittat på Smålandsvillans hus, närmare bestämt Nybro och Huskvarna. Jag har som tur är bra kontakter som kan hjälpa mig med t ex färdigställande av vind till en rimlig timpenning.

Du får hemskt gärna dela med dig av dina erfarenheter så här långt, jag är lite nyfiken på hur mycket de olika delarna kostar, t ex grunden. Vilka tillval kände ni att ni "måste" ta? Totalsumma? Du kan svara via pm om du inte vill lägga ut siffror offentligt. Jag ser att du är från Västerbotten vilket gör dina siffror extra intressanta då jag bor nära (Piteå).
 
Redigerat:
Hej!

Vi funderade också först på att göra mycket jobb själva man insåg att det skulle ta för mycket tid och kraft. Då vi just renoverat ett hus under 6 år var vi inte sugna på att göra samma resa igen med ett nytt hus. Istället köper vi bottenvåningen i stort sett klar där vi monterar kök, lägger golv och målar/tapetserar själva. Frun är matlagningsintresserad så då duger inte standardköket och ytskikten blir enligt oss inte tillräckligt bra om vi köper detta färdigt.

Grunden är beräknad till 230 kkr men det bygger på att tomtens markförhållanden är riktigt bra. De tillval vi själva känner att vi "måste" ha är Tillval snözon 3,5, ekparkett, spröjs, två fönsterdörrar, Addera innerdörrar, Kakel och klinker inkl elkomfort, Klinker entre och Kamin Contura 560 T kkr. Sedan tillkommer sådant som bättre badrumsmöbler, elgolvvärme hall, entrétak, tvättmaskin och torktumlare. Totalt räknar vi på ca 2,2 mkr (varav ca 300 kkr tillval/egna inköp och 300 kkr övervåning) för själva huset om vi gör det mesta av jobbet på övervåningen själva.

Testar också att skicka ett PM med mer siffror. Vår säljare var dock snabb med att dela med sig av tillvalsprislistan så det borde inte vara ett problem få direkt från Smålandsvillan om andra är intresserade.

Lycka till!

/Krille
 
Hej! Jag och min man skall i nov/dec bygga ett villa huskvarna från smålandsvillan utanför Göteborg. Så roligt att komma i kontakt med någon som också skall bygga detta hus!! Vi har valt bort alla ytskikt och kommer göra det själva. Vi kommer även isolera taket ganska direkt för att kunna använda våning två som ett varmförråd tills det skall inredas. Vi kommer också bygga en till tillbyggnad på några kvm på framsidan, som en "punschveranda" för att öka ytan på hallen och få en mer gammeldags känsla över hela huset.
När ska ni börja bygga?
Vet ni ifall det sitter gipsskivor på väggarna (dvs ytterväggarna) på våning två?

Lycka till med bygget!!

Mvh Susanne



Krille4 skrev:
Så har vi just skrivit kontrakt på med Smålandsvillan gällande Huskvarna. En hel del tillval och vi kommer att göra en egen utbyggnad på baksidan för att utöka vardagsrummet. Bottenplan får då samma planlösning som Villa Nybro. Detta för att kunna ha kvar två sovrum på bottenvåningen.

Vad jag förstår finns inga Huskvarna byggda ännu men det kanske finns någon annan här som också är på gång att bygga ett Huskvarna?

/Krille
 
suslj4 skrev:
Hej! Jag och min man skall i nov/dec bygga ett villa huskvarna från smålandsvillan utanför Göteborg. Så roligt att komma i kontakt med någon som också skall bygga detta hus!! Vi har valt bort alla ytskikt och kommer göra det själva. Vi kommer även isolera taket ganska direkt för att kunna använda våning två som ett varmförråd tills det skall inredas. Vi kommer också bygga en till tillbyggnad på några kvm på framsidan, som en "punschveranda" för att öka ytan på hallen och få en mer gammeldags känsla över hela huset.
När ska ni börja bygga?
Vet ni ifall det sitter gipsskivor på väggarna (dvs ytterväggarna) på våning två?

Lycka till med bygget!!

Mvh Susanne
Trevligt mer fler som bygger Huskvarna! Vår plan är också att isolera taket så snart vi dragit ventilation samt el så att vi kan använda det som förråd.

Vår tillbyggnad blir på baksidan (25 kvm) och antagligen en veranda på framsidan också :) Framsida blir lite "tråkig" utan något som sticker ut lite. Planen är också att öppna i bjälklaget till övervåningen över hela hallen.

Vi har inte fått någon skriftlig info om ytterväggarna på övervåning men enligt vår säljare så är det gipsade ytterväggar på våning två. Jag vet dock inte hur det då fungerar med dragning av el och har inte riktigt fått något svar på det.

Bygglovet är inne sedan en månad så vi hoppas kunna bygga i februari mars om allt går som planerat. När ska ni börja bygga?

Lycka till ni också!

/Krille
 
Bygglovet är nu klart och preliminär leverans vecka 10 :)

/Krille
 
Vi bygger också Husqvarna. Leverans nu i Januari.

Vi kommer försöka göra allt arbete med övervåningen direkt. Valde målningsförberett då vi inte fastnade för tapeter. Annars lite tillval som kamin osv.

Jag har lite funderingar kring hur man ska isolera taket på övervåningen vilket vi tänkte göra direkt. Fick ritning från SMV med förslag kring lösull men undrar om man kan isolera mot taket direkt med skivor, typ Rockwool? Tänkte göra en vindslucka upp sedan så att vi kan förvara grejjer där om vi behöver.

Någon som fått sitt hus som vill dela med sig av bilder på hur övervåningen ser ut när den kommer??
 
byggerhus skrev:
Vi bygger också Husqvarna. Leverans nu i Januari.

Vi kommer försöka göra allt arbete med övervåningen direkt. Valde målningsförberett då vi inte fastnade för tapeter. Annars lite tillval som kamin osv.

Jag har lite funderingar kring hur man ska isolera taket på övervåningen vilket vi tänkte göra direkt. Fick ritning från SMV med förslag kring lösull men undrar om man kan isolera mot taket direkt med skivor, typ Rockwool? Tänkte göra en vindslucka upp sedan så att vi kan förvara grejjer där om vi behöver.

Någon som fått sitt hus som vill dela med sig av bilder på hur övervåningen ser ut när den kommer??
När vi flyttade in i vårt nya Smålandsvilla Värnamo så började vi att isolera förrådet vi carporten. Då använder vi skivor på snedtaket och det var inte smidigt... Uppmed skivan och så var det pyssel att få den kvar.
Så när det var dags att isolera husets övervåning så beställde vi lösull inkl arbetet som var klart på en dag. Så vi har lösull på snedtaket och taket, gavlarna var det bäst med vanliga skivor som vi satte upp själva. Vi har inte tänkt att ha taket som extra förråd men om ni vill så kan ni ta några kvm runt vindluckan med isoleringsskivor men ni lär väl ändå lägga tex spånskivor över isoleringen.
 
byggerhus skrev:
Vi bygger också Husqvarna. Leverans nu i Januari.

Vi kommer försöka göra allt arbete med övervåningen direkt. Valde målningsförberett då vi inte fastnade för tapeter. Annars lite tillval som kamin osv.

Jag har lite funderingar kring hur man ska isolera taket på övervåningen vilket vi tänkte göra direkt. Fick ritning från SMV med förslag kring lösull men undrar om man kan isolera mot taket direkt med skivor, typ Rockwool? Tänkte göra en vindslucka upp sedan så att vi kan förvara grejjer där om vi behöver.

Någon som fått sitt hus som vill dela med sig av bilder på hur övervåningen ser ut när den kommer??
Jag var iväg och kollade på en nyuppsatt huskvarna och personligen har ju lite svårt att se hur man skulle få till nån förvaring på vinden, det är väldigt tätt mellan takstolarna och deras konstruktion är inte heller helt optimal... Vi funderade på att lämna öppet i allrummet i mitten uppe men efter att ha sett hur takkonstruktionen ser ut så insåg jag att för att göra det snyggt skulle vi behöva ändra hela konstruktionen...
 
Jag är också intresserad av att se hur övervåningen ser ut "på riktigt". Det börjar väl finnas några hus levererade och jag hoppas någon vill publicera bilder snart :)

/Krille
 
Krille4 skrev:
Jag är också intresserad av att se hur övervåningen ser ut "på riktigt". Det börjar väl finnas några hus levererade och jag hoppas någon vill publicera bilder snart :)

/Krille

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
såg förresten att det nu finns fler bilder på smålandsvillans hemsida, där visas bla lite hur övervåningen ser ut vid leverans!
 
Hej!
Intressant att ni har tänkt i samma banor som oss.
Vi har leverans 21/1 av villa Husqvarna där vi planerat utbyggnad av baksidan så att det likar just villa Nybro.
Men även en ny entredel. Har ni gjutit betongplatta till utbyggnaden eller kör ni krypgrund?
Vi har i princip avbokat allt som går att avboka.
Med vänlig hälsning, Milos
 
Ett trevligt hus som vi har sneglat på i jämförelse med t.ex. Myresjöhus och Eksjöhus. Det enda som vi störde oss på var att det inte finns golvvärme som tillval, för vi har bott i ett äldre smålandsvillan (byggd 2003) och där var golven ganska kalla, och vi upplever att golvvärme ger lite jämnare värme i huset. Men klarar man sig utan det så verkade huset prisvärt och rymligt. Några grejor vi funderade på som vi ville "ändra":

* Trappan direkt vid ytterdärren är en märkligt dålig placering då det är väldigt svårt att få till bra förvaring i hallen, det finns kanppt plats att sätta dit en rymlig IKEA garderob. Hade gärna velat flytta den till t.ex. en spiraltrappa eller liknande i vardagsrummet.

* Någon större sorts veranda hade vi velat bygga på framsidan

* Kändes svårt att bygga till någon sorts inglasad altan på baksidan som blir snyggare en en ditsatt låda. VI landade kring att det hade för oss varit bäst med en utbyggnad i vinkel, kanske med pulpettak.

* Vidbyggt garage absolut, hade då velat utnyttja garagets tak som balkong med utgång från övervåningen. Blir lite knepigt då det blir en nivåskillnad någonstans mellan tvättrummet och garageplattan, då huset är högre. Någonstans behövs en trappa, eller om det går att höja garaget så pass att plattan livar med krypgrunden. VI hade lite svårt att få ihop helheten på tomten... hade varit enklast om huset också stod på platta.

Vi landade lite i att ett myresjöhus passade oss bättre då vi ville göra så pass stora modifieringar, och då ingick platta + golvvärme till en aningen större kostnad samt att vi kunde få trappan på annat ställe. SOm småbarnsföräldrar är förvaring A och O, vilket SMV alltid varit lite dåliga på.

/S
 
Även vi har ett hus på väg för leverans nu i vår.
Under bildgalleriet på hemsidan för Villa Huskvarna så finns nedan foto från övervåningen vilket skiljer sig från de foton som syns postade i tidigare inlägg här i tråden. Frågan är om det är det färdiga som huset levereras med eller om det gjorts något ytterligare? En av anledningarna att vi valde huset var det att ovanvåningen skulle vara mer inredd vid leverans jämfört med deras 1,5 plans där det tydligen i princip bara är ett golv(?). Sen givetvis att vi gillade huset i övrigt.

Någon som vet hur det faktiskt ser ut vid överlämningen?

http://www.smalandsvillan.se/vara-hus/sok-hus/2-planshus/villa-huskvarna/

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.