Tog beslutet att bila upp stengolvet och skyffla ut all jord under, som låg ändå upp på betongsockeln. Nu ser man tydligt att ramen blev gjuten först (50-tal?). Man grävde kanske upp ett fyrkantigt dike som man slängde ner en massa sten i, sen nån träram ovanpå det som man hällde betong i. sen byggde man väggarna i betonghålsten. och till sist hällde man ut lite stenblandat betong på jordgolvet därinne för å ha ett fint golv :x inte undra på att huset drog fukt underifrån! Men nu är det gjort och huset står som berget, inga sättningar so far. och i detta fallet kan jag nog med säkerhet säga att golvet INTE var bärande.. puh. Nu ska jag lägga fiberduk, singel och nån frigolit eller isodränskivor kanske? och sen gjuta nytt golv. och lite fin klinker sen. Kanske borde jag även armera fast det nya golvet i sockeln? Tänkte ni ville veta fortsättningen på mitt projekt, så jag bifogar lite bilder här från "utgrävningen".
jo, det blev även en hel del dränering också runt huset. Livrem och hängslen.
jo, det blev även en hel del dränering också runt huset. Livrem och hängslen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 436 inlägg
Jag göt ett nytt betonggolv på stampad mark i källaren i våras. Firman borrade armeringspinnar in i sockeln runt om och armeringsnät och allt. Blev skitbra men små sprickor uppstod runt pelarna (anvisningar).
Om du gjuter upp på en gammal kant/sockel se till att skikttjockleken ovan denna inte blir för tunt, annars spricker det där ockso.
Om du gjuter upp på en gammal kant/sockel se till att skikttjockleken ovan denna inte blir för tunt, annars spricker det där ockso.
Medlem
· Blekinge
· 10 436 inlägg
Om du lägger byggfolie (0,2 mm tjockt) ovan frigoliten så har du en ganska bra spärr mot fukt och radon.
Medlem
· Blekinge
· 10 436 inlägg
Glöm inte att kompaktera singel ordentlig med padda
Red ut om det finns markradon i ditt område, finns ju i större eller mindre mängd överallt.
Flytande betonggolv är standardsättet ovanpå cellplast. Isoleringen och ditt singel sätter sig alltid lite med tiden och då får du fina sprickor i golvet längs med väggarna. OM plattan sitter fast i väggen....
Sök på "källarprojekt" på forumet så hittar du flera projekttrådar som visar hur man gör.
Flytande betonggolv är standardsättet ovanpå cellplast. Isoleringen och ditt singel sätter sig alltid lite med tiden och då får du fina sprickor i golvet längs med väggarna. OM plattan sitter fast i väggen....
Sök på "källarprojekt" på forumet så hittar du flera projekttrådar som visar hur man gör.
men om man ska ha flytande betonggolv och inte armerar fast det i väggen/sockeln så kommer det väl att bli en glipa där som ev. radon kan komma upp? Jag har letat efter "flytande betonggolv" - vad det är och hur man gör.. kan någon skicka mig en direktlänk? verkar även som att radonmätning inte kan göras nu utan måste vänta tills golvet är färdiggjutet och torkat. mätningen görs tydligen på vintern när huset är mer uppvärmt och tillstängt. däremot ska jag faktiskt kolla med grustaget där jag köpte singeln, om de har nån garanti för att det inte innehåller radon. tack för alla svar och tips.
1. Ditt grus innehåller inte radon. Det kommer ur marken i gasform. Inget byggnadsmaterial som säljs idag är radonhaltigt.
2. För att täta mellan platta och vägg mjukfogar man, tex Sika har flera varianter avsedda för fogning mellan byggnadsdelar.
3. Flytande: du behöver inte göra annat än att låta bli att armera fast det i väggen. Jag hade en tunn frigolitskiva mellan vägg och platta för att förhindra plattan att fastna i sockeln, men man hade nog lika gärna kunnat dra upp markduken eller plasten får att åstadkomma samma sak.
2. För att täta mellan platta och vägg mjukfogar man, tex Sika har flera varianter avsedda för fogning mellan byggnadsdelar.
3. Flytande: du behöver inte göra annat än att låta bli att armera fast det i väggen. Jag hade en tunn frigolitskiva mellan vägg och platta för att förhindra plattan att fastna i sockeln, men man hade nog lika gärna kunnat dra upp markduken eller plasten får att åstadkomma samma sak.
Tack för svaren! En fråga bara, armerade du det flytande golvet?MathiasS skrev:1. Ditt grus innehåller inte radon. Det kommer ur marken i gasform. Inget byggnadsmaterial som säljs idag är radonhaltigt.
2. För att täta mellan platta och vägg mjukfogar man, tex Sika har flera varianter avsedda för fogning mellan byggnadsdelar.
3. Flytande: du behöver inte göra annat än att låta bli att armera fast det i väggen. Jag hade en tunn frigolitskiva mellan vägg och platta för att förhindra plattan att fastna i sockeln, men man hade nog lika gärna kunnat dra upp markduken eller plasten får att åstadkomma samma sak.
Här har du förresten en projekttråd och det finns länkar till någon till i början på den tråden.
https://www.byggahus.se/forum/golv/28628-hur-lang-tid-tar-ett-kallarprojekt-bilder.html
https://www.byggahus.se/forum/golv/28628-hur-lang-tid-tar-ett-kallarprojekt-bilder.html
När jag gjorde samma typ av jobb satte jag även tunn cellplast (1 cm) mot väggarna innan gjutning, efteråt skär jag den i höjd med golvet, krafsade bort cs 1 cm djupt, och fyllde med mjukfog för att hindra radion. Dessutom plastfolie under golvet som tidigare sagts.