Vettigt är väl fel ord. Det är ju mer onödigt att det väger så förbaskat, både tungt att rangera och det stjäl lastvikt.
 
Ändra till omöjligt att rangera....i alla fall för hand. När jag backar till måste det ske exakt. Kan pressa det kanske +/- 40mm i sida, 0mm i längsled. Är byggt i kraftigt galvat stål och med 5x2,5 m lastyte m tjock flakplyfa. Hade såklart varit lättare i alu men undrar om det hade hållit lika bra.
 
Du behöver en Puller Piccolo! Jag har den som heter us12 eller us 14 nu som jag bytt draglina på. Www.puller.se.
 
Funkar fint att backa faktiskt. Tog många försök i början, få numera:). Hur många kilo orkar du dra med den? Kan du dra släpen lastad?
 
Jag vet inte riktigt hur många kilo, det blir rätt bra utväxling i veven och linan håller sedan jag bytte till någon "dyneema" lina som orkar 4-5ton. Jag drar ju lätt släpet i uppförsbacken på uppfarten och det funkar även med en hel del prylar på. Med maxlast på släpet vevar man in bilen istället... Vevarmen är ju bara ett par decimeter så det finns förstås en gräns för vilka trollkonster man kan göra. Eftersom jag inte vill har repor på kofångaren och saknar backkamera tycker jag den är smidig.
 
Möte en bil förra sommaren som varit på byggmax och köpt virke och lastat med negativt kultryck slutade med att bilen wobblade och hamnade i dikes kanten och voltade jag fick ringa ambulans men dom i bilen klarade sig bra i alla fall. När jag köper virke blir det tyvärr nästan alltid negativt kultryck ibland har jag faktiskt lite kultryck kvar har bara en vanlig 2,5 meters vagn och dåligt blir det fast jag skjuter från virket men jag vet om det och försöker köra som folk.
 
smurfen72 skrev:
Möte en bil förra sommaren som varit på byggmax och köpt virke och lastat med negativt kultryck slutade med att bilen wobblade och hamnade i dikes kanten och voltade jag fick ringa ambulans men dom i bilen klarade sig bra i alla fall. När jag köper virke blir det tyvärr nästan alltid negativt kultryck ibland har jag faktiskt lite kultryck kvar har bara en vanlig 2,5 meters vagn och dåligt blir det fast jag skjuter från virket men jag vet om det och försöker köra som folk.
Lägg några tyngder längst fram på vagnen så att den kommer i balans.
 
Borde funnits en reglering av flaket på släpet som kunde skjutas bak/ fram på förhållande till hjulaxeln för att balansera kultrycket. Med en vev som går till ett mekaniskt kugghjul eller något.. Så sitter flaket på tandade grova skenor. Samt att konstruktionen fortfarande är stabil. :)
 
Brukar köra lugnt när jag vet att jag lastat fel då slipper jag både vikter och justerbar vagn :)
 
Jag brukar lasta rätt.
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Svårt med liten 255 vagn och långa reglar funkar om man kör små grejer körde en 6 meters HEB 120 blev hyffsat baktungt men körde lugnt och kom hem hur mycket överhäng får man ha numera ?
 
Totallängden får vara 24 meter.

Hänger det ut mer än 1m bakåt ska du ha flagga eller lykta.

Du får skaffa gallergrindar och luta brädorna framåt, enda sättet att lasta ok på liten vagn.
 
peternicklas
smurfen72 skrev:
Svårt med liten 255 vagn och långa reglar funkar om man kör små grejer körde en 6 meters HEB 120 blev hyffsat baktungt men körde lugnt och kom hem hur mycket överhäng får man ha numera ?
Du borde kunna last rätt med reglar upp till 4,5 m. längd.
 
...man kan ju lasta dom stående på änden.
 
peternicklas
MathiasS skrev:
...man kan ju lasta dom stående på änden.
Vi har bara fri höjd på 4,5 m....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.