4 743 läst · 27 svar
5k läst
27 svar
Överta tomt och påbörjat platta till hus som stått ett tag, vad tänka på?
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Ladda gärna upp bilderna eller bifoga filerna i ett inlägg så kanske fler kan hjälpa till.
Så här ser ritningarna ut!
Vore fantastiskt om någon här kan säga sitt!
Fiskarheden har haft invändningar på att göra 2-plan men har dock inte sett dessa konstruktionsritningar ännu (jag fick dom nu på eftermiddagen).
Fiskarheden sa att normalt sett är 1-planshusgrunder endast förstärkta i ytterkanterna. Och att en sådan grund inte kan ta ett 2-plans då 2-plans även har centrerad bärlast som över tid skulle knäcka grunden. Vilket jag håller med om.
Vad jag som amatör kan se på ritningarna så är det pålat och förstärkt utmed mitten av husgrunden.
Vad säger ni?
Vore fantastiskt om någon här kan säga sitt!
Fiskarheden har haft invändningar på att göra 2-plan men har dock inte sett dessa konstruktionsritningar ännu (jag fick dom nu på eftermiddagen).
Fiskarheden sa att normalt sett är 1-planshusgrunder endast förstärkta i ytterkanterna. Och att en sådan grund inte kan ta ett 2-plans då 2-plans även har centrerad bärlast som över tid skulle knäcka grunden. Vilket jag håller med om.
Vad jag som amatör kan se på ritningarna så är det pålat och förstärkt utmed mitten av husgrunden.
Vad säger ni?
Ingen?
Oj, vad ser du det på? Här är ett par bilder till. Ska åka till tomten imorgon. Om du kan nämna vad att leta efter? Frostspräning låter ju allvarligt av det jag läst på om det. Speciellt med tanke på av vi eventuellt vill placera en våning extra.
Inväntar i övrigt svar från en byggingenjör samt konstruktör. Fiskarheden har iaf sagt nej officiellt du, de vill inte våga bygga 2-vånings på en grund byggd för 1-planshus. Respekter det till fullo. Omkullkastar väl tyvärr i princip alla planer jag gjort senaste 1-2 veckorna.
Kan plattan ha stått för länge och kanske blivit för skadad? 3 år oskyddad för sol, regn och kyla, frost, is mm... Låter ju inte allt för bra.
Inväntar i övrigt svar från en byggingenjör samt konstruktör. Fiskarheden har iaf sagt nej officiellt du, de vill inte våga bygga 2-vånings på en grund byggd för 1-planshus. Respekter det till fullo. Omkullkastar väl tyvärr i princip alla planer jag gjort senaste 1-2 veckorna.
Kan plattan ha stått för länge och kanske blivit för skadad? 3 år oskyddad för sol, regn och kyla, frost, is mm... Låter ju inte allt för bra.
Den ojämna ytan med fina släta partier sedan kommer det gropar med skrovlig betong kan vara tecken på detta. Kolla även efter sprickbildning där vatten kan ha trängt ner till armeringen med rostskador som följd.
Stålpåle typ rr90 stålkvalite s460 tar en garanterad last på 21ton per påle, så för dom är de inga problem. Då är nästa steg vad betongkonstruktionen klarar, det är inte mitt område.
Men med tanke på vilka säkerhets marginaler konstruktörerna har idag, så lär de knappast va nå problem, men de är va ja tycker. Ett trähus väger ju inte många ton.
Men med tanke på vilka säkerhets marginaler konstruktörerna har idag, så lär de knappast va nå problem, men de är va ja tycker. Ett trähus väger ju inte många ton.
Det är som du säger en förstärkningsbalk i mitten, med 30cm betong å massa armering. Har ju svårt att tro att den inte ska klara av jobbet för övervåningen. Men som sagt de e va ja tycker. En konstruktör har väll ca 3ggr säkerheten för att va säker mot alla tänkbara händelser.
Jo, jag var där idag och inspekterade i torrt väder och grunden ser inte så rolig ut, rätt ojämn när man lägger huvudet nära och tittar utmed. Flertalet halvdjupa fotspår i den oxå. Grunden behöver troligen slipas samt flytspacklas några centimer för att bli duglig för golvläggning.
Bara av hur grunden ser ut blir jag faktiskt osäker oxå. Hade helst tagit bort den och gjort en ny.
Det här bruna materialet undrar jag vad det är. Ser ut som att det slängs på vissa ställen. Sen har det över tid även runnit ner i brunnen vartefter det blivit översvämningar på plattan under åren.
Bara av hur grunden ser ut blir jag faktiskt osäker oxå. Hade helst tagit bort den och gjort en ny.
Det här bruna materialet undrar jag vad det är. Ser ut som att det slängs på vissa ställen. Sen har det över tid även runnit ner i brunnen vartefter det blivit översvämningar på plattan under åren.