Fast den siste personen jag pratade med frågade inte om fastighetsbeteckningen så det är därför jag undrar om den gamla gäststugan som är minst 75 år kan ställa till det för storleken på den nya komplementbyggnaden. Den näst sista personen jag pratade med var bara osäker på om det var ok att göra en carport med tre väggar istf 2, hon frågade dock om beteckningen och sa att 50 m2 var ok. Sambon har också ringt för nåt år sen eller så och frågat och även då fått besked om 50m2.
Jag vill ju göra så lite fel som möjligt fast slippa prata mer med kommunen. Björnen som sover osv.
Vi behöver verkligen carporten, dels till bil och släp men också för att jag ska kunna binda upp mina hästar som är hemma på sommaren (arrenderat bete av grannen)samt till cyklar, åkgräsklippare, stå och måla brädor etc. Att inte bygga är liksom inte nåt alternativ, då får det hellre bli dryga böter (men jag vill ju gärna undvika det).
Om kommunen kollar på kartan var vi vill lägga carporten lär dom undra över placeringen.... Inte för att det är ett problem för kommunen men en viss myndighet (eller vad dom räknas som) kan ha synpunkter. Trol. kan vi komma runt detta utifrån hur jag tolkar reglerna men jag känner inte för att ta reda på det. Alternativet är liksom inget alternativ eftersom det inte finns nån annanstans att bygga en carport utifrån hur tomten ser ut och är avstyckad.

Redigerat:
harry73
hannaz skrev:
men också för att jag ska kunna binda upp mina hästar som är hemma på sommaren
Stall är inte bygglovsbefriat tror jag. Det kan vara bra att kolla upp det. Gäststugan behöver du inte oroa för. Det är inte ens säkert att den behövde bygglov när den byggdes (du skrev något om 40-talet)

Det är inte ett stall, jag ska bara kunna binda upp dem på en torr plats.

Stugan är sannolikt äldre än 40-tal, den finns med på avstyckningskartan från början av 40-talet och har haft eldstad tom.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.