Hej,
Jag lurar på att hjälpa grannen med ett trädäck/altan på dennes stenbelagda uteplats (betongplattor). Den sluttar en del och behöver byggas upp för att bli i nivå, hade tänkt ett enkelt trädäck ut från fasad med ett brett trappsteg (altanens bredd) i framkant.

Kan man bygga upp en sådan helt frikopplad från hus och utan att använda plintar?
Tänkte att konstruktionens egenvikt gör att den står säkert, samt att det ska gå snabbt & smidigt att bygga upp.
Höftar nivåskillnaden till ett par-tre dm nivåskillnad fallande ut från fasad över ~4m.
Tänkte att man kan palla upp konstruktionen med betongplattor.

Helt ok eller omtänk?

konstruktionstips mottages tacksamt :)

Bygg pelare av tryckat virke.
Längden på dessa pelare kan fås på ett enkelt sätt genom att använda en laser och en tumstock.

Helt OK. Jag har byggt min altan ungefär så, den står på några plintar och sedan resten betongplattor där jag lagt en kloss mellan altanens reglar och betongplattorna. Det var enkelt och smidigt. Jag ställde hela stommen i våg och sågade sedan till klossar som passade perfekt. Dessa skruvade jag sedan i regelstommen.

Skulle någon sättning uppstå kan jag enkelt lyfta på några altanbrädor och byta mot en längre kloss.

En vanlig 70x70 tryckt stolpe kan lätt sågas ur så att man får en 45mm bit under regeln och en 25mm bit att skruva fast regeln i. Är man rädd för sidokrafter så sätt en hålplatta på andra sidan.

• Gilla
Maoam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.