Äger en fastighet i en liten by i norra Dalarna, i direkt anslutning till vår tomt finns en plätt med ängsmark (ca 900m2).
Vi är intresserade av att köpa denna mark och ägaren vill gärna sälja, marken är fullkomligt värdelös för alla andra utom oss då den ligger inklämd mellan oss och en väg som går genom byn bara vår tomt som har direkt kontakt med marken, den är lång och smal , utan tomträtt, enbart tänkt för utökad trädgård och flytt av infart till gården.

Vad är ett rimligt kvadratmeterpris för detta? Säljaren gav inga indikationer alls på vad han hade tänkt sig, "kom med ett bud", har sökt i två dagar men kommer inte fram till något konkret, många olika bud, det är bara högt gräs och två stora björkar på marken.

10kr/kvm tror jag att jag skulle få betala för en liknande markbit när jag var på jakt.
Var nog 1000-1100kvm för 10.000 sen kanske det tillkommer lite avgifter.

Marken är nog inte värd mycket som äng, kanske 1:-/m2 max. Brukas den på något vis? Jag hade nog sagt 5 kkr som första bud, men 10 kkr är nog inte oskäligt?

Lantmäteriavgifter på 20-25 kkr får du räkna med att betala.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hemmakatten
Å ena sidan så vill TS väldigt gärna köpa ängen för att utöka tomten och å andra sidan finns en markägare som gärna vill ha betalt om det går, 9000:- är väl knappast värt besväret.

-MH- skrev:
Marken är nog inte värd mycket som äng, kanske 1:-/m2 max. Brukas den på något vis? Jag hade nog sagt 5 kkr som första bud, men 10 kkr är nog inte oskäligt?

Lantmäteriavgifter på 20-25 kkr får du räkna med att betala.
Marken brukas ej, kommunen slår gräset åt ägaren varje år, bara för att hålla snyggt längs vägarna.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmakatten skrev:
Å ena sidan så vill TS väldigt gärna köpa ängen för att utöka tomten och å andra sidan finns en markägare som gärna vill ha betalt om det går, 9000:- är väl knappast värt besväret.

Värt besväret? Vill du utveckla? ��

Alltihop är givetvis en fråga om förhandling. Genom att överföra mark från en fastighet till en annan minskar respektive ökar man deras värden. Villatomtens värde ökar troligen mer än jordbruket förlorar. Man skulle kunna säga att det är om mellanskillnaden parterna förhandlar.

Förrättningen kommer att ge markytan ny användning. Mark för bostadsändamål är betydligt mer värdefull än jordbruksmark. Värdet kan bestå i att en större trädgård ökar värdet på befintlig villa. Men en så stor yta som 900 kvm kanske till och med skulle kunna användas till en ny villatomt, med byggrätt för ännu en villa. Den lösningen skulle jag själv pröva i säljarens ställe.

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Jag hade aldrig i livet sålt för 10.000kr. Att räkna 1-10kr per kvm kan inte vara relevant för tomtmark.

• Gilla
helder
  • Laddar…
På ställen där dyraste kåkarna kostar ca 1.000.000 är det svårt att få betalt för marken...
Bygg för 3-4 miljoner och sälj för 1,5

Kalle B skrev:
Jag hade aldrig i livet sålt för 10.000kr. Att räkna 1-10kr per kvm kan inte vara relevant för tomtmark.
Det var ju ängsmark. Som bilden ser ut så går det knappast att göra mer med den delen än att sälja den till grannen. Det finns förstås både de som aldrig skulle sälja för en miljon, och de som bara blir glada att få nåt alls.

Ärendet avslutat! Det visade sig när säljaren kontrollerade vad det var han skulle sälja att marken betraktas som "allmän plats" enligt den enda detaljplan som finns, från mitten av 50-talet. Blir inget köp, lantmäteri och kommun satte sig på tvären direkt. Nu diskuterar vi vidare om en nyttjanderätt för vår nya infart istället. Får se hur det går 😄. Tack för alla svar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.