1 160 554 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Medlem
· Värsta Götaland
· 93 inlägg
Medlem
· Värsta Götaland
· 93 inlägg
Uppdatering: Tydligen har inte sommarsupporten funkat 100, men nu skall jag få hjulet enligt Marcus på Indego-supporten.
Medlem
· Värsta Götaland
· 93 inlägg
Kollade också på axeln och den är helt slät. Inga spår alls. Fästelementet består av en sorts stjärnformad bricka som var angripen av korrosion. Känns som en undermålig konstruktion för priset och ändamålet.
Redigerat:
Medlem
· Värsta Götaland
· 93 inlägg
Japp så ser det ut på min också. Fungerar det med låsringen på den alltså?
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Nej, tyvärr gör en låsring ingen nytta om där inte finns en skåra. Som andra har skrivit så är där numera en starlock-låsning som skall förhindra att hjulet trillar av. Tidigare modeller av Indego hade istället en låsbricka, en s k segersäkring. Fördelen med segersäkringen är att den går att montera/demontera och ger en stark och luftigare låsning så att fukten lättare kan torka ut. Men den kräver en skåra på axeln samt en något krångligare montering, vilket fördyrar.
Starlocks låsning bygger helt på att brickans flänsar böjs och friktionsspänner enbart mot den släta axeln. Denna skall klara 2700 N i axial dragkraft vilket borde räcka teoretiskt sett. Men den är inte tänkt att kunna demonteras och monteras igen eftersom när fjäderstålet redan har blivit uttänjt en gång så minskar spännkraften. Och eftersom den nu blivit så inbyggd stannar mer fukt kvar och påskyndar rostangrepp vilket också minskar friktionsspänningen gradvis till att rosten orsakar att det helt släpper. Inget alls bra för utomhusbruk skulle jag säga, och troligen ett "konstruktionsfel" som gör att man kan hävda reklamationsrätt pga. felet i 3 år.
Att en nymonterad lossnar skulle kunna bero på att montören glömt en mellanliggande del, drar loss säkringen, rättar till sitt fel och sedan slår dit samma starlock igen. Detta får man aldrig göra, men mäter man kvalitet med felprocentmål och straffar de anställda när de gör många fel så blir det bättre för montören att göra så här än att det ligger en hög med kasserade starlock-säkringar bredvid som vittnar om slarv och okoncentration.
Starlocks låsning bygger helt på att brickans flänsar böjs och friktionsspänner enbart mot den släta axeln. Denna skall klara 2700 N i axial dragkraft vilket borde räcka teoretiskt sett. Men den är inte tänkt att kunna demonteras och monteras igen eftersom när fjäderstålet redan har blivit uttänjt en gång så minskar spännkraften. Och eftersom den nu blivit så inbyggd stannar mer fukt kvar och påskyndar rostangrepp vilket också minskar friktionsspänningen gradvis till att rosten orsakar att det helt släpper. Inget alls bra för utomhusbruk skulle jag säga, och troligen ett "konstruktionsfel" som gör att man kan hävda reklamationsrätt pga. felet i 3 år.
Att en nymonterad lossnar skulle kunna bero på att montören glömt en mellanliggande del, drar loss säkringen, rättar till sitt fel och sedan slår dit samma starlock igen. Detta får man aldrig göra, men mäter man kvalitet med felprocentmål och straffar de anställda när de gör många fel så blir det bättre för montören att göra så här än att det ligger en hög med kasserade starlock-säkringar bredvid som vittnar om slarv och okoncentration.
Medlem
· Värsta Götaland
· 93 inlägg
Hjulet lossnade efter ett års användning så det är väl inget monteringsfel direkt.
Men som du säger är det ingen bra konstruktion för utomhusbruk.
Axeln hade korrosionsangrepp och synliga slitageskador så tydligen utgår Bosch från detta är en slitdel som skall bytas ut.
Jag för min del är mest sur över att det tagit så lång tid att få reservdelen.
Men som du säger är det ingen bra konstruktion för utomhusbruk.
Axeln hade korrosionsangrepp och synliga slitageskador så tydligen utgår Bosch från detta är en slitdel som skall bytas ut.
Jag för min del är mest sur över att det tagit så lång tid att få reservdelen.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Det blir inte billigt... 1000st/förp. a' 2530:- +...
En låsring gör nytta även om där inte finns spår i axeln.
På grund av att den har så kraftigt grepp runt axeln så kasar den inte av i första taget.
Problemet är väl snarast att hitta en låsring med rätt diameter för (8mm) axeln för 35:-/20st.
När det gäller val av tång typ så föredrar jag den vinklade om man kommer åt från sidan.
Om låsringen suttit i ett hål så hade den raka versionen gällt.
Klämskivor finns också för 8mm axel för bara 35:-/20st.
En låsring gör nytta även om där inte finns spår i axeln.
På grund av att den har så kraftigt grepp runt axeln så kasar den inte av i första taget.
Problemet är väl snarast att hitta en låsring med rätt diameter för (8mm) axeln för 35:-/20st.
När det gäller val av tång typ så föredrar jag den vinklade om man kommer åt från sidan.
Om låsringen suttit i ett hål så hade den raka versionen gällt.
Klämskivor finns också för 8mm axel för bara 35:-/20st.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Värsta Götaland
· 93 inlägg
När jag byggde modellflygplan så fanns det små rörbitar med en stoppskruv som vi satte som stopp på hjulaxeln. Kanske det hade funkat här också. Alternativt en bricka och en liten svetsloppa
8 mm är lite grovt för modellflygplan. Till de mindre axlarna så funkar "sockerbitar/ubåtar" som man har att skarva elkabel, men frågan är om man hittar den typen med 8 mm innerdiameter.Steinlager skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 869 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 869 inlägg
Antar att det är sådana här stoppringar du menar?Steinlager skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just dessa finns på Hobbex men inte större än för 4 mm axlar, men på andra ställen som säljer maskindelar finns det 8 mm. De skulle nog hur som helst fungera dåligt om man inte har en skåra eller hål som skruven kan gå in i. Detta eftersom hjulaxeln är så hård att du nog inte kan lyckas dra in skruven så att där blir en tillräcklig fördjupning så att stoppringen förblir fastspänd under de temperaturvariationer på 10-30 [SUP]o[/SUP]C som klipparen skall fungera. Den temperaturskillnaden räcker väl för att utvidgning och sammandragning så småningom kommer att lösgöra låsskruven så att stoppringen trillar av.
Man kan ju alltid värma upp en stoppring med blåslampa till några hundra grader först och därefter sätta dit den så att den krymper på axeln och stoppskruven biter ordentligt. Risken finns förstås att det blir omöjligt att skruva ut stoppskruven efteråt om man nu skulle behöva det pga. att spänningen i gängorna är starkare än vad godset i det minimala mejselspåret klarar. (Då får man istället en utmärkt guide för att borra ett hål igenom axeln för en saxsprint när man ändå tvingas borra upp spårskruven.)
Av samma anledning är det tveksamt om något kabelfäste liknande mässingsfästena i en stor sockerbit/kopplingslist skulle fungera eftersom de är dimensionerade för att deformera mjuka kopparkardeler, inte massiva stålstänger.
Finns det kanske någon klämkoppling som VVS-are använder sig av som skulle kunna fungera?
Redigerat: