Akahigi
Har möjlighet att lägga en rejäl hacka på verktyg nu i samband med renovering hemma.

Vill gärna kunna snickra med det mesta, från små lådor/skrin till skåp till paneler och staket etc. Har gått en liten möbelsnickerikurs som jag tyckte var kul.

Har drygt 30m2 varmgarage som jag kan pyssla i.

Har ett gäng skruvdragare, metabo kap/ger, lamellfräs, festo sänksåg, blåbosch sticksåg, en del handverktyg och några handhyvlar, lite japanska sågar, billigare kompressor m m.

Funderar nu om man ska satsa på Festoolgrejer, typ MFTbord med CMStillägg för fräs och sänksåg, cmsjusterbord, fräs mod 1400 med frässtål, elhyvel, större dammsugare, rotexslip. Blir ju några kronor för allt detta. Festoolgrejerna är ju väldigt sjyssta men också väldigt portabla, vilket jag kanske egentligen inte behöver. Borde jag satsa på mer fasta grejer, någon planhyvel och bandsåg kanske, istället? Blir det billigare/lika bra/bättre?

Har ingen lust att plocka ihop massa beggade stormaskiner på blocket och sedan hoppas att inget ska paja.

Ska också slipa en del betong, har ett stort badrum och två förråd, och funderar på en liten flexmaskin (fast festools variant, den billigare), och undrar om deras dammsugare duger för det (den större varianten).

Vad göra?
 
En justersåg och en rikt och planhyvel, så har du så du klarar det mesta av det du vill göra. Själv slog jag till på en Moretens cirkel-fräs kombi och den har använts till staket, trappa, garagebygge, listverk, möbler m.m. Likaså med hyveln.
Bandsåg är ju bra ha, men kommer efter justersåg och hyvel, tycker jag.

Dessa maskiner är inga måsten för byggnadssnickeri, men när man ska börja göra lite möbelaktigt, då är de ovärderliga. Och det funkar ju alldeles utmärkt till byggnadssnickeri, om man ändå har dem ;)

Reservdelar tror jag inte är något större problem, det är väl mest kullager som går åt om det är nåt ;)
 
Låter kul!

Jag tycker nog att grunden, om man vill hålla på med massivträ, är att kunna hyvla snabbt och enkelt till rätt dimensioner. Dvs en rikt och plan. Sen är det toppen att kunna kapa, klyva och justera skivor. Då är en justersåg eller bra bordssåg en bra idé (men eftersom du har en sänksåg för skivor, kap/ger för kap så kan du också hoppa detta och istället gå på en bandsåg som både klyver och sågar bågar etc). En bordssåg är såklart både snabbare bättre och enklare än en sänksåg till en massa uppgifter, men är platsen begränsad får man såklart prioritera. Sen är ett fräsbord (mycket smidigare än en vertikalfräs) och en bandsåg nästa steg. Jag hade också kompletterat med en pelarborrmaskin. Putsning får du göra med excenterslip etc, överfräsning med handöverfräs. Med den uppsättningen prylar kan du fixa massor med snickerier.

Angënde dina andra konkreta frågor:
MFT - ja, bra och smidigt. Bygger du ett eget stationärt blir det stadigare och du kan ha prylar undertill.
CMS för fräs o sänksåg. CMS-fräsbordet är bra men inte perfekt. Sänksågstillsatsen har jag för dålig koll på.
Elhyvel - nej, hoppa den, använd rikt/plan istället.
Större dammsugare - ja, absolut
rotexslip - njae...hellre ets 150. Beror lite på vad du ska göra. Hyvlar du först behöver du defintivt inte rotex.
 
På vad sätt menar du att ett fräsbord är smidigare än en vertikalfräs, Daniel? För mig är det samma sak.
Möjligen med skillnaden att fräsbordet har en handöverfräs monterad under sig, medan vertikalfräsen har en stationär motor.
 
Akahigi
Daniel_N skrev:
Låter kul!

Jag tycker nog att grunden, om man vill hålla på med massivträ, är att kunna hyvla snabbt och enkelt till rätt dimensioner. Dvs en rikt och plan. Sen är det toppen att kunna kapa, klyva och justera skivor. Då är en justersåg eller bra bordssåg en bra idé (men eftersom du har en sänksåg för skivor, kap/ger för kap så kan du också hoppa detta och istället gå på en bandsåg som både klyver och sågar bågar etc). En bordssåg är såklart både snabbare bättre och enklare än en sänksåg till en massa uppgifter, men är platsen begränsad får man såklart prioritera. Sen är ett fräsbord (mycket smidigare än en vertikalfräs) och en bandsåg nästa steg. Jag hade också kompletterat med en pelarborrmaskin. Putsning får du göra med excenterslip etc, överfräsning med handöverfräs. Med den uppsättningen prylar kan du fixa massor med snickerier.

Angënde dina andra konkreta frågor:
MFT - ja, bra och smidigt. Bygger du ett eget stationärt blir det stadigare och du kan ha prylar undertill.
CMS för fräs o sänksåg. CMS-fräsbordet är bra men inte perfekt. Sänksågstillsatsen har jag för dålig koll på.
Elhyvel - nej, hoppa den, använd rikt/plan istället.
Större dammsugare - ja, absolut
rotexslip - njae...hellre ets 150. Beror lite på vad du ska göra. Hyvlar du först behöver du defintivt inte rotex.
Vad ska man kika på för rikt/plan? Bordssåg? Bandsåg?

Varför en pelarborr?
 
Håller i stort med övriga. Rikt och plan, bandsåg, bordsåg, fräsbord och spånsug. Festool gör bra prylar men inte riktigt ämnade för att omvandla en krokig massiv okantad tjock planka till något snickeribart. Vissa av deras maskiner är fantastiska och kan inte ersättas enkelt av stationära maskiner, dominon exempelvis.

Själv tycker jag bandsågen är fantastisk, speciellt för att grovsåga upp ohyvlat virke men även för att såga fanér och kurvor.

Hur stor budget har du?
 
Akahigi
Ola C skrev:
Håller i stort med övriga. Rikt och plan, bandsåg, bordsåg, fräsbord och spånsug. Festool gör bra prylar men inte riktigt ämnade för att omvandla en krokig massiv okantad tjock planka till något snickeribart. Vissa av deras maskiner är fantastiska och kan inte ersättas enkelt av stationära maskiner, dominon exempelvis.

Själv tycker jag bandsågen är fantastisk, speciellt för att grovsåga upp ohyvlat virke men även för att såga fanér och kurvor.

Hur stor budget har du?
Ca 50 kex...
 
thomasx skrev:
På vad sätt menar du att ett fräsbord är smidigare än en vertikalfräs, Daniel? För mig är det samma sak.
Möjligen med skillnaden att fräsbordet har en handöverfräs monterad under sig, medan vertikalfräsen har en stationär motor.
Fräsbordet väger i snitt mindre, har mindre format, använder samma stål som till vanliga handöverfräsen, klarar sig oftast med en dammsugare för utsuget, har hål i bordet anpassade för mindre verktyg mer avpassade till vad jag får känslan av att ts vill pyssla med.
 
Akahigi skrev:
Vad ska man kika på för rikt/plan? Bordssåg? Bandsåg?

Varför en pelarborr?
Har lite dålig koll på nya maskiner. Kanske hammer eller minimax kan vara något?

Pelarborr är awesome för att borra snygga o vinkelräta (eller vinklade fast då inte i slumpmässig vinkel:) ) hål. Sen kan man köra putsrulle, puts o forma runda saker med den. Inte viktigast men rätt trevligt.
 
Akahigi
Daniel_N skrev:
Har lite dålig koll på nya maskiner. Kanske hammer eller minimax kan vara något?

Pelarborr är awesome för att borra snygga o vinkelräta (eller vinklade fast då inte i slumpmässig vinkel:) ) hål. Sen kan man köra putsrulle, puts o forma runda saker med den. Inte viktigast men rätt trevligt.
Får en Hammer rikt/plan till att kosta ca 25000kr, tynger kanske budgeten lite för mycket :)

Men om man tänker en rikt/planhyvel, ett mf3t-bord med cms för fräs och sänksåg, en dammsugare, en betongslip, en slipmaskin, en bandsåg. Kanske kan strunta i cms-insatsen för sänksågen. Antar att en justersåg också ligger på 20 kex?

Men är det begagnat som gäller då för hyvel och bandsåg, kanske?

Det finns ju också basicfräsar som är betydligt billigare än festools handöver plus bord.

Svårt det här :)

Vart handlar ni snickerimaskiner, när det inte är portabla grejer?
 
Jag gillar ju generellt begagnade proffsmaskiner, men de avfärdade du så då har jag inga tips.
Håller på och utrustar en verkstad just nu, men inte för träarbete utan för metall (hobbygarage för bilar och andra fordon). Har köpt på mig en Kemppi-svets, en gigantisk Atlas Copco-kompressor och en Arboga pelarslip med band på ena sidan. Välskötta robusta maskiner byggda för att hålla i evigheters evigheter, alla går på 3-fas. Nu letar jag Arboga pelarborr, Köping-svarv och någon vettig fräs. Det är en skön känsla i dessa gamla evighetsmaskiner!
 
Det tar en stund att bygga ihop ett snickeri och med 50k budget är det antingen kinaprylar eller begagnat som gäller. Jag hade alla dagar i veckan lagt några månader på att köpa begagnat. Det är ganska stabila konstruktioner det här och gör inget om de har några år på nacken. Bara en hyfsat såg går ju på runt 30k ny.

Bordsåg/justersåg hade jag nog siktat på någon av dom här (inte just dessa men modellen). Större blir trångt på 30 kvadrat och stora skivor kan du köra med sänksågen. Klyvkniv som följer med klingans rörelser samt vinklinsbar klinga känns som minimikrav. 7-10k

http://www.blocket.se/goteborg/Justersag___Bandsag_62657456.htm?ca=23&w=3
http://www.blocket.se/lulea/Snickerimaskiner_62674447.htm?ca=23&w=3
http://www.tabyjarn.se/#!m=v&l=7861&pg=1&p=67847&r=2762735

(denna är ny men dyker upp begagnad titt som tätt)

Rikt planhyvel Morten rph 330 eller Luna eller ejca eller nåt annat som får plats 7-10k
http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/12/1216593358.jpg
http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/61/6176629672.jpg
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=62112&d=1338486974

Bandsåg, finns en massa som borde duga så svårt att länka, sikta på något med lite tyngd i sågen, blir lättare att ratta runt plankorna då, 5k
http://www.blocket.se/vasternorrland/Bandsag_Lini_62637850.htm?ca=23&w=3
http://www.blocket.se/kalmar/Bandsag_Ejca_Golvmodell_62604817.htm?ca=23&w=3

Så, för <25k får du som stora pjäserna. Resterande 20k till lull-lull:)

Edit. drog ner totalpliset o la till info om ejcasågen
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrhyttan
  • Laddar…
Akahigi
Tänker att man bör vara mer intresserad av maskinerna i sig och beredd att lägga lite tid på att få det att funka, utöver det normala om man ska köpa beggat.
 
Förr eller senare måste du vara intresserad av maskinerna också. Måste var kanske fel ord, men det underlättar oerhört att veta hur de hänger ihop när man ska ställa in dom för att fungera tip-top. Vissa nya maskiner gör det men långtifrån alla och de gamla hederliga maskinerna är överlag betydligt enklare (bättre) att skruva på än de nya kinamaskinerna.

Sen finns det ju begagnat och begagnat, vissa kräver ju minimal renovering eller ingen alls.
 
Det är redan sagt, men jag ville bara understryka; Alla maskiner kommer att behöva kontroll och justering av inställningarna. Nya som begagnade. Och det kommer att vara svårare att justera in nya kinamaskiner än begagnade kvalitetsmaskiner. Nya kvalitetsmaskiner kommer att äta upp din budget långt innan du kan börja snickra.

Med en rikt/plan + spånsug + bandsåg + kap/gersåg + bordsfräs + limkenktar/motsv. kommer man igång med riktiga projekt. Sedan kommer du med all säkerhet att komplettera när behov uppstår. Men med maskinerna ovan kommer man runt de flesta problemen. En cirkelsåg på skena har du ju redan, liksom en kap/ger.

Se till att klura lite på hur du skall utföra limningar. Det kommer att behövas knektar och tvingar. Jag har en Planopress, och den fungerar förträffligt, men man kan bli ganska irriterad på den innan man lärt sig handgreppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.