Hej
Gsraget är souterräng. En halv vägg gjord av betong block (elller vad den är) ligger intill en rabbat, se bilder.
Det kommer fukt genom väggen till cement golvet. Golvet var delvis isolerad med plast plus frigulit och spånskiva. Nu har jag tagit bort dem o jag hittade mycket fukt under.
Kan man isolera halväggen inifrån på nåt sätt utan att ge sig på dränering o isolering av väggen utifrån (från rabbat sidan) ?
Förslag, tack
Gsraget är souterräng. En halv vägg gjord av betong block (elller vad den är) ligger intill en rabbat, se bilder.
Det kommer fukt genom väggen till cement golvet. Golvet var delvis isolerad med plast plus frigulit och spånskiva. Nu har jag tagit bort dem o jag hittade mycket fukt under.
Kan man isolera halväggen inifrån på nåt sätt utan att ge sig på dränering o isolering av väggen utifrån (från rabbat sidan) ?
Förslag, tack
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stänger du inne fukten med något invändigt kommer det bara att förvärra situationen och fukten sprider sig.
Det enda sättet att åtgärda är att gräva och dränera utsidan.
Förbättra ventilationen med en utsugsfläkt på fasaden ovanför hörnet kommer också att förbättra det men täck inte för väggen invändigt innan du dränerat!
Det enda sättet att åtgärda är att gräva och dränera utsidan.
Förbättra ventilationen med en utsugsfläkt på fasaden ovanför hörnet kommer också att förbättra det men täck inte för väggen invändigt innan du dränerat!
Ok, första bilden är tagen från inuti garaget. Alltså från rabbat/mark nivån, börjar betong väggen ner år som är ca 1 meter.
Om jag ska gräva en meter från utsidan mot betong väggen och dränera o isolera väggen. Tror ni att det hjälper?
Kommef inte fult underifrån, percis där dräneringen slutar?
Dräneringsröret ska vara i nivå med golvet eller hur?
Om jag ska gräva en meter från utsidan mot betong väggen och dränera o isolera väggen. Tror ni att det hjälper?
Kommef inte fult underifrån, percis där dräneringen slutar?
Dräneringsröret ska vara i nivå med golvet eller hur?
Vattnar du rosorna nu under sommaren? Dom kräver väl en del vatten?
Det kan vara så att dräneringen är ok, men när du vattnar rosorna kommer också vatten på väggen eller rinner in till väggen så det kommer in i garaget i skarven mellan lecan och trästommen. Bara en tanke.
Men för att vara på den säkra sidan skulle jag se över dräneringen. Du kommer väl ändå klippa ner rosorna nu i höst. Flytta undan dom och dränera och plantera om rosorna. Dom klarar sig galant.
EDIT: ta bort en väggskiva och isolering ovanför lecan, så kanske du ser vad som orsakar läckan.
Det kan vara så att dräneringen är ok, men när du vattnar rosorna kommer också vatten på väggen eller rinner in till väggen så det kommer in i garaget i skarven mellan lecan och trästommen. Bara en tanke.
Men för att vara på den säkra sidan skulle jag se över dräneringen. Du kommer väl ändå klippa ner rosorna nu i höst. Flytta undan dom och dränera och plantera om rosorna. Dom klarar sig galant.
EDIT: ta bort en väggskiva och isolering ovanför lecan, så kanske du ser vad som orsakar läckan.
Redigerat:
Rejält blött; enda lösningen är att dränera om! Jag slår vad om att det inte finns något fuktskydd alls på utsidan.
Förmodligen. Leca är inte vattentät; tvärt om så släpper leca igenom vatten. Träreglar på insidan suger fukt och utan ventilation har vattnet ingenstans att ta vägen. Har du riktigt tur torkar det ut om du låter det stå öppet.Matstj skrev:
Nu har det stått öppet i ett par timmar. Redan nu börjar fukten försvinna. Det var plastat på leca blockarna sen isolering 10 cm och trä paneler upp satt på. Samma sak på golvet fast frigulit.
Jag tror från början den här delen av garaget varit ett förråd. Förmodligen förra ägaren har tagit bort mitt väggen o slagit ihop förrådet med garaget. Därför är bara häften av garaget har paneler och är isolerad.
Tycker inte att det nåt ide och sätta paneler på Leca blockar. Kan man sätta puts på dem så att det ser snyggare ut?
Hur mår puts av fukten?
Jag tror från början den här delen av garaget varit ett förråd. Förmodligen förra ägaren har tagit bort mitt väggen o slagit ihop förrådet med garaget. Därför är bara häften av garaget har paneler och är isolerad.
Tycker inte att det nåt ide och sätta paneler på Leca blockar. Kan man sätta puts på dem så att det ser snyggare ut?
Hur mår puts av fukten?
Jag hade grävt upp roserna försiktigt, och lagt platonmatta på lecan, på utsidan.
Då hindras fukten från att komma in utifrån.
Ev kompletterat med dränering i botten.
Passa på att ge dom lite ny mull och vattna som vanligt, ev lite solskydd första veckorna på rosorna så borde dom överleva.
Då hindras fukten från att komma in utifrån.
Ev kompletterat med dränering i botten.
Passa på att ge dom lite ny mull och vattna som vanligt, ev lite solskydd första veckorna på rosorna så borde dom överleva.