Appeplan skrev:
Fick precis en skrattchock när jag fick en offert från en rörmokarfirma i Lund angående ett arbete i min lägenhet i Lund, skulle verkligen behöva lite input om detta stämmer, eller vad man kan räkna med för pris.

Arbetet som skall göras är detta.
KÖK:
Inkoppling av diskmaskin, står ca 20 cm från kökrören.
Inkoppling av köksblandare, koppla på blandaren i rören.

WC:
Montera bort äldre rör och plombera igen dessa tillfälligt (för renovering av badrum)
Montera bort radiator och plombera tillfälligt.
Efter WC renovering:
Dra nya rör, utsidan av väggen. Rördragningen har 3st 90 graders vinklar, längd ca: 2m+1,6m+0,3m.
Från dessa rör skall wc, wc-kran, samt dusch kopplas in.
Sedan skall en handdukstork installeras från utanpåliggande vattenrör. Rördragning ca 30cm.
Jag slänger allt gammalt och restmaterial själv.

Pris för detta 30 100kr.

Det jag hade räknat med var ca 7000-10 000kr.. Hur berättigar man 30 000kr?

I tidigare lägenheter har jag betalat (utfört av VVS firmor)
1500kr - diskmaskinsinkoppling
700kr - inkoppling av köksblandare

Så wc jobbet kommer kosta 27 900:-? Hur är det möjligt?
Kollar man lite på Bauhaus tjänster i wc:
Inkoppling av wc-stol - 798kr
wckran - 698kr
duschblandare - 448kr
Handdukstork - 898kr
Dragning av vattenrör - 198kr/lm = 198*4=792kr
Total - 3634kr
På detta pris ingår inte material, så:
27 900kr - 3634kr = 24 266kr för materialkostnader om man skulle välja vvs-företaget som jag fick offert ifrån?

Detta kan väl inte vara rimligt? Har inte stor erfarenhet inom vvs-branschen, men detta känns sjukt dyrt. Vad är ett rimligt pris för jobbet?
Sen använder Bauhaus personal efter det priset. Läs tråden här på BH om badrummet de gjorde

Jag vet inte om 30 är för mycket men 7 låter otroligt lite. Jag bytte 2 element och termostater på 4 till. Köpte element och termostater själv (vvsaren fixade lite övergångar) och det kostade ändå 6000kr efter rot. Du har säkert extrakostnader för bil, hämta material och annat.
 
Här kommer offerten för de som intresserade.

"Vi tackar för er förfrågan angående montering av disklådsblandare, diskmaskin, rep av köksavlopp, demontering av badrum och dra nya rör i badrummet samt återmontering av badrummet och har härmed nöjet att offerera detta till ett pris på 30 100.: - inkl moms.

Om beställaren avser att utnyttja skattereduktion så avgår 9 750: - inkl moms

Priset gäller under förutsättning att avstängningsventilerna som vi blir anvisade är rätt och går att stänga av.

Ingår

Föravstängningsventiler, förkromade rör och kopplingar

Ingår inte.

Wc-stol, tvättställ med blandare och vattenlås, badkar, duschblandare och

Handdukstork med ventiler.

Obs. Material som kunden köpt själv lämnas ingen garanti på.

Vi hoppas att ni finner priset intressant och ser fram emot en beställning.

Offerten gäller i 30 dagar.

Med vänliga hälsningar

X

VVS-HUSET AB"

Värt att påpeka är:
"rep av köksavlopp"
bad om att få rören och vattenlåset inspekterat under diskbänken, så att inkopplingarna var korrekt, kopplat själv.
"demontering/återdemontering av badrum"
Ingen aning vad som menas med detta, inget vi diskuterade. Antar de menar demontering av tvättställ och wc, dock inget som jag ville ha gjort eller nämnde under platsbesöket. Om inte så hittar dom på nåt eller så kan dom inte lyssna på vad kunden vill ha gjort för arbete.

Övrigt så fick jag ett pm från en användare i detta forum, om lite tips, orimligt pris mm. Om man googlar firman så hittar man inte så positiva recensioner.. Men jag förstår inte riktigt hur man är funtad om man bedriver en väletablerad firma på detta vis, riktigt pinsamt i mina ögon, men ja hantverkarbranschen är ju som den är..
 
MItt badrum som renoveras nu har de dragit till med 45000kr i arbete före ROT. Jag har kollat hur många timmar de har gjort och det kommer nog ta max 55 timmar när allt är klart.

45000kr borde motsvara ca 90-100timmar. Så firman tjänar väldigt bra på detta fastprisjobb. Nästa badrum blir löpande räkning och att jag gör mer själv
 
Ramnemark skrev:
Sen använder Bauhaus personal efter det priset. Läs tråden här på BH om badrummet de gjorde

Jag vet inte om 30 är för mycket men 7 låter otroligt lite. Jag bytte 2 element och termostater på 4 till. Köpte element och termostater själv (vvsaren fixade lite övergångar) och det kostade ändå 6000kr efter rot. Du har säkert extrakostnader för bil, hämta material och annat.
Menar du seriöst att du hade accepterat och betalat 30 000kr för:
Demontering av 5 meter rör, dvs stänga av huvudkranen, montera kulrörsventiler, koppla på huvudkranen, skruva ner rör.
Montering:
5 meter rördragning (2 bockningar 90 grader, samt 1 bockning upp till kran)
Inkoppling av wc (material finns, endast t-rör och packning behövs)
Inkoppling av kran (material finns, endast t-rör och packning behövs, 1 rör behöver bockas)
Inkoppling av duschblandare (2st vinkel kopplingar) + duschblandshållare (eller vad det heter, sån som vinklar om rören in till blandaren)
Till dessa lär rörhållare monteras, kanske 4-5 st
Montera handdukstork (ventil finns, rördragning ca 0,4 meter)

I kök.
Koppla in diskmaskin, maskinen har aqualock.
Koppla in Kran, behöver förminskningsrör på ena kulavstägningen då de är olika dimensioner på dessa, sen koppla in.

Körning till mig.
ca 1,5 km

Seriöst, betalar folk eller tycker folk att det är ok att det kostar 30 k för att dra 5 m rör och koppla in 6 VVS enheter?

Ska tillägga att jag har budgeterat 80 000kr för att renovera hela min lägenhet, 1:a på 37 kvm.
 
Klicka skrev:
MItt badrum som renoveras nu har de dragit till med 45000kr i arbete före ROT. Jag har kollat hur många timmar de har gjort och det kommer nog ta max 55 timmar när allt är klart.

45000kr borde motsvara ca 90-100timmar. Så firman tjänar väldigt bra på detta fastprisjobb. Nästa badrum blir löpande räkning och att jag gör mer själv
Vad ingår i de 45k som de tar betalt för?
 
Detta består arbetet av:

Utrivning och köra allt till tippen
Byte golvbrunn (sitter i spånskiva)
Spackling tak och väggar, fallspackling av golv
Sätta glasfiberduk i tak och sen måla tak
Limma våtrumsmatta och våtrumstapet
Montering av nya vattenrör (utanpåliggande), dusch, duschdörrar, toastol, element, kran, handfat med lådor, spegelskåp med lampor, vägglampa, byte av strömställare.
 
Man tjänar nog på att köpa ett digitalt dörrlås så man kan logga inarbetade timmar och sen betala för de timmarna (+ resor)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Appeplan skrev:
Menar du seriöst att du hade accepterat och betalat 30 000kr för:
Demontering av 5 meter rör, dvs stänga av huvudkranen, montera kulrörsventiler, koppla på huvudkranen, skruva ner rör.
Montering:
5 meter rördragning (2 bockningar 90 grader, samt 1 bockning upp till kran)
Inkoppling av wc (material finns, endast t-rör och packning behövs)
Inkoppling av kran (material finns, endast t-rör och packning behövs, 1 rör behöver bockas)
Inkoppling av duschblandare (2st vinkel kopplingar) + duschblandshållare (eller vad det heter, sån som vinklar om rören in till blandaren)
Till dessa lär rörhållare monteras, kanske 4-5 st
Montera handdukstork (ventil finns, rördragning ca 0,4 meter)

I kök.
Koppla in diskmaskin, maskinen har aqualock.
Koppla in Kran, behöver förminskningsrör på ena kulavstägningen då de är olika dimensioner på dessa, sen koppla in.

Körning till mig.
ca 1,5 km

Seriöst, betalar folk eller tycker folk att det är ok att det kostar 30 k för att dra 5 m rör och koppla in 6 VVS enheter?

Ska tillägga att jag har budgeterat 80 000kr för att renovera hela min lägenhet, 1:a på 37 kvm.
Du behöver inte bli sur på mig. Jag skrev i början "jag vet inte om det är mycket" sen maler du på om vad jag hade accepterat? Jag skrev ju precis det. Det är helt omöjligt att veta vad jag hade accepterat eftersom det inte är min renovering. Om det nu är våldsamt dyrt så är det förmodligen så att firman inte vill ha jobbet. Skriv till företaget om du inte är nöjd.

Hör av dig till ett annat företag......
 
  • Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Klicka skrev:
Detta består arbetet av:

Utrivning och köra allt till tippen
Byte golvbrunn (sitter i spånskiva)
Spackling tak och väggar, fallspackling av golv
Sätta glasfiberduk i tak och sen måla tak
Limma våtrumsmatta och våtrumstapet
Montering av nya vattenrör (utanpåliggande), dusch, duschdörrar, toastol, element, kran, handfat med lådor, spegelskåp med lampor, vägglampa, byte av strömställare.
Med din beskrivning låter det som det är ett ganska bra pris.
 
Tja.

Har lite svårt för detta med att det är för dyrt!

Om firman nu är för dyr, ta in 4-5 offerter till och jämför och ta den billigaste i sånt fall. Inte svårare än så. Man måste vara medveten om att vissa firmor inte vill ha jobbet just för tillfället. Praxis i branschen, inga konstigheter där.

F.Ö är det väl så, att vill man inte punga ut med stålar för man fixa biffen själv eller anlita "Mr Halmtrampare" om man vågar. Tyvärr......ser inte riktigt problemet i denna tråd.
 
30 papp för det jobbet är galet dyrt tycker jag. För en röris borde det handla om högst en dags jobb och kanske några tusenlappar i material.

Allt jobb i badrummet kan du med gott samvete göra själv. Skulle det bli en läcka är det ju i ett våtrum.
 
Ramnemark skrev:
Du behöver inte bli sur på mig. Jag skrev i början "jag vet inte om det är mycket" sen maler du på om vad jag hade accepterat? Jag skrev ju precis det. Det är helt omöjligt att veta vad jag hade accepterat eftersom det inte är min renovering. Om det nu är våldsamt dyrt så är det förmodligen så att firman inte vill ha jobbet. Skriv till företaget om du inte är nöjd.

Hör av dig till ett annat företag......
Blev inte sur på dig, kanske lät så iofs, isf ber jag om ursäkt. Det jag menar är att man lär tycka att det känns lite dyrt med 30k för ett jobb som går att utföra på 8-15h.
 
pelpet skrev:
30 papp för det jobbet är galet dyrt tycker jag. För en röris borde det handla om högst en dags jobb och kanske några tusenlappar i material.

Allt jobb i badrummet kan du med gott samvete göra själv. Skulle det bli en läcka är det ju i ett våtrum.
Så sant, kanske får bli en crash course ändå :)
 
Nils82 skrev:
Tja.

Har lite svårt för detta med att det är för dyrt!

Om firman nu är för dyr, ta in 4-5 offerter till och jämför och ta den billigaste i sånt fall. Inte svårare än så. Man måste vara medveten om att vissa firmor inte vill ha jobbet just för tillfället. Praxis i branschen, inga konstigheter där.

F.Ö är det väl så, att vill man inte punga ut med stålar för man fixa biffen själv eller anlita "Mr Halmtrampare" om man vågar. Tyvärr......ser inte riktigt problemet i denna tråd.
Väl medveten om att man kan samla in flera offerter för att sedan välja den firman som erbjuder lägst pris, så ja inga konstigheter i den frågan. Ursprungsfrågan i tråden var vad man skulle kunna tänka sig för pris för jobbet, och om 30 100kr är för mycket att ta betalt för jobbet då jag själv reagerade på summan. Finns inga problem i tråden, utan endast frågor från min sida om vad som är rimligt.
 
Jag kan ju tycka att det är lite onödigt att begära offert med fast pris för ett sånt litet jobb. Firman kommer lägga på en stor säkerhetsmarginal för att inte gå back om det skulle bli mer jobb än beräknat. Den premien får du betala för eftersom du önskat fast pris. Sett till storleken på jobbet är det en dyr försäkring. Be istället om att köra det på löpande räkning och erbjud betala ett schysst timpris?

För att inte bli lurad på material-priserna, kräv ett uppskattat pris för materialet. Antingen på förhand eller inför varje moment som görs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.