Vart letar DU efter dina hantverkare?

• Branchorganisationen (EIO, Målarmästarna, VVS-företagen etc)

4 Röster 22,2%
  • Blocket

1 Röster 5,6%
  • Google

6 Röster 33,3%
  • Rekommendationer från vänner

14 Röster 77,8%
  • Använder alltid samma folk, letar inte nytt.

4 Röster 22,2%
  • Totalentreprenad (Allt ingår)

2 Röster 11,1%
  • Annat än ovan (Ange gärna i tråden)

2 Röster 11,1%
  • Antal röster
    18
K
Hej på Er,

Som rubriken lyder är jag nyfiken på vart ni kollar när ni skall anlita en hantverkare?

- Blocket
- Google (Berätta gärna hur/vad ni söker på.
- Branchorganisationens hemsida (Typ EIO, Målarmästarna, VVS-företagen etc.)
- Rekommendationer från vänner
- Tidigare erfarenheter
- Totalentreprenad (Alla underentreprenörer ingår)

Använd gärna omröstningen, ange det svar som känns närmast och förtydliga gärna i tråden.

Går själv i tankarna att starta eget utan en större kundkrets, så marknadsföring är en viktig del, syns man inte så finns man inte. Därav min frågeställning.

Den branch jag överväger är: Elektriker

Redigerat:
K
102 visningar, men bara 2 har röstat?
Kom igen gott folk, några klick kan ni väl avvara? :)

Tack på förhand!

Folk jag själv jobbat med mest, är elektriker själv så man har lärt känna några och man vet vilka som är bra och dåliga på sitt jobb. Röstade på rekommendationer från vänner då det är så jag skulle gjort om jag inte känt någon inom någonting

Svarade "annat än ovan".
Menade med det typ "Gula Sidorna".
Tänker på hur jag själv reagerar när någon frågar mig efter en bra mattläggare eller annan hantverkare. Vet förstås vilken jag själv skulle anlita. Men det betyder inte alls att det fungerar för någon annan. Genom att rekommendera säger jag inte bara att hantverkaren är juste, utan jag borgar även för beställaren. Knasar vad som helst så är det mitt fel för att jag lurade dem att samarbeta fast egentligen båda betraktar den andra som en oansvarig idiot.

Därför begär jag aldrig att någon annan skall gå i god för sådant som de inte rimligen kan veta. Det vill säga om jag och en annan hantverkare kan fungera tillsammans. Via Google eller telefonkatalogen letar jag upp random firma och ringer eller besöker. Verkar jag få bra vibbar så kör vi. Givetvis på löpande räkning så att jag när som helst kan säga "nu har jag inget mer åt dig att göra. Ring inte mig. Jag ringer er".

mvh Findus

• Gilla
eviljava
  • Laddar…
Chaly
Jag försöker höra mig för i bekantskapskretsen först och on jag inte får några klara rekommendationer så försöker jag hitta firma med rätt inriktning så nära mig geografiskt som möjligt - detta via Google, branschorganisationerna, osv.

Jag letar på hitta.se, eniro.se i mitt närområde, samt givetvis sökningar på google.
De kanditater jag fastnat för filtreras genom ytterligare sökningar i allabolag.se (och liknande tjänster).

Jag vill ej ha skojare utan aktiv f-skattsedel, företag på obestånd eller liknande. Jag brukar även titta på antalet anställda eftersom jag inte är så förtjust i företag med 1 anställd som sedan anlitar en massa löst folk som underentreprenörer. Det blir som ett lotteri. Det kan fungera bra ena gången men bli katastrof nästa, beroende på vem de har fått tag på.

Sedan är det naturligtvis ett personligt möte som gäller, för att man skall kunna få den berömda magkänslan.

Detta har fungerat hyfsat hittills. Jag har aldrig blivit blåst eller totalt missnöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.