Hej som en föld av ett trädgårdsmöbel projektmedel, en hel del hyvlande av gran behöver jag plocka ned och göra rent matningen.

I samband med detta tänkte jag justera in bord waxa kolla in remmar och dyl. Posta och sätta i fräscha stål.

Vad ska jag använda för att lösa kåda på metlall?

Vad ska jag använd för att lösa kåda på gummi?

Någon som har en skvätt vax till borden i 08 området känner mig lite för snålför en hel förpackning, eller. Vad kostar det?

Något annat jag ska passa på att göra när jag har skiten i molekyler?

Tack på förhand.

Tips ett blir att aldrig hyvla gran. Det är verkligen mög.

Har du bilder/modell etc på hyveln? Inmatningsjulet hade jag först rengjort mekaniskt och sen hartslösare (fast med försiktighet, brukar kunna äta upp färg o annat). På gummi vet jag inte riktigt hur man rengör. Kanske kan "Big Wipes Power Gel" vara något, den tar i alla fall lätt bort kåda på händerna. Är lite tveksam till hartslösare på gummi, kanske tar för bra.

Tycker att du ska köpa någon form av smörjmedel, det går åt. Jag har carmalit i en blomspruta bredvid hyveln o spruta på lite då och då (fast jag skulle också behöva serva planhyveln...). Även om du vaxar in ordentligt kommer du att behöva gå på igenom med jämna mellanrum.

Tack för uppenbara klokheter!
Köper något vax helt enkelt detta är fortfarande min lilla Kina skite kombi. I vänta på plats så jag kan ta ned luna kombin från Jämtland.

Skulle säga att hyveln är precis samma som lågpriskedjorna säljer som rikt och plan för 3k sen sitte den ihopmonterad med ett sågbord med fräs. Samt har ett rappligr låghåls bord. Maskinen kommer från det extremt kända märket sunjazz. Ja det är sant, men efter injustering och lite mod funkar det över förväntan.

Den ser typ ut så här

image.jpg

Köpt för 2500 och har tjänat in den många gånger om. Så nu river jag den och kör en genom gång.

Även Lunan behöver ju vax så det kommer att gå åt:)

Jo då. Men skulle vilja knipa lite andra grejer just har redan bränt säkert 3k på små pill till verkstan denna vecka. Så surt vill egentligen hålla i degen tillförmån för en skivputs och lite andra vettiga saker det drar ju iväg så fort man öppnar webbläsaren... Finns ju så mycket bra o ha.

Följande har blivit gjort.

Demontering av riktbord där efter mekanisk rengöring av stålvalsen. Först spårmejsel i varjeskåra sen en hederlig stålborste. Där efter penslades både kutter matar valsar och bord med balsaterpentin. Kaffe... Vänta
Torka av det sista nästan som nytt rent blev det.

Sen fick jag fatt i vax och polerade upp borden. Ska slipa till stålen i kväll hos en bekant som har tomek och jigg. Så inpostning av skär och bord blir i morgon.

Passade även på att justera rem och kedje spännanare. Btw har något vagt minne av att farsan sprejade kil remmar med något som skulle hålla dem i skick och häfta extra bra någon som vet vad det kan ha varit.

Bilder kommer i samband med inpostning.

Nu middag!

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
Håller med Ola, remspray kan vara lite sisådär...

Angående tormeken för slipning av stål: Det är inte helt lätt att få det bra. Jag klarade det inte så bra som jag önskade och lämnade iväg för slipning istället. Kontrollera noga att dina stål är spikraka och fina i eggen innan du börjar posta är mitt tips. Att få dem slipade på ett sliperi är inte så dyrt, och håller otroligt länge om du inte hyvlar skräp (eller teak).

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
Jag har samma erfarenheter som Daniel när det gäller slipning av maskinhyvelstål, och jag har köpt alla Tormektillbehör för att få det bra. Det blir helt enkelt inte tillräckligt bra om man skall slipa HSS på Tormeken.I alla fall inte om man har högt ställda krav.

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
Lyder erat råd gällande stålen, tips på bra sliperi i Stockholm någon?

Men kunde inte hålla mig kasta i "skräpstålen" för ett test run.

Kina besten matar som aldrig förr och räta fina vinklar. Skulle dock kört med mer en feeling när jag slängde i stålen då testbilarna vågar lite
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Daniel_N skrev:
Tips ett blir att aldrig hyvla gran. Det är verkligen mög.

Har du bilder/modell etc på hyveln? Inmatningsjulet hade jag först rengjort mekaniskt och sen hartslösare (fast med försiktighet, brukar kunna äta upp färg o annat). På gummi vet jag inte riktigt hur man rengör. Kanske kan "Big Wipes Power Gel" vara något, den tar i alla fall lätt bort kåda på händerna. Är lite tveksam till hartslösare på gummi, kanske tar för bra.

Tycker att du ska köpa någon form av smörjmedel, det går åt. Jag har carmalit i en blomspruta bredvid hyveln o spruta på lite då och då (fast jag skulle också behöva serva planhyveln...). Även om du vaxar in ordentligt kommer du att behöva gå på igenom med jämna mellanrum.
jag vill nog påstå att fur är ändå värre än gran till att kleta på kuttern använder jag Thinner,men på gummivalsar kan det vara lite vanskligt

Jag har använt rödsprit för att göra ren, funkar kanon iallafall på metall, på borden brukar jag ha paraffinolja. Finns ett bra sliper i Solna jag brukar använda, längesen nu så kommer inte ihåg adressen eller namnet, ska kolla om jag har nått gammalt kvitto..

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
Elkludde skrev:
jag vill nog påstå att fur är ändå värre än gran till att kleta på kuttern använder jag Thinner,men på gummivalsar kan det vara lite vanskligt
Vad har du för kvalitet på furu? Visst kan det vara aningen kladdigt ibland, men aldrig som gran enligt min erfarenhet. Har väl blivit bränd av folk som kommit med äckliga klädselbrädor etc och vill ha hyvlat. Furu ger naturligtvis mer harts är ek etc.

Hedens skrev:
Lyder erat råd gällande stålen, tips på bra sliperi i Stockholm någon?
Ligger en slipfirma i skarpnäck har jag för mig. Samt den vid uppgången Thorildsplans Tbanestn

Daniel_N skrev:
Vad har du för kvalitet på furu? Visst kan det vara aningen kladdigt ibland, men aldrig som gran enligt min erfarenhet. Har väl blivit bränd av folk som kommit med äckliga klädselbrädor etc och vill ha hyvlat. Furu ger naturligtvis mer harts är ek etc.
Om man köper från sågverk och furen är mogen har den mycket kåda i sig,vilket inte gran har,möjligen lite i kvistarna
jag har hyvlat båda delar så för mig är fur mycket kladdigare än gran

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.