Tjenare!

För ett år sedan så totalrenoverade vi vårt nyköpta hus. Då slängde vi in massiv ek över hela huset och behandlade det med två appliceringar av Osmo hårdvaxolja vitpigmenterad (3040).
Vi hade tänkt att vi skulle slänga på en applicering ofärgad hårdvaxolja (3032) efter det för att få en riktigt tålig yta men vi hade inte tid då vi var tvungna att flytta in.

Nu har det gått ett år och det känns nästan som att hela ytan har försvunnit så vi tänkte att vi kan köra över en applicering med den ofärgade hårdvaxoljan nu istället. Men frågan är om det bara är till att rengöra golvet så gott det går och sen köra på bara? Eller ska man helst slipa med fint sandpapper innan eller liknande för att det ska bli bra?

Jag satt med en svamp och gned ut oljan för hand på 125kvm golv men tänkte nu köpa en pensel från Osmo som man kan sätta på ett skaft och köra ut istället. En polare nämnde att man kunde värma oljan för att den skulle fästa bättre. Är det något ni har har erfarenhet utav? I instruktionerna så står det att den är klar för användning efter omrörning så det känns kanske som lite overkill?

Vad är era tips och rekommendationer?
 
Jag brukar slipa med ett fint sandpapper. Sedan rollar jag ut hårdvaxoljan. Det blir alltid bra.

Jag har dock aldrig upplevt ett behov av att värma oljan. Men jag kan tänka mig att det är bättre på helt obehandlat trä. Min tanke är att varm olja möjligtvis tränger djupare ner i träfibrerna, eftersom den blir mer lättflytande? Detta är dock inget jag har något belägg för, det är bara en känsla.

I ditt fall borde det inte ha någon betydelse eftersom du redan har två lager hårdvaxolja på träet.
 
Låter ju lite märkligt att det slits så fort...

Vi har hårdvaxolja också men har bara behövt dra på lite i köket (vid diskbänk och spis) samt rakt ovanför trappan och det är snart tre år sedan vi oljade "originalet".
Det jag dragit på på nytt har jag bara använt Osmos "våtservetter"...

Värma ska du inte göra skulle jag säga, den blir ju då tunnare och eftersom den är varm kan den torka för fort (och riskera bli klibbig).
 
Tack för svaren.
Jag tror det har slitits lite fortare för vi kanske inte gjorde helt rätt när vi applicerade det första gången. Jag satt med en svamp och gned in oljan i golvet med ena handen och torkade av med en trasa med andra handen så det inte var något spill kvar. Man kanske ska låta det ligga kvar lite överflöd på govlet så det suger åt sig innan man torkar av?
Det är dock mest i köket som det har försvunnit mest, resten av huset är inte så farligt men skulle inte skada med en applicering till.

Jag kommer köra med en pensel på ett skaft. Ska jag bara doppa den i oljan och köra ut den så det blir en jämn yta och låta det ligga kvar eller ska jag gå och torka av så det inte blir klibbigt?
Hur gör ni?
 
PatricF skrev:
Tjenare!

För ett år sedan så totalrenoverade vi vårt nyköpta hus. Då slängde vi in massiv ek över hela huset och behandlade det med två appliceringar av Osmo hårdvaxolja vitpigmenterad (3040).
Vi hade tänkt att vi skulle slänga på en applicering ofärgad hårdvaxolja (3032) efter det för att få en riktigt tålig yta men vi hade inte tid då vi var tvungna att flytta in.

Nu har det gått ett år och det känns nästan som att hela ytan har försvunnit så vi tänkte att vi kan köra över en applicering med den ofärgade hårdvaxoljan nu istället. Men frågan är om det bara är till att rengöra golvet så gott det går och sen köra på bara? Eller ska man helst slipa med fint sandpapper innan eller liknande för att det ska bli bra?

Jag satt med en svamp och gned ut oljan för hand på 125kvm golv men tänkte nu köpa en pensel från Osmo som man kan sätta på ett skaft och köra ut istället. En polare nämnde att man kunde värma oljan för att den skulle fästa bättre. Är det något ni har har erfarenhet utav? I instruktionerna så står det att den är klar för användning efter omrörning så det känns kanske som lite overkill?

Vad är era tips och rekommendationer?
Bara rengör golvet. Dammsuga och våttorka sen kan du köra på. Du kan ju slipa av lite snabbt med abralon 500 i kornstorlek för hand. Bara låt pappret glida över ytan. Jag kör också med Osmos penselborste på skaft. Använd tråg för annars blir insugningen ojämn. Stryk av i samma riktning hela tiden, ungefär som när du målar, så du inte lämnar för stora överskott. Ligger det kvar litegrann gör detta inget, det sugs in. Man behöver inte torka av osmo hårdvaxolja, i alla fall inte den ofärgade.
 
Tack för tipset!
Jag kommer köra på det. Förra gången så körde vi ju med pigmenterad så det var därför jag ville torka av det så det inte skulle bli ojämnheter i ytan. På vissa ställen ser man att man har glömt torka bort så det har blivit lite små vita streck efter svampen.
Fick precis SMS från DHL att paketet har kommit fram så det blir nog till att olja i helgen!

Tack för alla svar!
 
Jag har bäst erfarenhet av att måla riktigt tunnt, och sedan låta oljan ligga kvar utan att torka bort den. Med tre lager på det sättet får man en mycket god slitstyrka och vattentålighet. Jag har behandlat så på bänkskivor i både badrum och kök, och ytan tål fuktbelastningen, i alla fall efter två års användande. I vinter blir det nog en lätt slipning och ytterligare behandling i köket, eftersom den tidigare helmatta ytan har blivit lite för blank med åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.