Asch vart ju bara tvungen att se hur mkt man kan knöka in på en standardskiva! Det gåller att hålla tungan i rätt mun... :) det är tajt mellan bitarna :wow:
Kap14_17.png
 
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
Snyggt!

Men hur är det med tippningsrisken? Tänker men en tung motor för slipen så högt uppe.
 
Tack Shakula!
Har inte kommit sålångt i riskanalysen ännu. Men det är en bra point du har där... Nu hade jag rondellslipen uppritad och smackade in den. Men jag har några små maskiner som står utplacerade lite här och var som jag i första hand tänkte ha stående ovanpå.
Har även bestämt mig för att trycka ner MDF skivor på sidorna. Det är lite snyggare, man håller skiten ute till viss del samt att man kan ju hänga saker.
 
Vilken dimension på mdf passar i spåren på 30 respektive 45-profiler? Eller fräser du dem tunnare där de ska gå i spåren och använder tjockare än gapet?
 
jonmo skrev:
Vilken dimension på mdf passar i spåren på 30 respektive 45-profiler? Eller fräser du dem tunnare där de ska gå i spåren och använder tjockare än gapet?
Jag trodde jag var smart som köpte in 10mm till 45 profilerna som har just 10mm. ( finns bilder tidigt i tråden) men passsningen var alltför tajt så fick såga av 1 mm på delen som skulle ner i spåren...
På 30mm är det 8mm i spåren så jag ska köpa in 6 alternativt 7mm (har för mig det finns) MDF
 
Är det bara jag som inte ser bilderna? Någon annan med mobilappen som kan se dom?
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
P
oJojoj Vilken farlig tråd!! oså nu systainer ställ! så vackert!!!

en fråga.. hur ha du tänkt dig ang allt damm som blir utav slipen? mycket av det som inte (utsug) tar lär väll hamna på de vackra systainrana ? eller har jag missat någon text rad :|
 
Jag sitter med mobilappen och ser bilderna.... Konstigt nog, eftersom jag normalt är den fösta att få problem med saker och ting:)
 
Masses skrev:
Asch vart ju bara tvungen att se hur mkt man kan knöka in på en standardskiva! Det gåller att hålla tungan i rätt mun... :) det är tajt mellan bitarna :wow:
Kör du ut det där för hand? Antar att det är upplägg för CNC...
 
B
pleqtiz skrev:
oJojoj Vilken farlig tråd!! oså nu systainer ställ! så vackert!!!

en fråga.. hur ha du tänkt dig ang allt damm som blir utav slipen? mycket av det som inte (utsug) tar lär väll hamna på de vackra systainrana ? eller har jag missat någon text rad :|
Får meckla till ngt slags utsugningsmackapär, eller vara sparsam med att göra h¨l i toppen och bara göra dom som behövs.
 
badtastex skrev:
Kör du ut det där för hand? Antar att det är upplägg för CNC...
Det hade varit schmutt, men det är tänkt att sågas ut på ngt sätt med cirkelsåg och sticksåg för att sedan sågas till på bordsågen
 
Det händer saker om än i långsam takt...Hade en CAD ritning på hyllan där systainers ska stå. Iom att det skall göras så många gör jag en mall som jag kan fräsa efter istället för att mäta och markera. Hittade en skiva 16mm MDF som vart lite vattenskadad så den passade fint. Markerade upp och beundrade konstverket enligt ritningen

Kap14_18.png



Tyckte inte den stämde helt överens med verkligheten sådet blev lite trial and error

Kap14_19.png

Kap14_20.png



Började borra och såga ut med sticksåg men insåg att detta blir inte rolga kanter att fräsa efter... Vevade igång CAD maskineriet och inom snart låg 2 fräsmallar klara i 3D printern. *Bling**Bling*

Kap14_21.png



På med kopieringshylsan på minstingen samt ett 8mm stål. Funkade klockrent!

Kap14_22.png


Nsta steg var att göra hålet i mitten. Här kom profilerna jag köpte i första profil batchen in i bilden. Är tänkt att fungera som Festools variant, men till en bråkdel av priset...

Kap14_23.png


Fungerde fint...

Kap14_24.png
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Den färdiga mallen, med blivande hyllor undertill...Fick tänka om lite då jag inte hade rätt MDF hemma. Tanken var att det skulle sitta 12mm MDF på kanterna mot expansionsbeslagen, men jag hade ingen hemma och jag orkade inte vänta så jag byggde på 12mm på vardera sidan så det vart rätt bredd.

Kap14_25.png


Färdiga hyllplan! Med en mall så går det riktigt schmutt! Fasade även kanterna.

Kap14_26.png



Markerade ut var skruvarna till skenan skulle sitta.

Kap14_27.png
 
  • Gilla
spånhyvel och 3 till
  • Laddar…
Så var det äntligen dags att få in hyllorna. För att få rätt avstånd sågade jag till passbitar av lite skräpbitar. Man sätter den på expansionsbeslaget och läggger beslaget ovan kant i kant så får man perfekt avstånd. Med dessa tar det cirka 20 sekunder att justera in en hylla.

Kap14_28.png



Givetvis så gjorde jag 1 passbit för varje storlek systainer på när strlk 5. Med anledning att jag har bara 1 (ännu) Sys 5´a samt att jag hade ingen skräpbit som var så lång vid tillfället.

Kap14_29.png
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.