Överallt läser man att det ska finnas en luftspalt på ca 2 cm mot yttervägg samt tak när man bygger en bastu. Känner dock många som haft bastu i över 30 års tid utan luftspalt och de har aldrig haft några problem. I teorin förstår jag varför man gör en luftspalt, men frågan är om någon i praktiken fått problem när man byggt bastun direkt mot yttervägg?

Erfarenheter någon?
 
Hej

Håller med på att planera och undersöka inför bastubygget och har lite av samma fråga som dig.

Att man extra isolerar är ju för att man vill bevara värmen inne i bastun och luftspalten har man för att ventilera bort eventuell kondensbildning. Så långt är jag med, men i mitt fall så bygger vi helt nytt så då borde man väl kunna extra isolera väggarna direkt istället? Har tittat på tylö (http://www.tylo.se/filearchive/3/3058/Bastuvägg, isolering.pdf) och där står att man skall ha luftspalt mot yttervägg i sten - våra kommer vara i trä så då kanske inte luftspalten behövs?

 
Vi bygger också nytt så jag har inga problem med att göra en luftspalt, men om det funkar utan så är det naturligtvis enklare...
 
mm finns en del trådar om detta men ingen som direkt ger ett bra svar. Dock så verkar det finnas flera olika modeller / teorier från olika leverantörer. Men för att vara på den säkra sidan varför gör du inte en luftspalt? Den bygger ju minimalt så det kan ju inte var något problem :-?
 
Luftspalten är väl viktigast närman bygger mot källarväggar el. andra oisolerade väggar där kondens risken är stor / bef. vägg måste kunna avge fukt. Dessutom har vi ju på senare år börjat basta på "riktigt" med mycket badkastning vilket inte var vanligt för tjugo år sedan i sverige. Om man föredrar torrbastu spelar det nog ingen större roll. Jag har själv renoverat en bastu där ytterväggsidan utan luftspalt var angripen av röta och luktade illa medan de andra väggarna var OK. I den bastun hade det "kastats bad" på riktigt i ca. 5 år. Jag skulle inte chansa....
 
Självklart bygger jag med luftspalt vid osäkerhet. Det är ju som sagt inte så mycket merarbete att det avskräcker... Jag var mest intresserad av att veta om någon hade negativa erfarenheter vid bygge utan luftspalt eller om det var ett teoretiskt säkerhetsresonemang...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.