Jag har intresserat mig av en tomt som där man påbörjat ett husbygge men inte avslutat.
Där finns nu en platta som stått ett tag och tagit väder och vind i ca 2-3 år, vad ska man tänka på? Bifogar några bilder på ställen jag undrar om man ev. behöva göra något speciellt nu när det såttt exponerat så länge. T.ex sockeln ser ju ut att sakna lite ytterhölje på ena bilden. Måste sockelytan bytas ut? Den är på en rad ställen "sprucken" i yttermaterialet. Är det något att oroa sig över, eller är det OK? Man vill ju även att plattan och sockeln ska se bra ut, är väl lite min tanke.

Samt om man skulle gå vidare med tomten så skulle jag troligen vilja göra en del ändringar på huset.
T.ex maximera plattans yta. Lägga till ca 15 kvm. Är det något problem att göra? Bara gräva, padda och gjuta som vanligt? Det är golvvärme i huvudplattan och man skulle nog vilja förlänga huvudslingan snarare än lägga helt ny. Går det?

• IMG_20150827_174004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20150827_173736.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20150827_173711.jpg
    Skapa konto
Ska inte vara några konstigheter och fördelen är ju att du skulle sätt om det skett några sättningar för då skulle plattan ha spruckit.
Att lägga till en bit är heller inte något konstigt, gräv ur, isolera och armera in i befintlig platta bara.

Bäst att bila ett "dike" i plattan för golvvärme till den nya delen så du har alla slangar samlade på ett ställe.

harry73
Förutom att den ska passa huset du ska bygga kan det bli problem med garantiansvar. Jag misstänker att entreprenören kommer att skylla eventuells problem så mycket som möjligt på plattan

Tack låter bra att det inte är konstigare än att man förlänger. Så det iaf går! Den entrepenör som var kommer såklart inte behöva stå för något om jag gör modifikationer på plattan.

Men sockeln, måste jag lappa eller vad gör man? Finns det något produkt som är smidig att sätta utanpå? Vill ju ha det lite snyggare än det ser ut. :)

Testa golvvärmen!

I
Kolla om du kan få tag på en laser & mäta så plattan är hyfsat jämn. Att sockeln på L-elementet i hörnet är borta borde gå att lösa. Du kan kontakta tillverkaren & kanske få köpa en lös sockel. Gjutningen ser inte direkt professionell ut så jag hade mätt upp allt, (jämnhet, fall, kryssmät), kolla att avlopp, dagvatten, golvvärme & inkommande vatten är korrekt gjort. Är det bra gjort så är det bara å handla :) annars kan det bli lite kostnader.

Min originaltanke var att återanvända plattan, men inser det kan bli rätt svårt. Vill försöka för att såklart spara pengar... men det hus vi funderar på att placera där är rätt ordentligt annorlunda i mått, position av WC osv osv.

Vad hade ni gjort i mitt fall? Slita bort all? Vad kan det kosta förresten? Och sen gjuta om allt på nytt?

Marken är pålad. Så man bör ju bara behöva göra om själva plattan + lite paddning av mark före så det är schyst o rakt.

Noseone skrev:
Testa golvvärmen!
Japp, blir det köp av kommer jag behöva garantier på plattans funktioner. Det har ju sått rätt länge och vem vet vad unger osv kan ha slängt ner i rören...!

Går det inte att gjuta en ny tunnare platta ovanför den befintliga och då dra om avlopp och golvvärme så det bättre stämmer med ditt hus?

Hemmakatten
Kolla också om det finns någon isolering under plattan.

Eftersom det är draget för VA så kanske VA-avgiften till kommunen är betald (om det är kommunalt) vilket är värt en hel del pengar. I annat fall kolla att det finns ett tillstånd för avloppsanläggning om det inte redan finns.

Kolla också hur det är med elen. Är den betald?

Sammantaget är det kanske värt att köpa tomten och anpassa huset efter plattan med något litet tillägg. Priset borde vara bra eftersom de flesta nog drar sig för att köpa med bara en platta.

Redigerat:
Ser ut som att vi kommer bygga 2-vånings, eller snarare 1 3/4s från fiskarheden. Vi tar originalritningen, och behåller alla positioner av WC, Tvätt, kök etc på första våningen (layouten är rätt ok för 1-plan). Kommer bli absolut billigast. Det enda jag funnit lite konstigt är att plattans position inte ser ut att stämma. Den sitter för nära tomtgräns. Skulle det nu stämma (ska träffa tomtägaren imorgon på plats) så vet jag inte om det vore rimligt att begära ta bort plattan. Det i sig är ju en rädd dyr sak att göra (dumpningsavgifter...).

"Marken är pålad" de är ju bara huset i sig man pålar för, så ska du bygga på plattan får du påla för utbyggnaden åxå, annars spricker de rätt snart.

Provtryck golvvärme så dom inte frusit, kontrollera alla avlopp , finns det dokumentation, foton från underarbetet etc så hjälper det dig ..

Malten skrev:
"Marken är pålad" de är ju bara huset i sig man pålar för, så ska du bygga på plattan får du påla för utbyggnaden åxå, annars spricker de rätt snart.
Precis en av anledningarna till att jag tänkt om. Man får väl hoppas att pålningen som är gjord dock tillåter 1 våning till.

swedjeep skrev:
Provtryck golvvärme så dom inte frusit, kontrollera alla avlopp , finns det dokumentation, foton från underarbetet etc så hjälper det dig ..
Japp, har en liten "checklista" inför besiktningen av plattan innan köp blir av :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.