R
Hej, får man ha ett vanligt 230V uttag inne i badrumsskåpet ovanför handfatet?
Jordat och kopplat mot jordfelsbrytare såklart.

Det beror på avståndet till dusch eller kar. Är det mer än 120 cm till duschhuvud i dusch utan kar, eller mer än 60 cm från kanten på ett (bad)kar, då är det tillåtet.

Se regler för områden och skyddsåtgärder.

R
Ja de kommer vara en dusch med glasdörrar bredvid men de ska vara mer än 120cm från duschhuvud så ok.

En annan fråga. Idag har jag en strömbrytare i badrummet som styr en lampa ovanför badrumsskåpet. När jag renoverar badrummet vill jag istället ta bort lampan ovanför badrumsskåpet (kabeln sticker ut genom väggen idag alltså) men denna kabel vill jag göra om till ett vanlig vägguttag inne i skåpet och således vill jag ha detta uttag konstant spänningssatt så att jag kan ladda en eltandborste tex. även när jag inte är slagit på strömbrytaren. Kan jag då ansluta de nuvarande trådarna med hjälp av de trådar som finns bakom strömbrytaren idag där fas och nolla kommer in och samtidigt dra nytt vp rör till taket för spotlights som istället styrs av min nuvarande strömbrytare.

Bilden illustrerar hur jag menar. De "snea" trådarna är de som kommer vara konstant spänningssatta till uttaget.
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja principen är ok. Dock ovanligt med en nolla vid strömbrytaren i badrum, och att den bryts i strömbrytaren, men har du kollat att det ser ut så, så visst. Du bör även rent praktiskt undvika att använda terminalerna på själva strömbrytaren som skarvpunkter, utan använda toppklämmor t.ex Wago 773 som fördelar till strömbrytare och ditt skåp.

Är det så att röret som kommer ut på väggen ovanför badrumsskåpet går direkt till dosan för denna strömbrytare? Det kan finnas en kopplingsdosa emellan där du enklare kan få ut fast fas till skåpet.

R
hmm nae jag har inte kollat hur de faktiskt ser ut...vänta lite så springer jag ner och kollar...
anledningen till att jag ville använda själva strömbrytarens terminaler var för att en kompis sa att det inte är godkänt att skarva samman med wago till ett vägguttag...men han var osäker..?

Jag misstänker att din kompis blandat ihop det med något annat, men jag kommer faktiskt inte på vad det skulle kunna vara, alltså vilket fall där Wago inte skulle vara tillåten för fördelning av ström, varken specifikt för uttag eller rent allmänt. Vi pratar förstås FK eller EK, inte RK :)

tommib
Wago222 är godkänd för RK, fast man drar det vanligen inte i väggarna....

R
såhär ser de ut. Nollan och jord går inte till brytaren utan sticker upp ur ett vp rör som ni ser och sen går tillbaka i samma rör igen. Ska tilläggas att bredvid brytaren sitter en eluppvärmd handdukstork som jag minns har jord kopplat till sig när jag kollade en gång.
Att man ser två tändtrådar beror på att de är en dubbelbrytare så ena tändtråden tänder en lampa i bastun bakom badrummet.
IMG_0177.JPG
Skapa konto

IMG_0178.JPG
Skapa konto

Redigerat:
R
vad jag tycker är lite märkligt är att tåtarna i väggen går neråt, jag trodde de skulle gå uppåt och längs med väggen upp till tåtarna som sticker ut på väggen på motsatt sida badrummet.

Nåväl, hur tycker ni jag ska göra, jag behöver nolla och fas till en transformator till spotlightsen uppe i taket och sen som jag nämnde använda de befintliga trådarna för att göra om till ett vägguttag. Kabeln som sticker ur väggen vid badrumskåpet har nolla, fas och jord.

Redigerat:
Det finns definitivt en kopplingsdosa någonstans. Var kan man undra med tanke på det där röret. Ser inte ut att vara gjort av en elektriker. Ifrån denna dosa behöver du då dra i en skyddsledare, ja kanske dra om alla ledare så att de når fram till uttagets position. Allt detta är behörighetskrävande.

R
allt gips ska ju ner så jag får väl ta hit en elektriker när allt är blottat och låta han dra fram detta.
Att installera 12V spotlights hade jag tänkt göra själv. Kan jag be elektrikern dra fram el in i en transformator enbart och sedan gör jag resten själv efter trafon?

tommib
Behörighetsmässigt, ja. Men elektrikern kommer nog vilja göra den biten också, om inte annat för ev garantiärenden. Så mycket tid tar det inte, du kan ju avtala att du köper materielen...

R
du menar att han vill koppla 12v spotlightsen mot trafon själv?
så mycket garanti behöver jag inte. Så länge alla trådar blir dragna och papper på att han gjort det så är jag nöjd (y)

tommib
Du får väl se om elektrikern är lika nöjd.... Min erfarenhet är att det är svårt att hitta vettiga elektriker som låter en koppla själv. Jag hoppas att du inte förväntar dig att han ska ge dig några papper på något han inte har gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.