Hej,

Målade om huset nu i sommar, mestadelen av huset målades om mellan 15'e maj och midsommar. Denna tid var vädret inte jättebra, dock målade vi aldrig i regn eller långt in på kvällarna. Nu har vi fått massa sprickor i panelskarvarna (panelen original sedan -74, och är i skapligt skick)

Varför blir der så här?
Går det att undvika?

Vad göra? Bara måla över?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Var det trärent innan ni målade eller gammal färg? Vilken typ av färg satt innan och vilken typ målade ni med?

Samma frågeställning från mig som Jonatan.

Ser ut som stående baspanel.
Det rör sig säkert om ni gjort förarbetet enligt konstens regler så är det bara måla över.
Min panel blir det likadant så vi ska byta ut alla panel och Panela om inom snar framtid.

Ser ut som panelen var väldigt fuktig när ni målade, dvs svälld. Nog bara att måla om när den är torr. Annars kanske ni gjorde samma fel som jag gjorde för 30 år sen, högtryckstvättade innan målning. Rent blev det men full i vatten... Man lär sig av misstagen..

Precis så blev vår panel till altanen. Jag väntade typ ett halvår, sedan klabbade jag på ett lager färg i springorna och i princip alla sprickor är nu borta. (off topic: en Pegaso krånglar minde än en KTM?)

Hej,

Det var inte trärent innan strykning, Färgen är Alcro bestå, vattenburen målad på gammal vattenburen färg (gul). Under den gula färgen sutter någon form av orginalfärg, brun(?), vet inte vad för sorts färg detta är, men den gula färgen verkar sitta bra på denna.
Skrapade och borstade och grundmålade på de få ställen där lös färg hittades.

Panelen rengjordes med borste och spolades av med vatten genom borsten. Målade tidigast 9 dagar efter tvätt.

Om panelen varit fuktig så borde väl hela huset varit drabbat? Eller blir det bara på södersidan för att solen torkar ur panelen mer där?

pegasodavid skrev:
Precis så blev vår panel till altanen. Jag väntade typ ett halvår, sedan klabbade jag på ett lager färg i springorna och i princip alla sprickor är nu borta. (off topic: en Pegaso krånglar minde än en KTM?)
Håller färgen efter strykningen?

OT: Jag har haft både Pegaso (absolut första modellen med dubbla lampor fram) samt KTM. Båda märkena är underbara å sitt sätt.

Och ja, jag hade ett litet haveri på min KTM. :rolleyes: Utsatte den hojen för tio ggr värre saker än min Pegaso, därav 10ggr mer meka också:x

Tror jag vet vem du är, konto på fraggel va?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.