19 966 läst · 30 svar
20k läst
30 svar
Dushväggar - Klart eller frostat glas?
3,6 DH. Sällan , men vi använder badrumsskrapa och spolar väggar och dörrar rent med vatten efter användning. Största problemet är dock tvålrester. Vi använder antingen grönsåpa eller en sprayflaska med badrumsrengöringsmedel och en microfiberdukphattrance skrev:
ah ok då låtar det sig mer åt klart glas. Får bara hoppas på att vi inte behöver rengöra glasen så ofta
Tips på rengöringsmedel? Kan man spruta på något i förebyggande syfte?
Tips på rengöringsmedel? Kan man spruta på något i förebyggande syfte?
Produkter som diskuteras: "rengöra glasen"
Polermedel glasförnyare 200 ml Norenco
Rengör glaset i duschen
279 kr inkl moms
Läs mer
jag har klarglas och använder fönsterskrapa efter varje dusch för minimera vatten som blir kvar och ger fläckar/missfärgningar. Så tvättar jag av kabinen ibland med såpa. Men dom riktiga medlen jag köpte med när allt var nytt var bättre, vattenavstötande höll allt fint en längre tid.
De behandlade glas som finns gör glasytan mer hydrofob så att vattnet bildar små droppar istället för rinna längs glaset. Så man skall vara medveten om att behandlingen inte eliminerar kalkfläckar, bara minskar omfattningen. Ingen aning om det finns någon behandling som kan läggas på i efterhand.phattrance skrev:
Lat och snål som jag är har jag experimenterat med den ultimata metoden att hålla glaset rent och kommit fram till att ett bra rengöringsmedel har två (rätt självklara) egenskaper. Dels behöver du ett medel med en syra som är aggressiv mot kalk. I vanliga rengöringsmedel för badrum är detta nästan alltid fosforsyra, men även citronsyra och ättikssyra är utmärkta alternativ. Dels behöver du ett bekvämt sätt att applicera en tunn film av medlet över glaset. Kalket sköter syran om själv utan mekanisk bearbetning. Bara att spola av efter en stund precis som i reklamen. Värre med tvålrester och sånt, så vid grovrengöring får man ändå gnida lite.
Dessa färdigblandade rengöringsmedel för badrum är ohemult dyra i relation till sitt innehåll så jag har under ett antal år blandat mitt eget. Först använde jag koncentrerad fosforsyra som Ö&B sålde för en tia per liter under en period, spädde ut med vatten till lagom koncentration och använde en vanlig sprejflaska för att applicera det. Det funkar bra, men jag tycker att en lämplig koncentration av fosforsyran är ganska irriterande för luftvägarna när man sprejar det (ett problem som även förekommer med färdigblandade medel). Dessutom försvann produkten snabbt från Ö&B:s sortiment, förmodligen med all rätta då det nog inte är en helt ofarlig produkt att sälja till kreti och pleti.
Nu använder jag istället Ö&B:s citronsyra som de säljer för 60:- för 1,2(?) kg. Brukar stå längst ner bland kryddorna. Jag löser en deciliter granulat i en liter varmt vatten och toppar med en skvätt diskmedel för att minska ytspänningen och ge en lätt skumbildning som hjälper till att bilda en bra sprejfilm på glaset. Detta räcker till ett antal rengöringar. Detta applicerar jag med en liten tryckspruta för trädgårdsbruk så man slipper hålla på att pumpa handen ur led.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Standard 7 liter Hozelock
Handtag som inte droppar
355 kr inkl moms
Läs mer
Det kan också vara värt att nämna i sammanhanget att det förutom diverse esoteriska ytbehandlingar finns det lite olika glaskvaliteter värda att nämna. Har man ett väldigt vitt badrum så kan "vanligt glas" ge en lite grön ton då glaset innehåller en del järn. Går man på en stram, minimalistisk vit stil så bör man definitivt fundera på om man inte ska satsa på det lite dyrare järnfria klarglaset, som är förvånande mycket mer neutralt i en vit miljö, IMHO.
Medlem
· Blekinge
· 10 423 inlägg
Kompisen har blivit pålurat ett specialbehandlat glas som skulle vara själrengörande. Det slutade med att han och hon duschar på huk för att minimera den utsatta glasytan, och tillbringar långa stunder med rengöring varje gång.
Vi har själv haft många olika duschväggar i klarglas och blivit rätt trötta på rengöring av både glas och rillor, glidskenor tätlister mm. Fy vad äckligt det blir efter ett tag.
Nu har vi återupptäckt duschdraperiet. Billigt i inköp, det finns roliga motiv, kan lätt stoppas i tvättmaskinen eller köpas ett nytt för lite pengar. Inget att skryta med om man skulle behöva det men sparar väldigt mycket arbete.
Vi har själv haft många olika duschväggar i klarglas och blivit rätt trötta på rengöring av både glas och rillor, glidskenor tätlister mm. Fy vad äckligt det blir efter ett tag.
Nu har vi återupptäckt duschdraperiet. Billigt i inköp, det finns roliga motiv, kan lätt stoppas i tvättmaskinen eller köpas ett nytt för lite pengar. Inget att skryta med om man skulle behöva det men sparar väldigt mycket arbete.
Medlem
· Blekinge
· 10 423 inlägg
Är det järnet som ger den gröna färgen? I vilken del av glasingredienserna finns järn? Bara nyfiken!!hevi skrev:Det kan också vara värt att nämna i sammanhanget att det förutom diverse esoteriska ytbehandlingar finns det lite olika glaskvaliteter värda att nämna. Har man ett väldigt vitt badrum så kan "vanligt glas" ge en lite grön ton då glaset innehåller en del järn. Går man på en stram, minimalistisk vit stil så bör man definitivt fundera på om man inte ska satsa på det lite dyrare järnfria klarglaset, som är förvånande mycket mer neutralt i en vit miljö, IMHO.
Jag har hårt vatten (16-18) och har klarglas och två sidor svart kakel. Funkar utmärkt med skrapa på glaset och urvriden trasa på kaklet. Någon enstaka gång sprutas med vattenblandad ättika ocn någon droppe diskmedel. Det tar ca 90 sekunder att rengöra efter varje dusch när kroppen ändå ska luftas 😆.
Det känns alltid fräscht i mitt svarta badrum med den rena glasväggen. Men jag erkänner att jag får skrapa glasets utsida oftare när alla små barnbarn dekorerar den med tvål-eller tandkrämsfingrar ...
Det känns alltid fräscht i mitt svarta badrum med den rena glasväggen. Men jag erkänner att jag får skrapa glasets utsida oftare när alla små barnbarn dekorerar den med tvål-eller tandkrämsfingrar ...
Medlem
· Särö
· 7 inlägg
Det finns ett medel på Biltema som jag brukar lägga på glaset då och då. Det gör att vattnet rinner av duschen. Jag brukar lägga på ordentligt och polera in det. Sedan spolar man bara av duschväggarna med duschen. Medlet heter Rain Repellent
Tack för tipset! (både om storpack och blandningen)cpalm skrev:Nu använder jag istället Ö&B:s citronsyra som de säljer för 60:- för 1,2(?) kg. Brukar stå längst ner bland kryddorna. Jag löser en deciliter granulat i en liter varmt vatten och toppar med en skvätt diskmedel för att minska ytspänningen och ge en lätt skumbildning som hjälper till att bilda en bra sprejfilm på glaset. Detta räcker till ett antal rengöringar. Detta applicerar jag med en liten tryckspruta för trädgårdsbruk så man slipper hålla på att pumpa handen ur led.
Är själv trött på småpåsarna med citronsyra de har i mataffären. Det är ju ett fantastiskt universalmedel som man behöver mycket av.