miksil skrev:
Vilken firma då?

Falck och Lövestads erbjuder bägge detta. Om de har en egen server eller inte vet jag inte.
Men merkostnaden för att få bildverifiering är iaf 0 kr. Det är dock ingen dansk server utan en svensk server.
Firma: Protexus.

Ja, det var det jag skrev, det är flera återförsäljare som erbjuder koppling till servern, den är liksom gratis för företag att använda sig utav.

Hos Falck och Lövestads måste du väl abonnera på något för att få denna "gratis" uppkoppling?
 
M
Ja man måste ha ett vanligt abonnemang först.

Det är faktiskt Protexus som administrerar Falcks överföring, så frågan är då om det är via den danska servern eller inte? Det är iaf en svensk ip-adress.

Håller med om att Jonas är mkt trevlig och kunnig! Hade köpt mitt larm där idag om jag skulle skaffat larm just för att kunna få support. När jag köpte larmet så hade det dock inte kommit till svenska marknaden så var förpassad till den engelska, vilket lett till en del merjobb.

Det hela fungerar iaf utmärkt nu. Larmet går till Falck som ser bilderna, jag får bilderna mailade till mig samt ser dessa i en app Visonic2go.


Har dock inte testat bilder "on demand" ännu. Ska se om jag kan testa det under helgen.
 
Redigerat:
M
Mailade Protexus (och fick svar efter 30 min på en lördag...) och fick bekräftat att Falck har en egen server.

Och testade nu bilder "on demand" och det fungerade utmärkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
miksil skrev:
Mailade Protexus (och fick svar efter 30 min på en lördag...) och fick bekräftat att Falck har en egen server.

Och testade nu bilder "on demand" och det fungerade utmärkt.
Ja, då vet vi detta. Larmbolag med utryckning och månadsavgifter har råd med egen server och det är precis som det ska vara.


Min ursprungliga fråga här var egentligen hur det står till med bilder när man byggt sitt eget larm och inte abonnerar på något alls. Där fick jag allt förklarat av Jonas.
 
Blir lite besviken på Visonic.
Köpte mitt larm 2012 och vill kunna använda mobilapp för att kunna larma av o på o tänkte då köpa den nya powerlink 3 men den funkar bara till version 17.3 eller nyare och det gick visst inte att uppgradera mjukvaran.
Det känns ju inte så framtids säkert att inte kunna uppgradera mjukvaran o kunna köpa nya tillbehör till larmet i framtiden :(

Hur har ni andra löst det med mobilapp till gamla versioner av powermaster 10?
Finns det nån mobilapp som skickar kommandona via sms till larmet för så går det ju att larma av o på men det kostar ju en slant.
 
J_B skrev:
Blir lite besviken på Visonic.
Köpte mitt larm 2012 och vill kunna använda mobilapp för att kunna larma av o på o tänkte då köpa den nya powerlink 3 men den funkar bara till version 17.3 eller nyare och det gick visst inte att uppgradera mjukvaran.
Det känns ju inte så framtids säkert att inte kunna uppgradera mjukvaran o kunna köpa nya tillbehör till larmet i framtiden :(

Hur har ni andra löst det med mobilapp till gamla versioner av powermaster 10?
Finns det nån mobilapp som skickar kommandona via sms till larmet för så går det ju att larma av o på men det kostar ju en slant.
Kan du göra det via gsm-modulen?
 
ja det finns ju simpla alarmappar som skickar sms kommandon till larmet(istället för att du ska skriva o skicka sms så är det redan färdigskrivet i appen) o så går det ju att styra larmet men det kostar ju för varje sms som larmet ska skicka tillbaka som svar till mobilen om du inte har nått fast abonnemang förstås.
Jag har ju kontantkort o det skulle nog ätas upp rätt fort om den ska skicka en massa svar, men det är ju klart att man kan ju ändra i larmet så den inte skickar sms så fort nån larmar av eller på osv o minska antalet sms ut från powermastern.
 
Jag kör med sms och powermastern är inställd på att skicka vid larm samt vid fel, tex på batterinivå. Dessutom ibland nåt status-sms när jag är osäker på om det är larmat eller ej. Blir ju inte speciellt många sms per år av det förhoppningsvis.

Däremot håller jag med om att Visonics produkter inte känns speciellt framtidssäkra. Hade jag köpt larm nu hade jag nog valt ett annat märke.
 
Redigerat:
Jag är nöjd med larmet annars men just att det inte går att uppgradera mjukvaran känns ju inte direkt 2014 :(
 
J_B skrev:
Jag är nöjd med larmet annars men just att det inte går att uppgradera mjukvaran känns ju inte direkt 2014 :(
Hur köpte du ditt larm? Via billigast-på-prisjakt eller från en larmåterförsäljare?
 
Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite.

Har precis installerat Powermaster 10 G2 och gjort larmtest och allt fungerar som det ska så vitt jag vet.

Men så provade jag till och frånkoppling via sms idag. Jag kan koppla till hemmaläget, koppla ifrån samt begära status. Men jag kan inte koppla till bortaläget, vilket typ är det viktigaste...

Jag använder kommandona HEMMA Kod och BORTA Kod och skickar som sms till centralen. Även provat med BO Kod, med det spelar inte någon roll.

Felsökningsförslag?

Larmet kom färdigkonfigurerat så jag har inte pillat med något :)
 
M
J_B skrev:
Blir lite besviken på Visonic.
Köpte mitt larm 2012 och vill kunna använda mobilapp för att kunna larma av o på o tänkte då köpa den nya powerlink 3 men den funkar bara till version 17.3 eller nyare och det gick visst inte att uppgradera mjukvaran.
Det känns ju inte så framtids säkert att inte kunna uppgradera mjukvaran o kunna köpa nya tillbehör till larmet i framtiden :(

Hur har ni andra löst det med mobilapp till gamla versioner av powermaster 10?
Finns det nån mobilapp som skickar kommandona via sms till larmet för så går det ju att larma av o på men det kostar ju en slant.
Appen fungerar utan powerlink. Den går via GRPS också.

Speciellt snabb är den inte, men med lite tålamod kan man larma på/av, se status på detektorer, och begära bilder från kamerorna etc.
 
hastish skrev:
Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite.

Har precis installerat Powermaster 10 G2 och gjort larmtest och allt fungerar som det ska så vitt jag vet.

Men så provade jag till och frånkoppling via sms idag. Jag kan koppla till hemmaläget, koppla ifrån samt begära status. Men jag kan inte koppla till bortaläget, vilket typ är det viktigaste...

Jag använder kommandona HEMMA Kod och BORTA Kod och skickar som sms till centralen. Även provat med BO Kod, med det spelar inte någon roll.

Felsökningsförslag?

Larmet kom färdigkonfigurerat så jag har inte pillat med något :)
Det är inte så att du testat att larma på samtidigt som du eller någon annan befinner sig så att detektorerna noterar närvaro eller en dörr varit öppen?
 
Nej, och det går bra att t.ex larma på med handsändaren. När jag skickar BORTA-sms:et så kvitterar inte ens centralen. Det är helt tyst. Men alla andra sms verkar fungera och jag får larm-rapporter och så... Skumt.
 
Adamski74 skrev:
Hur köpte du ditt larm? Via billigast-på-prisjakt eller från en larmåterförsäljare?
Jag köpte mitt från England http://www.securitywarehouse.co.uk/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.