Tog beslutet att bila upp stengolvet och skyffla ut all jord under, som låg ändå upp på betongsockeln. Nu ser man tydligt att ramen blev gjuten först (50-tal?). Man grävde kanske upp ett fyrkantigt dike som man slängde ner en massa sten i, sen nån träram ovanpå det som man hällde betong i. sen byggde man väggarna i betonghålsten. och till sist hällde man ut lite stenblandat betong på jordgolvet därinne för å ha ett fint golv :x inte undra på att huset drog fukt underifrån! Men nu är det gjort och huset står som berget, inga sättningar so far. och i detta fallet kan jag nog med säkerhet säga att golvet INTE var bärande.. puh. Nu ska jag lägga fiberduk, singel och nån frigolit eller isodränskivor kanske? och sen gjuta nytt golv. och lite fin klinker sen. Kanske borde jag även armera fast det nya golvet i sockeln? Tänkte ni ville veta fortsättningen på mitt projekt, så jag bifogar lite bilder här från "utgrävningen".
jo, det blev även en hel del dränering också runt huset. Livrem och hängslen.

IMG_20150729_133916.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150718_174710.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Armera fast nya golvet i sockeln låter inte rätt, låt det flyta. Fundera på om du ska ha någon plast för radontätning. 20cm cellplast brukar man lägga, 8-10cm betong med 6150 nät i.

Jag göt ett nytt betonggolv på stampad mark i källaren i våras. Firman borrade armeringspinnar in i sockeln runt om och armeringsnät och allt. Blev skitbra men små sprickor uppstod runt pelarna (anvisningar).
Om du gjuter upp på en gammal kant/sockel se till att skikttjockleken ovan denna inte blir för tunt, annars spricker det där ockso.

Radon? kan det finnas där? i jorden? trodde det bara var på berggrund.. flytande betonggolv? blir det inte vippligt med frigoliten under? tänkte ha max 10 cm frigolit.

jag har i tur och ordning.. jorden, fiberduken, 20 cm singel.. till dags dato. tänkte börja med frigoliten nu.. men kanske borde kolla radongrejen då först?

Om du lägger byggfolie (0,2 mm tjockt) ovan frigoliten så har du en ganska bra spärr mot fukt och radon.

Glöm inte att kompaktera singel ordentlig med padda

Red ut om det finns markradon i ditt område, finns ju i större eller mindre mängd överallt.

Flytande betonggolv är standardsättet ovanpå cellplast. Isoleringen och ditt singel sätter sig alltid lite med tiden och då får du fina sprickor i golvet längs med väggarna. OM plattan sitter fast i väggen....

Sök på "källarprojekt" på forumet så hittar du flera projekttrådar som visar hur man gör.

Tack! ska kolla detta!

men om man ska ha flytande betonggolv och inte armerar fast det i väggen/sockeln så kommer det väl att bli en glipa där som ev. radon kan komma upp? Jag har letat efter "flytande betonggolv" - vad det är och hur man gör.. kan någon skicka mig en direktlänk? verkar även som att radonmätning inte kan göras nu utan måste vänta tills golvet är färdiggjutet och torkat. mätningen görs tydligen på vintern när huset är mer uppvärmt och tillstängt. däremot ska jag faktiskt kolla med grustaget där jag köpte singeln, om de har nån garanti för att det inte innehåller radon. tack för alla svar och tips.

1. Ditt grus innehåller inte radon. Det kommer ur marken i gasform. Inget byggnadsmaterial som säljs idag är radonhaltigt.
2. För att täta mellan platta och vägg mjukfogar man, tex Sika har flera varianter avsedda för fogning mellan byggnadsdelar.
3. Flytande: du behöver inte göra annat än att låta bli att armera fast det i väggen. Jag hade en tunn frigolitskiva mellan vägg och platta för att förhindra plattan att fastna i sockeln, men man hade nog lika gärna kunnat dra upp markduken eller plasten får att åstadkomma samma sak.

• Gilla
salahunreal
  • Laddar…
MathiasS skrev:
1. Ditt grus innehåller inte radon. Det kommer ur marken i gasform. Inget byggnadsmaterial som säljs idag är radonhaltigt.
2. För att täta mellan platta och vägg mjukfogar man, tex Sika har flera varianter avsedda för fogning mellan byggnadsdelar.
3. Flytande: du behöver inte göra annat än att låta bli att armera fast det i väggen. Jag hade en tunn frigolitskiva mellan vägg och platta för att förhindra plattan att fastna i sockeln, men man hade nog lika gärna kunnat dra upp markduken eller plasten får att åstadkomma samma sak.
Tack för svaren! En fråga bara, armerade du det flytande golvet?

Absolut, som sagt tidigare, man lägger 6150 (6mm järn, 15cm rutor) nät i betongen för att minska risken för sprickor.

• Gilla
salahunreal
  • Laddar…
När jag gjorde samma typ av jobb satte jag även tunn cellplast (1 cm) mot väggarna innan gjutning, efteråt skär jag den i höjd med golvet, krafsade bort cs 1 cm djupt, och fyllde med mjukfog för att hindra radion. Dessutom plastfolie under golvet som tidigare sagts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.