Hej
Håller på med mitt stugbygge och ska snart till att gjuta plattan och funderar lite på placering av fördelare för vatten och vilka regler som gäller för rör upp genom golv.
Drar allt vatten med LK:S rir och skall placera fördelaren där även inkommande vatten PEM 32 blir.
Placeringen blir i den blå rektangel som syns på bilden och där kommer ju rören upp genom golvet, fördelaren kommer jag att placera i ett vattentätt fördelningsskåp med ett skvallerrör ut till badrummsgolvet. I hörnet där fördelaren skall sitta blir även VVB, tanklen är att bygga in allt detta i ett skåp (platsbyggt) så att det slipper synas.
Bäst är väll att även detta utrymme kläs med våtrumsmatta men i Branchreglerna står det att inga rör upp genom golv får förekomma där ett golv är belagt med tätskikt. Detta är ju långt ifrån Zon1 men räknas det ändå som Våtrum?
Skall man bygga upp en "tröskel" 20 cm så att våtrumsmattan får ett uppvik? men att täta uppstickande rör där är du svårt.
Detta utrymme kommer ju aldrig bli utsatt för vattenstänk.
Vill vara söker på att detta blir en försäkringsbar installation
Det röda sträcket blir där den platsbyggda skåpet blir samt väggen för bastu
-vad säjer expertisen?
Håller på med mitt stugbygge och ska snart till att gjuta plattan och funderar lite på placering av fördelare för vatten och vilka regler som gäller för rör upp genom golv.
Drar allt vatten med LK:S rir och skall placera fördelaren där även inkommande vatten PEM 32 blir.
Placeringen blir i den blå rektangel som syns på bilden och där kommer ju rören upp genom golvet, fördelaren kommer jag att placera i ett vattentätt fördelningsskåp med ett skvallerrör ut till badrummsgolvet. I hörnet där fördelaren skall sitta blir även VVB, tanklen är att bygga in allt detta i ett skåp (platsbyggt) så att det slipper synas.
Bäst är väll att även detta utrymme kläs med våtrumsmatta men i Branchreglerna står det att inga rör upp genom golv får förekomma där ett golv är belagt med tätskikt. Detta är ju långt ifrån Zon1 men räknas det ändå som Våtrum?
Skall man bygga upp en "tröskel" 20 cm så att våtrumsmattan får ett uppvik? men att täta uppstickande rör där är du svårt.
Detta utrymme kommer ju aldrig bli utsatt för vattenstänk.
Vill vara söker på att detta blir en försäkringsbar installation
Det röda sträcket blir där den platsbyggda skåpet blir samt väggen för bastu
-vad säjer expertisen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är det jag ska använda men jag vill inte fälla in skåpet i väggen och gör man inte så så hamnar ju röruppgångarna i golvet.
Det konstiga är att man skulle få göra så om jag placerar fördelarskåpet i tex vardagsrummet vilket skulle bli en osäkrare installation.
Det konstiga är att man skulle få göra så om jag placerar fördelarskåpet i tex vardagsrummet vilket skulle bli en osäkrare installation.
Vargör vill du inte ha skåpet i väggen?
Det ju vattentätt som du säger.
Hur än du gör, rör upp igenom golv får en anmärkning.
Våt zon eller inte spelar ingen roll. Du har ändå VVB som kan läcka och kopplingar som kan läcka. Då kan du få hela vatten magasinet där om du har otur. Finns det nån golvbrunni bastu?
Det ju vattentätt som du säger.
Hur än du gör, rör upp igenom golv får en anmärkning.
Våt zon eller inte spelar ingen roll. Du har ändå VVB som kan läcka och kopplingar som kan läcka. Då kan du få hela vatten magasinet där om du har otur. Finns det nån golvbrunni bastu?
Får det en anmärkning även om man bygger upp en klack så att rören mynnar ut 20 cm ovanför golvnivå ( som det finns beskrivet i branchreglerna att en rörgenomföring kan göras i våtutrymme) bastun har inte golvbrunn men det blir också ett annat utrymme.
Rör upp genom golv är ju i praktiken helt omöjligt att undvika, att sen röruppgången sitter inbyggd i väggen spelar ju igentligen ingen roll om det inte är i ett våtutrymme vill säga.
Enligt branchreglerna så får man väll ha rör upp golv om det inte är i ett våtutrymme, rör i kök tex är ju till och med beskrivet så med bild.
Rör upp genom golv är ju i praktiken helt omöjligt att undvika, att sen röruppgången sitter inbyggd i väggen spelar ju igentligen ingen roll om det inte är i ett våtutrymme vill säga.
Enligt branchreglerna så får man väll ha rör upp golv om det inte är i ett våtutrymme, rör i kök tex är ju till och med beskrivet så med bild.
Ok, då förstår jag. Jag är osäker om bastu räknas som våtrum. WC räknas inte som våtrum. Om det inte är våtrum då är det ok med klack, annars inte. Frågan är om bastu räknas som våtrum. Kanske nån annan kan svaret.carrera86 skrev:
Hittade den här hos säkervatten:
2.7.1 Får jag bygga en klack runt befintliga tappvatten- eller värmerör i våtrum? Blir det en avvikelse?
I branschreglerna står det Rörgenomföringar med tappvatten- eller värmerör ska inte förekomma i golv med tätskikt i våtrum. Detta gäller såväl befintliga som nya installationer. Det blir därför en avvikelse då det fortfarande räknas som att rören kommer upp ur golv. Risken för vattenskador finns fortfarande då vattnet från installationerna kan tränga ner i genomföringen i klacken. Kraven är lika i GVK:s och BKR:s branschregler.
2.7.1 Får man ha rörgenomföringar för tappvatten- eller värmerör genom golv i WC?
Ja, rum som endast är avsedda för WC klassas inte som våtrum.
Redigerat:
Alltså borde jag kunna ha en klack runt rören om jag gör en lika hög tröskel samt dörr in till det utrymme där fördelare och VVB hamnar för då tillhör det inte våtutrymmet längre. Där behövs väl inte ens våtrumsmatta på vägg eller golv men det känns som lika bra att sätt då man ändå håller på.
Måste ett fördelarskåp vara klassat och godkänt på något vis för att godkännas eller kan man bygga en vattentät låda själ med precis samma funktion som dom fördelarskåp man köper?
Måste ett fördelarskåp vara klassat och godkänt på något vis för att godkännas eller kan man bygga en vattentät låda själ med precis samma funktion som dom fördelarskåp man köper?
Om lådan är vattentätt eller inte, uppfyller den ingen funktion. Den ligger ju utanför väggen. Blir det läckage då rinner det ut ifall från läckage röret eller annanstans då spelar det ändå ingen roll. Sätt dit en golvbrunn i det lilla rummet när du ändå är igång. Det är värt besväret.
Det sitter en skvallerslang på skåpet som man leder till ett utrymme med golvbrunn och som är lätt att se, det är lilsom det som är poängen med skåpet så att man kan montera det vart som hellst i huset.