Tror det är 16mm provade kopplingen i ett 15mm rör på jula och det glappade. Har Dahl 16mm? Har kollat jula Biltema k-rauta och bauhaus ingen verkar ha.

Jag fick tag på 16mm stödhylsa på Dahl som jag slog i.först kapade jag röret ca 1cm. Men kopplingen fäster inte den trycks av när jag drar åt. .. I andra änden så är det lött som en krage för att hålla fast den delen av kopplingen. Jag kan dra av kopplingen lätt med handen.
20150728_200346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
P
stiga_villa skrev:
Jag fick tag på 16mm stödhylsa på Dahl som jag slog i.först kapade jag röret ca 1cm. Men kopplingen fäster inte den trycks av när jag drar åt. .. I andra änden så är det lött som en krage för att hålla fast den delen av kopplingen. Jag kan dra av kopplingen lätt med handen.
[bild]
Köpte du ny koppling?

nope tror du den har utvidgats? 16mm är lite svårt att få tag på får kolla med Dahl. Fick slå in stödhylsan så det kändes inte som att den hade blivit mycket utvidgad

En bild i ämnet.

Ett rör med en klämd klämring, och en ny klämring.

Du måste dra ordentligt för att klämma ihop ringen så den fastnar.

Och som tidigare sagt, smörj utanpå klämringen och gängan, så går det lättare att dra.

WP_20150803_001.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Aha är det bara att slå på klämringen på röret?

Du behöver nog en ny klämring, det är en engångspryl.

stiga_villa skrev:
R1/2 16 mm står det på kopplingen. Ska jag ha Biltema stödhylsa 15x 1.0mm då? Såg ut som röret var 12mm när jag mätte utvändigt med skjutmått. Men kan ha fel
Om skjutmåttet visar 12 mm så är det väl så, eller vad har du för visset skjutmått?

Det är 16mm har jag konstaterat

20150803_161934.jpg
Skapa konto

Jag har nästan fått till det nu. Fick tag på 16mm klämring som jag slog dit med gummiklubba och ny koppling. I och med att jag har kapat röret så blir det inte perfekt avstånd mellan kopplingar och rör. Det kommer 1 droppe vatten var 30e sekund. Har dragit hårt och vet inte om jag vågar dra hårdare.

Fick det äntligen tätt :) bytte ut den gängade delen på klämringskopplingen testade först med den gamla. Tack för all hjälp

Krilleman
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.