Fina filmer, det är livskvalite. Angående minisågverk så lånade jag ett Lennartsfors, ett sånt med räls, av en kollega. Så fick jag ett tiotal stockar av en vän. Mest för att prova om det var något för mig. Stockarna var grova ca 40-50cm diameter furu och gran. Mina lärdomar var att det är oerhört drygt att såga med en bensindriven motorsåg trots stor kubik och klyvkedja. Man måste ha någon form av kran för att hantera stockarna vid så grova stockar. Eller ett bra upplag.
Men den eldrivna sågen ser ju fin ut. Men jag kom fram till att jag hellre snickrar än sågar.
 
Idag har jag äntligen satt hälften av vår planerade "återvinningsstation" i drift. Vi källsorterar och lämnar till återvinning allt som går och tidigare förvarades detta i papperskassar i källargången. Inspirerad av ett brödskrin från 50-talet för knäckebröd började jag bygga en förvaring för alla olika fraktioner. Nu är 2 sektioner med totalt fyra fack klara, när resterande sektioner blivit byggda ersätts den tillfälliga sockeln med en "riktig" och hella klabbet får en gemensam krönskiva.
Beklagar den dåliga bildkvaliteten; ljuset från lågenergilampor i kombination med mobilkamera ger ju nästan lite psykedeliska resultat – det syns ju inte men väggarna är vanilj- eller ljusgula (original från 1973 liksom den eleganta plastmattan) och återvinningsstationen är varmt solgul.

Som kuriosa kan jag berätta att det här bygget var den utlösande faktorn till att jag köpte en TS 55-a. Använde en AEG cirkelsåg som jag körde mot en rätskiva i alu vilket resulterade i bitar med varierande mått och vinklar. Det blev lite extrapyssel för att få ihop det kan jag säga.

Bygget är gjort i 19-mm MDF, ihopsatt med kex och lim och ryggstycket är i masonite som frästs ner i stommarna. Facken/lådorna är anpassade för vanliga papperskassar från ICA, Coop m fl.

Kan lugnt säga att källaren blev något trivsammare när den kom på plats.

Återvinningsstation hel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återvinningsstation detalj.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Ronnie
 
  • Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
M
Jag hoppas innerligt att det är Koppar i den där lådan i bakgrunden... :p

Pysslarn skrev:
[bild]
 
  • Gilla
Manganbangan och 2 till
  • Laddar…
Jag tror det är TS samlade floppar i lådan :D
 
Jaså den lilla lådan; sedan vi byggde om till en väldigt öppen planlösning blev det väldigt gott om dörrstoppar...

För mina floppar har vi ett särskilt rum. ;)

//Ronnie
 
S
Förberett för lite fräsning i morgon, helt novis på detta område :D

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113 och 2 till
  • Laddar…
Schysst fräs, skulle gärna haft en sån.

Själv har jag lagt ut markstenar, blir att ta upp och lägga om några, det är inte lätt det här. Fast man arbetat som ett svin och fått allt vattenpass jämnt först, förutom en liten liten lutning bort från huset...
20180925336_d3ef109da7_b.jpg
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
Förberett för lite fräsning i morgon, helt novis på detta område :D

[bild]
"MFT skiva" på g? :)
 
S
japp :)
 
Slängt ihop ett fräsbord som ska gå att ha med sig, till lillfräsen. Perfekt att spänna på en workmate eller dyl. Typ klart ;)

Tips på;
Behandling av Mdf för glid
Billiga fingerboards med snabb leverans äv t-tracks.

Mottages vänligen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På mdf funkar linolja/hårdvaxolja/danish oil (/=alternativt) följt av vanligt möbelvax väldigt bra för glid. Polera gärna in vaxet med fin stålull. Funkar nog även bra med mdf sealer (finns på axminster) följt av vax.

T-tracks hittar du på woodworking.se

Featherboards vet jag inte riktigt, köpte nån gång från axminster men har inte använt dom en enda gång.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Du kan tillverka egna featherboards av trä, se här.

Om du inte vill göra egna så har Rutlands (i england) en hel del att välja på, de har även T-tracks. Mitt tips är att köpa ganska stora featherboards, de blir ganska mycket med användbara då till diverse saker....
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
S
Skooda skrev:
Förberett för lite fräsning i morgon, helt novis på detta område :D

[bild]
Nu är skivan klar !
 
  • Gilla
trojlee och 2 till
  • Laddar…
S
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 5 till
  • Laddar…
Funderat på att köpa Makitas batteristicksåg men blev snål när jag stod där.. Orkar inte ta med min privata gst90 till jobbet och jag har en himla massa andra makita maskiner, det får kanske bli en till gst90.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.