Lexington skrev:
Måste få gnälla av mig lite angående Schenker.
Vann en auktion på tradera i tisdags, varorna postades med Schenker i torsdags och idag (tisdag har jag fått en avi att det finns att hämta hos mitt ombud. Relativt snabbt behandlat kan tyckas.
Men när jag går in på Schenkers hemsida och söker på kolli-id får jag upp följande;
Packetet postades i Helsingborg (12/2), skickades till Örebro för sortering (16/2), under natten (17/2) är det åter i Helsingborg för sortering två, för att sedan komma fram till mitt ombud i Ängelholm nu på morgonen. Galet?
Detta kallas logistik ;)
 
ceson skrev:
Detta kallas logistik ;)
Jo verkligen :wow:
Efter att ha läst tråden så kan jag nu räkna bort: Schenker, Posten och DHL som paketleverantörer. Men vem ska man egentligen skicka med idag? Blir man tvungen att köra sin post själv?
 
H
Ja, det har jag också. frågat när jag har jagat gods, har sagt enda som fattas är jag själv sitter bakom ratten allt övrigts arbete har vi gjort . I fredags skulle Dhl hämta express i Warsava men Dhl missade att hämta upp, det är express det. Otroligt att de kan missa upphämtning när det är express, förvånad? Nej!
 
peternicklas
Jag måste säga att DHL och Posten gör hyggligt bra ifrån sig. Schenker är tråkiga att ha med att göra.
UPS och andra utländska fraktbolag funkar bra. Dock så beror mycket på var man bor, vi har väldigt bra pålitlighet där vi bor. Beställde 6 m. rör som skicades med DHL, kom hem till mig utan ett enda märke eller bula.
 
Jag ger dagens guldstjärna till Schenker. De ringde mig idag när mitt paket kommit till terminalen för att avtala en tid för hemleverans, istället för att köra iväg till ett tomt hus. Nu kunde jag plocka upp paketet på väg från jobbet istället.
 
Minihistoria.

Väntade på mitt nya golv förra veckan.
Kom inget hela förra veckan, men i måndags ringde det och det var bara å fara hem på lunchen.

Parkerade bilen så att det var gott om plats så det gick att backa upp på uppfarten som lutar ca 5-10grader samt ställde mig och sandade.
Nähä han ställde sig på vägen ändå, fine.
Sedan fick jag minsann höra.
Jag var här i fredags men då var du inte hemma.
Nä, jag jobbar på dagarna, varför ringde du inte så hade jag säkerligen kunnat åka ifrån?
Fick inget svar på det.

Sedan var det bara att bära 20 paket golv 30m från vägen, var lite mör efter de ca 260kilona.
 
pelpet skrev:
Jag ger dagens guldstjärna till Schenker. De ringde mig idag när mitt paket kommit till terminalen för att avtala en tid för hemleverans, istället för att köra iväg till ett tomt hus. Nu kunde jag plocka upp paketet på väg från jobbet istället.
Ja fantastiskt, vilket framsteg!

Jag beställer ganska mycket bildelar från utlandet som vanligtvis brukar dyka upp med posten, schenker eller DHL.
Standardförfarandet brukar vara: Jag får ett sms mitt på dagen en vardag med en text i stil med "Vi har försökt leverera ett paket till dig men det var ingen hemma, ring oss på tel xxxxx för att boka ny tid för utkörning."
Jag suckar och tänker "no shit Sherlock. En privatperson som inte är hemma mitt på dagen en vardag. Hur konstigt är inte det".
Ringer upp för att boka ny tid men givetvis går det inte att speca något tid, inte ens på timmen när. Istället vill de sig att jag ska ta ledigt och sitta hemma och stirra på ytterdörren mellan 09.00-16.00.
Det slutar alltid med att jag ger upp, kompar ut en timme tidigare och åker till deras terminal för att plockar upp grejerna.

Att hämta grejerna är inte så jobbigt egentligen. Jag tycker mest synd om deras chaufförer. Hur kul kan det vara att varje dag lasta bilen full, åka runt och ringa på hos en massa folk som inte öppnar för att sedan kl 16 åka tillbaka med bilen till terminalen och ha 90% av prylarna kvar bak i bilen?
 
Ja det måste vara rätt tröstlöst att ringa på i tomma hus. Jag är också rätt säker på att schenker sparar redigt med pengar på att de slapp lastning och körning och bara kunde låta paketet ligga på terminalen.
 
Har alla dessa fraktbolag olika rutiner beroende på vart i landet det är? Här uppe fungerar allt klockrent. Mycket kommer direkt med brevbäraren alt till utlämningsstället. DHL,schenker osv ringer,Mailar eller skickar sms om när utkörning kan ske. Då brukar det vara ett tidsspann på ca 2h men 9 ggr av 10 kommer dom inom första timmen. Har aldrig fått någon lapp att någon varit här utan att jag blivit kontaktad först. Enda bolaget jag haft problem med är posten. För att göra en lång historia kort så skulle jag skicka tillbaka en tv på reparation. Byggde en låda av 45x45 som kläddes med 12mm plywood. Serviceverkstaden ringer efter en vecka och säger att den kommit fram, men att den är skadad. Han skickar upp ett kort där halva sidan är bortsliten och stora bitar har slitits bort från regelvirket. Vi gör en anmälan och efter en månad får jag beskedet att jag inte får någon ersättning då Tvn var för dåligt paketerad.......... Nu löste det sig ändå då firman bytte ut Tvn i vilket fall, men av ren princip undviker jag posten så långt det är möjligt nuförtiden.
 
M
dof skrev:
Har alla dessa fraktbolag olika rutiner beroende på vart i landet det är? Här uppe fungerar allt klockrent. Mycket kommer direkt med brevbäraren alt till utlämningsstället. DHL,schenker osv ringer,Mailar eller skickar sms om när utkörning kan ske. Då brukar det vara ett tidsspann på ca 2h men 9 ggr av 10 kommer dom inom första timmen. Har aldrig fått någon lapp att någon varit här utan att jag blivit kontaktad först. Enda bolaget jag haft problem med är posten. För att göra en lång historia kort så skulle jag skicka tillbaka en tv på reparation. Byggde en låda av 45x45 som kläddes med 12mm plywood. Serviceverkstaden ringer efter en vecka och säger att den kommit fram, men att den är skadad. Han skickar upp ett kort där halva sidan är bortsliten och stora bitar har slitits bort från regelvirket. Vi gör en anmälan och efter en månad får jag beskedet att jag inte får någon ersättning då Tvn var för dåligt paketerad.......... Nu löste det sig ändå då firman bytte ut Tvn i vilket fall, men av ren princip undviker jag posten så långt det är möjligt nuförtiden.
Okej. Man ska alltså paketera utifrån kriteriet att paketet ska kunna släppas från två meter, klämmas med flera ton, släpas efter lastbil, kanske sprängas också?

Må alla oseriösa fraktbolag drabbas av total självinsikt!
 
På Schenker fungera det så att är avisrutan markerad så ska den lämnas in på avis.. Är den inte det ska det köras ut. Gods skall bara aviseras på avsändarens begäran.
 
Det var därför jag undrade om dom hade olika rutiner beroende på vart i landet det är. Här funkar det så här :
Posten: Vissa paket (mestadels tyska) kommer direkt med brevbäraren. Resten hämtas på utlämningsstället, förutsatt att det inte är för skrymmande. Då blir jag kontaktad för att bestämma tid för utkörning.
DHL: vanliga paket kommer till utlämningsstället, hemleverans får jag ett sms med en tid dan efter. Fungerar det behöver jag bara svara ok, annars går jag själv in och bokar tid.
Schenker: Fått relativt lite grejer med dom men har alltid blivit uppringd dan innan.
Fedex: Körs av en lokal firma här. Ringer samma dag och kollar, lämnar på bron eller bokar annan dag som passar.
Har som sagt inget att klaga på utan tycker det fungerar utmärkt.
 
peternicklas
Hade en dust med PostNord idag. Historien börjar för ett tag sedan då jag var hemma hela dagen, ser postbilen köra förbi utan att stanna, kan sedan se att de har FÖRSÖKT att lämna men ingen var hemma...
Idag, samma sak... 3 st. hemma i huset, följer paketet på nätet och ser att de åter igen försökt att lämna paket. Hela familjen har varit hemma hela dagen... Nu fick det vara nog! Ringer till kundservice, kommer med någon dålig förklaring. Får numret till företagscenter där vi tillhör. Får prata med en riktigt allert tjej/kvinna. Hon tar genast tag i detta och går till ansvarig chef. Återkommer till mig 10 minuter senare, uppskattar verkligen peroner som tar tag i saker. Det visar sig att samma person gjorde likadant för en annan kund igår. De spårar bilarna med GPS och ser klart att bilen var långt från vårt hus vid den tidpunkten som personen "har" försökt lämna paketet.

Det var den personens sista dag på PostNord, fick sparken på stående fot. Nu blir jag väl den där hemska personen på den adressen. MEN det kanske skapar ett eko, sköt ditt jobb!
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Ja man undrar verkligen vad det för är folk PostNord anställer, var själv med om en liknande händelse nyligen. Hade ingen direkt brådska men kollade upp mitt paket på nätet när det hade gått någon dag för mycket, blev lite sur när det stod att det hade avlämnats trots att jag inte hade sett röken av det. Nåväl, jag kollar upp det här imorgon tänkte jag. Samma kväll ringer det på dörren, och där står en främmande person med mitt paket "Hej, det här låg i min postlåda igår, tänkte det var bäst att jag själv letade upp dig så det blir rätt, jag bor förresten i *grannbyn några kilometer bort*".
Inte ens en blind apa hade kunnat ta fel på namn och adress, så jag är ganska säker på att postbudet ifråga helt enkelt tyckte att han hade gjort sitt för dagen.
Jag kontaktade dock inte PostNord direkt, utan pratade med leverantören istället och det lät som att det inte var första gången detta hände.
 
Kanske bör kontra med ett exempel på personal hos PostNord som sköter sitt jobb också. Grannen väntade paket som behövde kvitteras och skrev en lapp på låda om att ringa mig eftersom han själv inte kunde vara hemma, och det gjorde hon! Det var i och för sig ett företagspaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.