Boschs 10,8 V är en fantastisk maskin. Den duger definitivt för att bygga ett litet förråd.

• Gilla
osiris
  • Laddar…
falkn skrev:
Boschs 10,8 V är en fantastisk maskin. Den duger definitivt för att bygga ett litet förråd.
Litet och litet kanske var att ta i.. Men en friggebod/förråd på ca 12-15kvm hade jag tänkt mig.

Volatyle skrev:
Litet och litet kanske var att ta i.. Men en friggebod/förråd på ca 12-15kvm hade jag tänkt mig.
Du kanske ska satsa på Bosch GSB 10,8 V då denna har slag. Den brukar säljas i kit tillsammans med GSR:en rätt ofta till bra pris. Har du slaget orkar den dra i även lite längre skruv och det blir skönare att jobba så. Batterierna laddar dessutom väldigt fort.

Tror de flesta skruvdragarna i prisklass "dyrare" är bra, själv köpte jag ett AEG kitt http://www.bauhaus.se/jp2a18-li-152b-proffskit-18v.html och är riktigt nöjd med det. Byggt min andra altan med det nu och diverse småjobb inomhus.

Valet av denna blev för mig det låg helt enkelt bäst i min hand och skapligt pris. Åk till en butik som säljer många märken och modeller, tänk på om dubska hålla i den en arbetsdag att den känns bra. Tycker att vissa har så konstig viktfördelning så de blir jobbiga att arbeta med.

falkn skrev:
Du kanske ska satsa på Bosch GSB 10,8 V då denna har slag.
Detta är väl en slagborrmaskin, inte en slagskruvdragare som diskuterats tidigare i tråden? D.v.s. två helt olika maskiner och användningsområden.

Polyene skrev:
Detta är väl en slagborrmaskin, inte en slagskruvdragare som diskuterats tidigare i tråden? D.v.s. två helt olika maskiner och användningsområden.
Japp, GSB = slagborr. GDR = slagskruvdragare.

OK. Nu har jag varit och kännt, dom mindre 10,8V funkar inte alla för mina små IT-händer. Det kändes ansträngt att hålla dom även om vikten var låg på grund av det tjocka handtaget.

Så just nu lutar det faktiskt att stega upp på 18V och här är vad jag förstått makita 459 den minsta som går att få (1,4kg med minsta batteriet). Kort därefter kommer makita 480 som väger ett hekto till.

Input på dessa två mottages tacksamt!

Vol

P
Jag säger bara att du ska köpa det märke du har lättast att få tag i. Du kommer lagra upp en hel arsenal av maskiner under åren och då är det jobbigt att ha femtielva laddare för olika fabrikat.
Själv har jag enkelt med DeWalt och har nästan bara dessa. Automatiska gipsskruvdragaren är dock Makita och lasern Bosch.....

Förresten, en spontan fråga. Jag reser ofta till USA i tjänsten. Makita är mkt billigare där, men det lär ju inte fungera eftersom deras laddare är byggda för 110V. Däremot skulle man ju kunna köpa dragaren utan batteri och laddare i USA. Noterar dock att modellerna följer andra modellnr i USA. Nån som vet om det går att kombinera ändå?

Vol

Mikael_L
Kolla så inte laddaren är märkt 110-240V AC.
Det kan vara laddare med brett spänningsområde, och väl hemma i sverige klipper du bara sladden och byter till svensk stickpropp.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Sant! Svårt med onlinebutiker dock. Får se om det går att hitta..

Ta du en 18V, då stöter du inte på några hinder i framtiden. Köp en "välkänd" dragare utan metallchuck för att få ner vikten lite. 14.4V är seg vid stora spax och karmskruv dyl.
Du kommer känna dig som en Kung med ny "feting" i handen, bara det är värt några hundralappar extra (som flickan sa)

Dewalt dcd780m2
18 v med två 4h batterier , under 2400kr på hornbach

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.