Vanbeasten skrev:
Korrekt.

Jag förstår din frustration.

Var i rummet är rörgenomföringen? Jag tolkar det som att det inte är i våtzon 1, utan i våtzon 2? Och fallet är godkänt i badrummet? Och lutar ifrån området? Iså fall skulle jag lägga en sträng våtrumssillikon runt genomföringen, under stosarna, som extra säkerhet. Och påtala för eventuella köpare hur det ligger till. Om badrummet i övrigt är ok så kanske det inte är så allvarligt. Jag har sett betydligt värre saker!
Det är 97cm mellan stängda duschdörrar och rörgenomföringarna så det tycker jag man får kalla zon 2.

Det är ett bra fall på golvet. Hela badrumsgolvet lutar mot golvbrunn.

123abc skrev:
Exakt den höga tröskeln är till för att hindra vattnet från att sprida sig vidare till andra rum t.ex vid läcka eller stopp i avlopp.
Normalt så är det endast de utsatta våtzonerna som ska utsättas för vatten men att det står vatten på hela golvet i ett våtrum kan hända.
Att golvet vid ett fel kan täckas med vatten borde vara isolerade tillfällen och inte långvariga återkommande.

Jag har fortfarande inte sett svar på frågan om det är en lägenhet (bostadsrätt) eller ett hus.
I en lägenhet kan det vara så att det inte är tillåtet att flytta eller ta bort dessa rör.

Då det gamla elementet och nu mer handdukstorken inte lär stå i duschen utan i annan våtzon och om det är bra fall på golvet så borde det inte ha någon större praktisk betydelse, jag hade sett anmärkningen som bra att veta och inte som ett akut fel.
Det är fristående villa.
Det ser ut som att jag har just denna höga tröskeln.

Jag personligen tycker att dessa rör känns helt ok och att risken för skada är mycket liten.

Men det ser så jäkla trist ut i besiktningsprotokollet med ett "nytt" badrum som inte är fackmannamässigt utfört!
Vi har en spekulant på huset som innan visning har fått läsa protokollet som reagerar på detta. Folk undrar ju vad jag har anlitat för fuskjobbare.
Det hade jag också gjort.

Jag är besviken och förbannad över att ha betalt för ett korrekt utfört badrum, men inte fått detta.

Som det sagts i tråden. I en situation som den här med rör upp genom betong, i ett okritiskt område. Så är det normala att man låter rören gå där. Men då skall det skrivas en avvikelse i kvalitetsdokumentet.

Firman borde påtalat problemet för dig, och satt en prislapp på flytten av rör in i väggen. Och så hade du fått avgöra om du skulle acceptera en avvikelse, eller ta kostnaden för flytt. Sedan är det tänkbart att man borde haft en klack runt rören, det är omtvistat ifall det egentligen är fullt godkänt.

Nu gällde det värmerör, som får skarvas dolt ex. i betongbjälklag. Så en flytt borde gått att göra till en någorlunda rimlig kostnad. Det är värre med tappvattenrör som inte får skarvas. Då kan man bli tvungen att riva halva huset om rören skall dras om på ett godkänt sätt. Då är det ofta rimligare med en avvikelserapport.

Klack på ett synligt rör? snyggt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.