Medlem
· Bohuslän
· 47 inlägg
Hej!
Gick idag in i ett rum jag väldigt sällan är i och upptäckte någon typ av beväxtning på betongväggarna och betonggolvet i källaren. Huset är från 20-talet. Blev plötsligt väldigt nervös.
Gick idag in i ett rum jag väldigt sällan är i och upptäckte någon typ av beväxtning på betongväggarna och betonggolvet i källaren. Huset är från 20-talet. Blev plötsligt väldigt nervös.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
ser lurt ut... städa upp lite och låt inte virke ligga mot betongen...
är det fuktigt?
har du hussvamp i hemförsäkringen, så kolla med ditt försäkringsbolag... då kommer de nog ut och tar ett prov för att se om det är äkta hussvamp...
är det fuktigt?
har du hussvamp i hemförsäkringen, så kolla med ditt försäkringsbolag... då kommer de nog ut och tar ett prov för att se om det är äkta hussvamp...
sporer finns överallt... och får den rätt förutsättningar så kan den växa till sig...
gissar att denna sommar är gynnsam för hussvampen
gissar att denna sommar är gynnsam för hussvampen
Medlem
· Bohuslän
· 47 inlägg
Okej.. Jag är oerfaren. Grejen är att jag har ved liggandes på golvet i ett annat källarrum och där finns inte denna åkomma. Har Folksam och hussvamp finns med där, får ringa dem.
de skickar säkert ut någon sammarbetspartner, typ anticimex...
men om det skulle vara äkta hussvamp... låt dem inte skrämma upp dig och erbjuda dig deras "dyra" lösningar för problemet... utan ta det lugnt och ta forum som detta till hjälp =)
men om det skulle vara äkta hussvamp... låt dem inte skrämma upp dig och erbjuda dig deras "dyra" lösningar för problemet... utan ta det lugnt och ta forum som detta till hjälp =)
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Om man har äkta hussvamp så finns det väl egentligen inget att tveka på? Är det inte fullt ös med alla tänkbara medel som gäller då? Jag har fått uppfattningen att det är vinna eller försvinna som gäller då, iofs nere i källarn i betongen kanske det inte är riktigt lika farligt.
hmm jag skulle vilja säga att man bör ta det varligt... fundera varför, och åtgärda problemet med varför den uppstått...
Medlem
· Bohuslän
· 47 inlägg
Helvete vad jag uppnojad jag är nu. Väntar på att bli uppringt av någon på Anticimex. Blir ju bara runtkopplat.
Medlem
· Bohuslän
· 47 inlägg
Jag tänker inte röra i skiten innan Anticimex varit här. Vill inte sprida ut sporer.
Medlem
· Bohuslän
· 47 inlägg
Anticimex är här kl 10 imorgon.. Men kan ni få mig på bättre humör, hussvamp växer väl inte i betong?!
hussvamp växer nog överrallt är jag rädd... den lever på vatten kalk och virke typ...
jag fick riva halva huset pga hussvamp... rev skorstenen och där hade den ätit sig in i själva bruket mellan tegelstenarna...
men låter man virke ligga mot betongen så är det nog rätt lokalt angrepp du har...
troligen bara att sanera, och sedan inte ha något organiskt mot betongen... och hålla koll på fukten/fuktnivån...
jag fick riva halva huset pga hussvamp... rev skorstenen och där hade den ätit sig in i själva bruket mellan tegelstenarna...
men låter man virke ligga mot betongen så är det nog rätt lokalt angrepp du har...
troligen bara att sanera, och sedan inte ha något organiskt mot betongen... och hålla koll på fukten/fuktnivån...
Det är nog ingen fara om den inte har börjat knapra på trädelar i huset. Golv och väggar är ju tydligen betong här. Hur är det med taket i rummet, är det träbjälklag eller betong det också?Fredrik Enarsson skrev:
Har haft i en källartrapp. Dess stöttepelare gick rakt genom betonggolvet och rätt vad det var växte det som marängsmet med en väldig fart. Fick rådet att byta allt trä inom en meter och bränna på betongen med gasolbrännare.