Hej! Jag håller på att måla carporten och har nu grundmålat en gång och därefter kört en strykning till, ej grundfärg. Använder bra färg i form av Flugger. Nu tror jag att färgen kanske inte räcker till en andrastrykning, däremot har jag mkt grundfärg kvar. gör det något om jag använder grundfärgen dom sista kvadraten?

C
Utan att vara någon målarexpert låter det som en väldigt dålig idé. Grundfärgen har väl varken samma kulör eller täckförmåga och förmodligen inte samma glans som slutstrykningsfärgen så det lär synas tydlig skillnad.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Ok. Kan man använda grundfärgen till insidan av en förrådsdel där det inte ska vara mer än 7-8 grader på vintern?

Grundfärg är färg man stryker på för att täckfärgen skall fästa bättre och har inga sådana egenskaper som slitstyrka och torkbarhet. Därför olämplig till allt annat.

Hur är det med att använda utomhusfärg i ett förråd, funkar det?

thella82 skrev:
Hur är det med att använda utomhusfärg i ett förråd, funkar det?
Beror på vad som skall målas. Så samma material som färgen är anpassad till utomhus, fungerar också inomhus. Läs på burken, så du inte målar putsade väggar med en färg som är anpassad för enbart trädetaljer.

Grundfärgen har nog inte antimögelmedel i sig så jag tror den kommer bli svart ganska fort.

Utefärg inne tror jag man undviker pga antialg/mögel tillsatserna i.

Det är trä, någon slags skiva som inte är slät.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.