Hej!
Ska borra i mitt kakel som suttit uppe i köket i över en vecka nu. Vill inte ha sönder någon platta så vad bör jag tänka på? Och vilken utav dessa borrar kan jag använda som jag har att tillgå?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du skall under inga omständigheter använda slagfunktion på borrmaskin vid kakelborrning.

Det kan vara svårt att få borren att gå in på exakt rätt ställe, den halkar lätt på kakel. Sätt maskeringstejp där du skall borra. Det räcker för att ge ett bra "centrumfäste" där du börjar borra. Tejpen sägs också minska risken för sprickor runt hålet.

Kyl borren med lacknafta (helst), vatten är bättre än inget. Du doppar alltså borren i vätskan, minst var 5 - 10 s när du borrar. Lacknafta är bra för att det hjälper till att smörja lite också. OM borren blir varm, så kan de expandera lite, och då spräcka plattan.

Okej tack för alla tips! :)
Tänkte på en sak, bör jag börja med en smalare och för att minska riskerna på något sätt så jag för ett färdigt hål eller kan jag börja med den storleken jag ska ha direkt?

OM du använder en kakelborr som i länken, så byt till annan borr när du är igenom själva kakelplattan. Har du betong bakom kaklet så kan det vara nödvändigt att använda slagborrning i betongen. Är det gipsskiva så duger vilken borr som helst. Är det något trämaterial så är den svarta borren på bilden bäst, den guldfärgade duger (den är avsedd framförallt för metall).

Redigerat:
messijah skrev:
Okej tack för alla tips! :)
Tänkte på en sak, bör jag börja med en smalare och för att minska riskerna på något sätt så jag för ett färdigt hål eller kan jag börja med den storleken jag ska ha direkt?
Njaaa. I princip så är det bättre att borra med rätt direkt. Om du har ett litet hål så är det risk att nästa borr drar för fort, vilket ökar risken för sprickor.

Men om du skall göra väldigt grova hål, mer än 10mm så får man kanske tänka i lite andra banor. Då kan det vara helt andra borrar som är mest lämpade. Det finns "håltagare" med diamantklinga som kan användas för stora hål.

Nöjde mig med 6mm och det fungerade fint :)
Åkte dock till Jula och köpte de borrarna du visade. Köpte då de billigare alternativen och då märkte man ju direkt att prisklassen visade sin sämre kvalité. Borren smulades sakta sönder men jag han med de hål som jag behövde. Dock gick de sista riktigt långsamt :p Men det funkade till sist så tack för tipset! :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.