6 316 läst · 32 svar
6k läst
32 svar
Nytt kök - hjälp mig med planlösning
Gillar alt 2. Rekommenderar starkt lååång rostfri bänk. Mitt estetiska öga stör mig på att skåpen över k/f inte når taket, särskilt som väggskåpen till höger gör det. Glipan mellan bänk o högskåp kanske bara är på ritningen, bygg igen den annars. Ang micron...tips att ha den i ditt skafferi, dels är den inte så snygg och om ni har barn finns det risk att bränna sig när varm mat skall lyftas ur från hög höjd (och köket blir snyggare utan avbrott i de vita luckorna).
Alt 1 är oxå trevligt men väldigt långt mellan vatten och spis, risk för sull på golvet men om du får in en liten ho till vänster på den bänken så kan jag varmt rekommendera vatten på två ställen i köket. Jättebra att fixa potatisen mm i anslutning t spisen medan ngn annan kan diska
OM du ändå vill ha ett jalusiskåp säljer Ballingslöv dem. Jag har ett 60 brett, perfekt att gömma kaffebryggare o vattenkokare.
Lycka till!
Alt 1 är oxå trevligt men väldigt långt mellan vatten och spis, risk för sull på golvet men om du får in en liten ho till vänster på den bänken så kan jag varmt rekommendera vatten på två ställen i köket. Jättebra att fixa potatisen mm i anslutning t spisen medan ngn annan kan diska
OM du ändå vill ha ett jalusiskåp säljer Ballingslöv dem. Jag har ett 60 brett, perfekt att gömma kaffebryggare o vattenkokare.
Lycka till!
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Röstar för alternativ 1.
Bättre användning av fönstren, trevligare placering av matbordet, smidigare gångstråk från dörr till dörr.
För mig blir det trivsammare upplevelse att vara i det rummet.
Har egen erfarenhet av att bänk inte är sammanhängande hela vägen och ser det mer som en vanesak, än något som ger krångel i verkligheten.
Bättre användning av fönstren, trevligare placering av matbordet, smidigare gångstråk från dörr till dörr.
För mig blir det trivsammare upplevelse att vara i det rummet.
Har egen erfarenhet av att bänk inte är sammanhängande hela vägen och ser det mer som en vanesak, än något som ger krångel i verkligheten.
Har fortfarande inte alls bestämt oss hur vi vill ha köket, Nu är jag tillbaka på förslaget ovan. Egentligen tycker jag att köket är bra som det är (se inlägg #1) Men det är just att få in både kyl och frys utan att det blir trångt vis bordet som ställer till det...SSSS skrev:
En stor fördel om man inte ändrar om allt för mycket är att man slipper dra om vatten/avlopp/fläkt.
Kan ni inte bara vrida på bordet så det går ut från "översta" väggen? Eller är det superviktigt att det strnunder ett fönster?
Om ni ofta (i alla fall sommartid) äter ute på altanen så tycker jag ni definitivt ska satsa på en planlösning med en altandörr i köket! De få gånger man behöver vara 13 stycken runt matbordet kan man gott och väl trängas lite
Jag röstar för alternativ 1!
Jag röstar för alternativ 1!
I så fall röstar jag på alternativ 2 men utan hörnväggskåp. Tycker det ser lite hattigt ut att avsluta med ett hörnskåp, hellre då vanligt rakt skåp in mot väggen om ni nu behöver överskåp. Alternativt väggskåp mellan väggen och fönstret vid diskhon, över avrinningsytan.
Robby skrev:
Tack för tipsen! Jag har bara slängt ut skåpen lite snabbt i dessa exempel för att få ett humm om hur det skulle kunna se ut.luscious skrev:
Ja jag tycker också att det är en stor fördel om man kan få till en altandörr i köket. Dock krävs det att man flyttar på vatten/avlopp i alt 1 och vatten/avlopp/fläkt i alt 2
Hur mycket jobb skulle ni säga att det är att bila upp för vatten/avlopp i en platta på mark från -78? Det ligger också en platonmatta på den som måste återställas efteråt.
Nu har vi bestämt oss för att ha köket i denna planlösning då vill inte vill flytta vatten/avlopp och fläktkanal. I hörnet bredvid kyl och frys blir det en inbyggd mikro i ett överskåp och under den får kaffebryggaren och liknande stå så är dom ur vägen.
Då inte denna planlösning får något högskåp som skafferi har jag lagt in 37cm skåp bakom bordet men måste mäta lite så att det inte blir för trångt, vi har dock inte ett lika stort bord som på bilderna nedan.
Det vi inte har bestämt oss om är hur vi ska göra med överskåp, utan överskåp ger helt klart en öppnare känsla i köket med samtidigt behöver man ju ha någonstans att ställa glasen Så funderar på om man bara ska ha överskåp mellan fönstret och hörnet.
Då inte denna planlösning får något högskåp som skafferi har jag lagt in 37cm skåp bakom bordet men måste mäta lite så att det inte blir för trångt, vi har dock inte ett lika stort bord som på bilderna nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det vi inte har bestämt oss om är hur vi ska göra med överskåp, utan överskåp ger helt klart en öppnare känsla i köket med samtidigt behöver man ju ha någonstans att ställa glasen Så funderar på om man bara ska ha överskåp mellan fönstret och hörnet.
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Går det att öppna skåpdörren helt under diskbänkens torkdel med tanke på handtaget?
Det ser lite väl trångt ut mot kylen/frysen.
Ser rätt besvärligt ut att ställa in och ta ut något i mikron, det blir ju bakom kylen/frysen och därmed en konstig vinkel för att komma åt.
Det ser lite väl trångt ut mot kylen/frysen.
Ser rätt besvärligt ut att ställa in och ta ut något i mikron, det blir ju bakom kylen/frysen och därmed en konstig vinkel för att komma åt.
Ser bra ut! Om du inte vill ha överskåp så skippa det, man kan ha glas i lådor det har jag och det visas även som förslag på Ikea. Om du ändå vill ha överskåp så kan du ha ett 60skåp på varje sida om fläkten kanske bara 60högt med för luftigetens skull?!
Om du vill ha mer plats innanför dörren mellan bord och bänk så ta två 60 skåp brevid ugnen istället. Vill du ändå behålla enligt din ritning så byt plats på 40 och 60 skåpet så ramar 40skåpen in ugnen.
Ha tre lådor överallt vilket är mer praktiskt och ger ett enhetligt intryck.
Lycka till!
Om du vill ha mer plats innanför dörren mellan bord och bänk så ta två 60 skåp brevid ugnen istället. Vill du ändå behålla enligt din ritning så byt plats på 40 och 60 skåpet så ramar 40skåpen in ugnen.
Lycka till!
Svårt att få en riktig bild på hur det blir med skåpsdörren i hörnet, får hoppas att det ska fungeraBirgitS skrev:
Har funderat lite fram och tillbaka med micron, vet inte riktigt vart jag ska flytta den och vad jag ska ha i hörnet istället, men är såklart öppen för förslag på förbättringar.
Tack för bra synpunkter! Här har jag lagt in överskåp bredvid fläkten ist. gillar dock inte 60cm vitrinskåp med två dörrar då glasytan blir så liten så tog 80cm ist. Vad tror du/ni? Blir det för tajt mellan fläkten och skåpen?Ögonfröjd skrev:Ser bra ut! Om du inte vill ha överskåp så skippa det, man kan ha glas i lådor det har jag och det visas även som förslag på Ikea. Om du ändå vill ha överskåp så kan du ha ett 60skåp på varje sida om fläkten kanske bara 60högt med för luftigetens skull?!
Lycka till!
Blir nog svårt att få in två stycken 60cm skåp till vänster om spisen men bytte plats på 60 och 40 skåpet enligt ditt förslag.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ser jätte trevligt ut! Det kan bli lite tajt du får ca 10cm på varje sida med 80skåpen du avgöra om det är för lite!
Ang bänkskåpen på 60cm som jag talade om innan så menade jag en på varje sida och skippa 40cm skåpen. Detta för att få mer plats när du kommer in från dörren, men om du gör detta byte så funkar inte 80cm skåpen där uppe alls. Upptäckte en annan sak nu, det kan bli krångligt med diskmaskinen mellan ho och vatten när man jobbar i köket.
Ang bänkskåpen på 60cm som jag talade om innan så menade jag en på varje sida och skippa 40cm skåpen. Detta för att få mer plats när du kommer in från dörren, men om du gör detta byte så funkar inte 80cm skåpen där uppe alls. Upptäckte en annan sak nu, det kan bli krångligt med diskmaskinen mellan ho och vatten när man jobbar i köket.