Nu är ju entreprenören med säkerhet upphandlad enligt lagen om offentlig upphandling. Inget som går att bryta för att incidenter som har hänt och kommer att hända igen, oavsett entreprenör.
Sedan måste jag ifrågasätta att det har hänt 4 av 4 gånger? Har säkert spolas flera gånger utan att TS märkt detta.
Och att man ska behöva bila bort klinker och byta golv/flytspackla för att det kommit in avlopp.. då måste det vara nått fel på tidigare ytskikt. Eller som sagt vatten ståendes en längre tid..
 
hempularen skrev:
OM spolfirman fortsätter att spola in vatten till er i direkt anslutning till den första fadäsen så borde det vara ett polisärende. Då är det inte längre fråga om en olyckshändelse. Men det är i så fall entreprenören som utförde spolningen som borde polisanmälas.
Ja det är väl närmast en kriminell handling, att de medvetet fortsätter spruta in kloak efter att de blivit informerade om resultatet.
Om Stockholm Vatten även tar på sig ansvar för enskilda personens kriminella handlingar, så är det ju generöst.
 
elile skrev:
Nej förra gången det hände skickade jag också mejl, men fick aldrig något svar.

Detta var det första nu:
Spånga 150827
kund@stockholmvatten.se

Nu igen!
Vid högtrycksrensning av avlopp i gatan på ......vägen fick vi åter toaletterna dränkta med avlopp idag.
Det sprutade rakt upp i taket med stinkande avlopp.

Kan man inte anpassa trycket lite bättre?

Detta har hänt förut och då föreslog jag att ni åtminstone kunde förvarna oss så att vi kunde ta bort mattor med mera och täcka över.

Ni är tydligen ett riktigt skitbolag som inte ens orkar med detta.

Och ännu mera problem:
Man lyfter på alla brunnslock utan att se till att de sedan ligger stadigt och därefter låter de mycket för varje bil som kör över.
Personalen varav en är riktigt otrevlig säger att de struntar i detta och detta är Stockholm Vattens problem.

Kom gärna och fixa!!
-----------
Det hände inte mycket sedan tills jag mejlade vd.


Man brukar komma betydligt längre genom att vara trevlig och resonabel..
 
  • Gilla
Sandgren84
  • Laddar…
Ett vänligt och sakligt formulerat ersättningsanspråk hade nog fungerat bättre. Hade jag fått ett sånt mail hade det nog hamnat ganska långt ner i mailhögen.
 
"Jag började med ett krav på blygsamma 250:- för städning av toaletterna",
redan samma dag som händelsen inträffade,
men detta lämnade de vidare till en advokatbyrå, som förvrängde händelsen
till att:" avloppsvatten stänkte upp ur Era toaletter"

Dessutom lade man till finstilt att undertecknas:
"Jag godtar härmed ovanstående ersättning som full och slutlig gottgörelse i ärendet"

Det var innan vi blivit sjuka.
Jag var sjuk i > 2 veckor och min fru är fortfarande sjuk efter 3v.
Nu har anspråk för detta & kostnader för 3 akutbesök och mediciner tillkommit.

Naturligtvis vill vi först ha blivit friska igen, innan man kan underteckna något sådant.

@ Sandgren84 "Nu vet jag inte riktigt vad i tidigare inlägg jag har missat?"
"Vi är fortfarande båda sjuka och vill avvakta med slutligt belopp tills vi är friska."
Du kan nog hitta förklaringen i flera av ovanstående citat.

Ja visst har jag varit otrevlig och på ovanligt dåligt humör, men skyller stor
del för detta på att jag orsakats sjukdom med ständiga toalettbesök och även
störd sömn av skramlande brunnslock.

Dock, jämfört med hur jag blev bemött av personalen från spolbolaget, så anser jag att jag är riktigt trevlig.

När jag ber dem fixa locken, så att de inte skramlar så mycket, säger att de
struntar i detta och det är Stockholm Vattens problem och förklarar de med stor
iver hur omöjligt det är.
De säger att locken är slitna och att man måste vänta på att grus ramlar ner i
springorna och låser locken. ( Detta gäller en nysopad asfalterad gata )

De frågar om jag tror att jag begriper något om detta och vill lära dem hur man
gör och säger åt mig att gå in igen.
 
Nu har jag inte tagit upp ditt anspråk på ersättning överhuvudtaget utan bara din taskiga attityd i mailen.
"Jag godtar härmed ovanstående ersättning som full och slutlig gottgörelse i ärendet" är ju för att undvika att kunder återkommer och återkommer med nya anspråk hela tiden.
Och är locken slitna så är det som sagt omöjligt att få dem att ligga still utan de kommer ligga och rida på däxeln och skramla varje gång en bil kör över. Lösningen är då att byta lock, alternativt hela däxeln, något som spolfirman inte har med att göra utan återigen är det kontakt med Stockholms Vatten som gäller.
Jag vidhåller fortfarande att med en trevlig ton så kommer man längre vid kontakter.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Att hålla en saklig ton och att ge ett intryck av att men letar efter en lösning snarare än att sätta dit dem underlättar mycket.

Å andra sidan, som Al Capone sa: "You can go a long way with a smile. You can go a lot farther with a smile and a gun."

(Och, med det menar jag inte att man ska vifta med ett vapen, bara att man måste se när man inte kommer längre och det är dags att visa musklerna och börja prata juridik med dem. Observera dock att leendet är med hela vägen, en professionell fasad är viktig.)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Sandgren84 skrev:
Nu har jag inte tagit upp ditt anspråk på ersättning överhuvudtaget utan bara din taskiga attityd i mailen.
"Jag godtar härmed ovanstående ersättning som full och slutlig gottgörelse i ärendet" är ju för att undvika att kunder återkommer och återkommer med nya anspråk hela tiden.
Och är locken slitna så är det som sagt omöjligt att få dem att ligga still utan de kommer ligga och rida på däxeln och skramla varje gång en bil kör över. Lösningen är då att byta lock, alternativt hela däxeln, något som spolfirman inte har med att göra utan återigen är det kontakt med Stockholms Vatten som gäller.
Jag vidhåller fortfarande att med en trevlig ton så kommer man längre vid kontakter.
Jo du gav rådet att skicka in skadeanmälan, och då hade bara delar av skadan kunnat regleras, eftersom min fru fortfarande är sjuk. Detta och mitt tidigare krav framgår om du läser igen.

Märkligt att någon nu lyckats fixa locken, om det är så omöjligt.
De skramlade inte heller innan man lyfte på dem.
Kan det inte var så att det kan hjälpa att vrida lite så slitaget hamnar på annat ställe, eller att sopa bort ev. grus som gör att de ligger ojämnt?

PS Det finns även trevligare och mindre av besserwisser inlägg än dina.
 
Visst jag tipsade om att skicka in en skadeanmälan, detta är oftast för att komma in i processen, få ärendet diariefört och att de kan börja titta på åtgärder, prata med entreprenörer etc för att försöka förhindra att detta skall upprepas.
Eventuell ersättning går att komplettera med senare.
Visst brunnslock har en låsning som måste passas in för att locket skall ligga bra, men det finns många parametrar som spelar in, en liten sten eller rester från asfalt kan också ställa till det. Dock är det sådant som entreprenören borde kunna lösa på plats när det öppnat locket.
Men som sagt kommer inte längre då inte alla förutsättningar är kända.
Tackar för mig och önskar dig lycka till.
 
Tack Sandgren84 , men det där var ju riktigt tvära kast från omöjligt till lätt som en plätt. Vilken version står du för?
 
... är som sagt omöjligt för mig att säga hur det ska göras utan att sett på plats det förstår nog du med?!
Är däxeln sliten dvs är ojämn är det bara byta ut antingen locket eller hela däxeln beroende på..
Är det däremot så att det är grus emellan eller någon rest av asfalt går det att tag bort och då ligger locket still.
Är det så att låsningen inte gått i som den ska får man justera locket så den hamnar rätt och där ligger still..
 
Finns det ingen juridiskt kunnig person här, som kan uttala sig om lämpligt skadeståndsanspråk?

Mina funderingar: När Jimmy Åkesson fick en tårta kastad i ansiktet blev det domen fängelse och över 5000:- i skadestånd.

Det är väl betydligt värre att 2 personer blir sprayade med kloakvatten i sitt eget hem. Kan 20000:- vara lagom?
 
C
elile skrev:
Mina funderingar: När Jimmy Åkesson fick en tårta kastad i ansiktet blev det domen fängelse och över 5000:- i skadestånd.

Det är väl betydligt värre att 2 personer blir sprayade med kloakvatten i sitt eget hem. Kan 20000:- vara lagom?
Du tänker helt fel. Framför allt kan du inte jämföra en olyckshändelse med ett uppsåtligt brott. Det är knappast så att kommunens entreprenör kommit dit med avsikten att spraya er med kloakvatten. Tvärtom var väl avsikten att åtgärda eller förebygga problem med avloppet? Tårtskadeståndet gällde skadestånd för kränkning vilket kräver att ett brott begåtts, och det är knappast fallet här.

Däremot har man rätt till skadestånd för personskada och sakskada om skadan orsakats av vårdslöshet.
Grundprincipen är då att skadeståndet skall sätta dig i samma ekonomiska ställning som du haft om skadan inte inträffat.
Det innebär att du har rätt till skadestånd för t.ex. förstörda saker, kostnader för reparationer, förlorad arbetstid, extra eget arbete, kostnader för läkarbesök, medicin osv. Du kan alltså inte bara ta en summa ur luften som du tycker du är "värd", det måste vara verkliga kostnader. Därav följer att ingen här kan tala om för dig vilken summa som är "lagom".
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
@ cpalm
Du begår troligen en av de vanligaste dumheterna på ett forum nämligen att komma med tvärsäkra uttalanden utan att ha orkat läsa eller glömt tidigare inlägg.

I första inlägget:
Nu vid senaste tillfället kom det även en andra omgång medan vi
rengjorde efter första, trots att jag bett personen att avbryta.

Vi sprayades med kloak och vi blev båda sjuka samtidigt.
Min fru är fortfarande sjuk med feber, och jag med diarré efter > 2 veckor.

Inlägg 16/9:
hempularen skrev
OM spolfirman fortsätter att spola in vatten till er i direkt anslutning till den första fadäsen så borde det vara ett polisärende.
Då är det inte längre fråga om en olyckshändelse.
Men det är i så fall entreprenören som utförde spolningen som borde polisanmälas.
 
Redigerat:
C
elile skrev:
@ cpalm
Du begår troligen en av de vanligaste dumheterna på ett forum nämligen att komma med tvärsäkra uttalanden utan att ha orkat läsa eller glömt tidigare inlägg.
Jag kan försäkra dig om att jag läst varenda inlägg i tråden noga.
I övrigt får du förstås ta det som underförstått att mitt svar är min personliga uppfattning och åsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.