Hej
Så ser centralen ut. Just nu monterad på en spånskiva. Jag ska sätta träpaneller och undrar hur jag ska montera centralen.
Alternativ:
1. Sätta panel och montera den ovan på.
2. Regla bakom, sätta gibs skiva montera den på skivan.
3. ?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Tja, du ska låta elektrikern montera den eftersom det är behörighetskrävande.
Med det sagt så kan du välja på att montera centralen på obrännbart underlag, t.ex. gips, eller använda ett godkänt bakstycke. Jag skulle passat på att byta till en infälld normcentral, då får du allt på köpet.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Bra, förslag. Det får bli en ny central. Rotavdrag har jag kvar.

Du kanske ska passa på att byta det grovt misshandlade vp-röret näst längst till höger innan du stänger väggen/taket.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bra att du la märke till det. Det är en tom hylsa. Finns inga sladdae i den.
Den ska bort oxå. Gillar bättre gamla centraler.
1. Flexibilitet, man kan ändra säkringstyp.
2.är tåliga, ceramik går sällan sönder jm de nya säkringar av plast
3. Brinner inte
4. Säkringar a blir inte försvagade efter ett tag.
Å andra sidan, tar man diten elektriker då är det lika bra byta till ny.

Plasten i nya centraler är av självslocknande typ och ska inte brinna. Sen finns de ju plåtcentraler om man vill det :)
Att säkringar försvagas brukar bara falla på de första automatsäkringarna som kom för en 20-15 år sedan. Tror dagens håller bättre. Sen går inte säkringen så brukar de inte vara något bekymmer häller. Idag finns det ju nya fina JFB med automattest och reset som kan vara smidigt att ha om man vill.
Att byta säkring till annan storlek är ju en säkerhetsgrej snarare i de nya centralerna. Folk ska inte vara där och pilla om de inte är elektriker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.