7 682 läst · 12 svar
8k läst
12 svar
Kan man som amatör hantera en fuktmätare själv?
Jag har sett att det finns ett antal trådar om fuktmätare, men ingen riktigt med mitt fokus.
Jag är intresserad av ett fritidshus med torpargrund. Känd riskkonstruktion brukar man ju säga nuförtiden, och kanske extra i ett fritidshus som kallställs. Yadda yadda.
Jag funderar därför på att ta med mig en fuktmätare på visningen, för att om det är möjligt kolla skicket på bjälklaget. Problemet är bara att jag (1) inte äger någon fuktmätare och delvis därför (2) aldrig har använt en. Därför undrar jag om det är meningsfullt att köpa en för konsumentbruk (typ Classes dyraste för 600, alternativt Kjells för 500).
Hur troligt är det att värdet blir tillräckligt bra om jag gör detta? Får jag mer information än jag får med bara ögon och näsa? Någon som har gjort något liknande eller har tips på hur man går tillväga?
Jag är intresserad av ett fritidshus med torpargrund. Känd riskkonstruktion brukar man ju säga nuförtiden, och kanske extra i ett fritidshus som kallställs. Yadda yadda.
Jag funderar därför på att ta med mig en fuktmätare på visningen, för att om det är möjligt kolla skicket på bjälklaget. Problemet är bara att jag (1) inte äger någon fuktmätare och delvis därför (2) aldrig har använt en. Därför undrar jag om det är meningsfullt att köpa en för konsumentbruk (typ Classes dyraste för 600, alternativt Kjells för 500).
Hur troligt är det att värdet blir tillräckligt bra om jag gör detta? Får jag mer information än jag får med bara ögon och näsa? Någon som har gjort något liknande eller har tips på hur man går tillväga?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Vanligtvis är man intresserad av nivån på luftfuktigheten i krypgrunden vilket man vill mäta över längre tid. Dock påverkas trä i krypgrunden av luftfuktigheten så man kan säga att en viss fuktkvot i trät motsvarar en viss luftfuktighet (RH). 18% skall motsvara 70% luftfuktighet och mer än så vill man inte ha. Sedan varierar det under året men just nu är det nästan som fuktigast.
Köp en sån mätare som du har tänkt dig med två piggar. De mätare som är kontaktlösa (typiskt med en kula) är mycket svårare att få något vettigt ur.
Sedan när du mätt en vända och kommit fram till att det är ok och du vill köpa så snekalibrear du mätaren och går en vända till med pipet på högsta och ser skeptisk ut...
Köp en sån mätare som du har tänkt dig med två piggar. De mätare som är kontaktlösa (typiskt med en kula) är mycket svårare att få något vettigt ur.
Sedan när du mätt en vända och kommit fram till att det är ok och du vill köpa så snekalibrear du mätaren och går en vända till med pipet på högsta och ser skeptisk ut...
Tack Pelle för ett mycket informativt svar. Jag var förbi Kjell idag, men när jag var där kollade jag in specen lite mer och insåg att det var noggrannhet på 4% på deras makapär. Ska glida förbi Classe imorgon. Deras instrument verkar bättre, men det kan ju vara så att specen ljuger. Den mäter dock även RH, vilket kan vara lite intressant även om man ju som du säger helst vill mäta det över tid.
http://www.clasohlson.com/se/Fuktkvotmätare-MS6900/Pr365734000
http://www.clasohlson.com/se/Fuktkvotmätare-MS6900/Pr365734000
Egentligen borde jag ju hyra en monstermätare över helgen, och dra på värsta bekymrade minen när jag kravlar mig ut från torpargrunden, med min SysLite i ena handen, fuktmätaren i den andra och lite sot i pannan och på ena kinden som jag har haft med mig i fickan.
Funderar på att ha en champinjon i mungipan för att hävda svampväxt, men det kanske är att gå ett uns för långt?
Funderar på att ha en champinjon i mungipan för att hävda svampväxt, men det kanske är att gå ett uns för långt?
Som redan har antytts är de där ytfuktmätarna utan stift är i princip odugliga att mäta med. Man kan använda dem till att leta efter fuktigaste stället på till exempel ett golv genom att jämföra mätvärden med varandra men mätvärdet i sig berättar i stort sett ingenting om fuktkvoten.
Mätare med stift är betydligt bättre.
Mätare med stift är betydligt bättre.
4 % avvikelse är ju inte så farligt, för det priset på utrustningen. Jag antar att det står +-4 % i specen. Får du då t ex 16 i displayen ligger alltså det verkliga värdet mellan 15,36 och 16,64.
Titta om du ser fukt och växt med blotta ögat, och om du känner någon lukt. Är det en hemsk problemgrund borde det synas tecken.
Står huset på berg eller lera etc. Lutar det mot eller från huset. Hur är det med växtlighet och rötter nära grunden. Hur är ventilationen i grunden.
Sen beror det ju på vilka krav man har, om man bara ska bo där några sommarveckor och några helger höst och vår. Då kan man ju elda och vädra.
Titta om du ser fukt och växt med blotta ögat, och om du känner någon lukt. Är det en hemsk problemgrund borde det synas tecken.
Står huset på berg eller lera etc. Lutar det mot eller från huset. Hur är det med växtlighet och rötter nära grunden. Hur är ventilationen i grunden.
Sen beror det ju på vilka krav man har, om man bara ska bo där några sommarveckor och några helger höst och vår. Då kan man ju elda och vädra.
Tidigare länkade fuktmätare på Clas Ohlsson har inte fått så bra recensioner av användare. Liten parantes bara.
Redigerat:
Vet inte hur de anger felvisning nuförtiden.
På visarinstrumentens tid var det oftare procent av fullt visarutslag än procent av avläst värde.
Sen får man ju hoppas att om det är procent av avläst värde, att de menar just detta och inte procentenheter. Det är ju en jäkla skillnad. Se #8.
På siffervisande instrument brukar man låta felvisningen vara detsamma som upplösningen.
På visarinstrumentens tid var det oftare procent av fullt visarutslag än procent av avläst värde.
Sen får man ju hoppas att om det är procent av avläst värde, att de menar just detta och inte procentenheter. Det är ju en jäkla skillnad. Se #8.
På siffervisande instrument brukar man låta felvisningen vara detsamma som upplösningen.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fuktmätare till krypgrund mm
Miljö & Hälsa -
Hur skulle ni hantera en sociopat som försöker bilda skuggstyrelse?
Bostadsrätt -
Hur hantera fuktspärr i avsågad vägg
Isolering -
Hur hanterar ni LLVP på sommaren?
Värmepumpar -
Hur hanterar jag dränering och utvändig isolering vid sänkning av källargolv nära en befintlig betongplatta?
Grund & Markarbeten