Vi har en "vanlig" gräsklippare med Briggs och Strattonmotor. Nu ska vi se hur jag ska förklara detta... :-/

Då man skall starta, så finns det en lite svart "plupp" som man skall trycka på för att se till att det är bensin överallt där det ska. (tror jag) Den "pluppen" brukade förut fjädra tillbaka direkt. Det gör den inte nu, det tar minst en minut eller två för den att ploppa tillbaka.

Sen när jag kört kanske tio minuter börjar motorn gå orent och hosta och vid varje "host" kommer det grå rök. Sen stannar den till slut. Då är alltid den lilla "pluppen" hårt "insugen". Bara att vänta tills den ploppar ut igen, tycka in den en gång, och sen köra kanske tio minuter till. Det känns som om motorn inte får luft!

Nu idag upptäckte jag att det slitter ju en liten "box" vid sidan av motorkåpan. Detta tror jag kan vara luftfiltret! Kanske... ;D Det är i alla fall indränkt med olja... Det känns fel!''Vad göra? ???

Pliiiis ni som är så kloka, help mig! ;D
 
Jag tror också att det är luftfiltret.
I så fall: Ta bort, gör rent, lufttorka, sätt tillbaka...
 
Instämmer med Nix. Gör rent filtret. Om det är av skumgummi så kan du tvätta det med diskmedel och vatten (inte i diskhon!). Låt det torka ordentligt innan du sätter tillbaka det. Jag vill minnas att ett nytt filter är inte så fruktansvärt dyrt heller iofs.l

 
Luftfiltret på en Briggs & Stratton SKA var fuktat av olja. (Dock inte igensatt av smuts.) Anledningen är att det fångar smutspartiklar bättre då.

Det verkar snarare vara något fel på bränsetillförseln.

"Pluppen" som man flödar förgasaren med före start har inget med lufttillförseln att göra. Med den pumpar man in bensin i förgasaren. Att den dras in tyder på att det inte kommer någon bensin från tanken. Det kan tex vara en ventil som hakat upp sig eller en igensatt bränsleledning.
 
Totte_S
Håller med Eld angående "flödaren", om ni inte skruvar själva så kan det vara idé att lämna in för rengöring. Det är ett typiskt fenomen på säsongsanvända motorer, tex även båtmotorer, att det samlas avlagringar från bränslet på diverse ställen, som till slut täpper till rör, munstycken och andra trånga platser.
Gör ni det själva (skulle jag gjort) så är det nog bara att ta bort förgasaren och bränsleslangarna och tvätta rent, tex med bensin.
 
Okej, tack! Skall försöka få bort för-gasaren (som min käre far brukar säga ;D) och se om jag kan få till det. Får nog be maken om hjälp att lokalisera denna lilla mojjäng, jag vet bara vad den GÖR, inte vart den sitter... :D

Såvida ingen vet någon väldigt pedagogisk bild jaag kan titta på kanske... ???

Tack för hjälpen! :D
 
är det inte så att luftningen till bensintanken är igentäppt?

därför den suger in bensinpump köret sådär? blir ett vakuum i tanken och på vägen till förgasaren

eller är jag helt ute å cyklar
 
TiGGrE skrev:
är det inte så att luftningen till bensintanken är igentäppt?

därför den suger in bensinpump köret sådär? blir ett vakuum i tanken och på vägen till förgasaren

eller är jag helt ute å cyklar
Precis så tänkte jag med! Men då borde det ju pusa till och den lilla "ploppen" snabbt ploppa tillbaka när jag skruvar loss locket till bensintanken, och det gör den inte...
 
1. Plocka bort förgasaren.
Okej. Hur ser den ut?

2. Natta ungarna.
Väldigt bra idé! Den modellen jag har har väldigt långa fingrar...

3. Är maken störig av sig så natta honom oxå.
Det är hockey-VM! Dvs. maken är helt harmlös... ;D

4, 5, 6 & 7
Detta låter både kul och skrämmande... 8)

8. Starta gräsklipparen och väck ungarna och maken med lite tokvarvande.
Okej.... hur varvar man en gräsklippare? ???

9. Tracka maken i 3 veckor om vilken jäkel du är på bensinmotorer.
Skojjaru? Det var själva grejjen med det hela!!! ;D 3 veckor? 3 ÅR snarare!!! ;D 8)

Tusen tack för tipsen! :D





 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.