Jag har ingångstid på huvudentrén även på hemmaläget (magnetkontakt som är kopplad som ``fördröjd 1´´). Det är likadant både i borta och hemmaläge, fördröjning 30sek när man öppnar entrédörren.
 
Har en SMD 427 PG2. Hur får jag den att agera som siren vid larm?
 
Ni som testat ett tag, rekommenderar ni Powermaster 10 eller finns det något bättre alternativ? Det gäller en villa på ca 165kvm plus garage som skall larmas. Krävs en hel del enheter för detta, var köper man billigast???
 
crazytok skrev:
Ni som testat ett tag, rekommenderar ni Powermaster 10 eller finns det något bättre alternativ? Det gäller en villa på ca 165kvm plus garage som skall larmas. Krävs en hel del enheter för detta, var köper man billigast???
Mitt har funkat exemplariskt bra i ca 2år nu. Inga batterier bytta ännu.
 
BigR
Samma här. Tuffar på med orginalbatterier sedan 2år. Inte ett enda falsklarm heller.
 
Har någon koll på vilka regioner(länder) som funkar med svenska powermaster 10 PG2?
Funderade på att beställa från Danmark
 
Jag beställde från Danmark och magnetkontakten och rökdetektorn fungerar bra ihop med min svenska Powermaster 10 PG2.

En fråga
Jag har kopplat PGM utgången till ett relä och reläet fungerar bra med
1. Knapp 3(PGM PÅ) och knapp 6(PGM AV) på centralenheten
2. Knappen * på Keyfob KF-234
Har prövat att skicka sms “PGM PÅ <kod>” och “PGM AV <kod>”men det fungerar inte
“ST <kod>”, “HM <kod>”, “BO <kod>” fungerar hur bra som helst
Någon som vet??


http://www.alarmgruppen.dk/
 
Kan man inte sätta upp en egen server på något vis för att få tillgång till visonic2go utan att vara tvungen att köpa från svensk ÅF? :)

Ni som har detta larm, vad använder ni för larmenheter? Någon som testat tex glaskrossen eller schock detektorn?
Hade velat kunna skal larma hela huset utan massa rörelsedetektorer så man kan röra sig fritt. Magneter känns ju löjligt för vilken inbrottstjuv öppnar ett fönster för att ta sig in, dom krossar väl (eller skär) upp glaset isf?
 
crazytok skrev:
Kan man inte sätta upp en egen server på något vis för att få tillgång till visonic2go utan att vara tvungen att köpa från svensk ÅF? :)

Ni som har detta larm, vad använder ni för larmenheter? Någon som testat tex glaskrossen eller schock detektorn?
Hade velat kunna skal larma hela huset utan massa rörelsedetektorer så man kan röra sig fritt. Magneter känns ju löjligt för vilken inbrottstjuv öppnar ett fönster för att ta sig in, dom krossar väl (eller skär) upp glaset isf?
En egen server skulle vara perfekt. Någon som har någon aning om detta?

Du "hemma" larmar(skallarmar) bara när du är hemma och då är inte rörelsedetektorerna på så du kan röra dig helt fritt.
Om du ha "borta" larmat så tar rörelsedetektorn tjuven om hen gått "genom" fönstret utan att öppna fönstret.
 
Är det någon som vet om det går att koppla ihop ett Yale Doorman med powermaster så att det larmas på så fort du låser dörren??
 
  • Gilla
Kalsa
  • Laddar…
Någon som testat tex glaskrossen eller schock detektorn?
Glaskross; Har ej pga för små rutor med alltför klent glas i. Kolla installationsmanual.
Shockdetektorn lämplig för tex bakdörr eller kraftig inre dörr. Alltså kraftigare dörr med rejält lås för det är ju meningslöst med shockdetektor om man ändå bryter upp dörren på tio sekunder. Justera detektorn trög så att larm utlöses endast vid rejäl avsiktlig åverkan.
Inte lämpligt för fönster. Använder man känslig inställning kommer falsklarmen förr eller senare.

Magneter känns ju löjligt för vilken inbrottstjuv...
Magneter har ju en viss funktion. Annonserar att det är lite rejälare larmat också. Annars är de väl mest för att säkerställa att fönstren faktiskt är stängda när man larmar på. Öppet fönster är ju som en inbjudan...

...så att det larmas på så fort du låser dörren??
Hmmm. Funderade i de banorna själv men bestämde mig för att lås och larm nog ska vara separerade...

...165kvm plus garage som skall larmas. Krävs en hel del enheter för detta
Allt behöver ju inte larmas. Ska inte larmas... Ökar bara risk för falsklarm. Larma uppenbara ingångar, en eller två genomgångar på bra sätt och så på en eller två platser åt det håll där det finns värde. Och så gissningsvis tre rökdetektorer till larmet plus en-två vanliga. Min åsikt iaf.
 
Gällande rökdetektorer rekommenderar jag en i varje sovrum, sedan så att det blir max 12-15 m mellan rökdetektorerna (i rökens färdväg).

Vi har enplan med källare 100+100kvm, har fyra rök-/multi-detektorer uppe (3*sovrum, hall, saknar rökdetektor i vardagsrum/matplats), fyra rök-/multi-detektorer nere (var sitt hörnrum, saknar multidetektor i korridoren där elcentralen sitter). Två av detektorerna är multidetektor (rök & värme), hall uppe och tvättstuga nere. Ska köpa in några larmpunkter snart, det blir en rök, två multi och en magnetkontakt detta blir i samband med ut- och ombyggnad av garaget.

Gällande skal- & volymskydd har vi följande. Alla ytterdörrar (även altandörrar) och garageport har magnetkontakt (skal), sedan har vi rörelsedetektorer (volym) två uppe och två nere, dom är strategiskt placerade så att så fort någon rör sig mellan olika rum löser dom ut. Centralenheten sitter ungefär mitt i huset, för att komma åt den passeras rörelsedetektor, vi har två MAPar (manöverpaneler), en i garaget och en vid huvudentrén till bostaden.
Vi har även en vattenfelsbrytare installerad på inkommande vatten, den är också kopplad till larmet, när något fuktband (som är kopplad till vattenfelsbrytaren) löser ut går ett tyst larm, när vi larmar på bryts vattnet automatiskt (vattenfelsbrytaren stänger).

Om man har vidbyggt garage med dörr mellan garage & bostad bör den vara övervakad med magnetkontakt, om man vill kan den programmeras som volymskydd, då kan man gå mellan bostad & garage även när det är pålarmat i hemmaläge.
 
M
vad kör du för vattenfelsbrytare?
 
Demmpa skrev:
Vi kör med WaterFuse villa komplett
[länk]
[länk]
Jag håller på och kollar på en sådan här lösning då jag hade en vattenläcka förra fredagen som hade slutat i totalförstört hus om vi inte var hemma, utgående varmvatten från vvb bara släppte och världens tryck stod rätt ner i golvet, rusade in i tvättstugan där vvb står och där vi även har manuell ventil för inkommande vatten till huset och fick stängt av vattnet illa kvickt. Vi har förvisso 2 golvbrunnar i tvättstugan men med det trycket som var hade dom aldrig sväljt vattnet i det tempot som det kom. Så fort jag fick stäng inkommande vatten stannade utblåset av vatten och vvb dränerades sedan relativt sakta ner i golvbrunn.

Hur som helst, har du detta system Waterfuse kopplat till ditt Powermaster 10 lam? Och hur ansluter man det isf?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.