Jag tänkte köpa drivremmar, hittade ett ställe men dom tog så länge att svara att jag köpte ett 10-pack på ebay för några euros, så det räcker några år nu.

Jag trodde detta var en Emco Rex B20 men den är inte det, utan den är plockad från en större kombimaskin. Den största skillnaden är att planhyvlingsdjupet är begränsat jämfört med en emco rex.
 
  • Gilla
frdd och 1 till
  • Laddar…
M
Idag klantade jag mig och tappade 850 spänn ur fickan. På en parkering. Märkte det först när jag hade åkt 5 mil därifrån, förhoppningsvis vart det någon som verkligen hade nytta av lite kosing som hittade sedelrullen.
 
Idag har jag åkt hem från en fantastisk vecka på Rhodos.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Krilleman
Idag laddar jag med kikare i högsta hugg då jag har finbesök i trädgården varje kväll efter kl 22.

Ett märkligt pipande ljud har varit runt om huset någon vecka. Flera individer som svarar varandra Har sett en stor fågel i flykt men igår kväll satt den i en buskage vid tomtgränsen. En uggla!

Efter lite mera eftersök på det beryktade internet så har jag lokaliserat den exakta källan till ljuden. Hungriga små ungar av arten hornuggla.

Fascinerande!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hornuggla

[video=youtube;exH4QOs8qoU]https://www.youtube.com/watch?v=exH4QOs8qoU[/video]
 
  • Gilla
Manganbangan och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag sågat av ett vattenrör i väggen i garaget med en äcklig tigersåg från Biltema. Håller på och konverterar garaget till snickeri och skulle kapa lite råspont som ska bort varvid jag bokstavligen fick en dusch i ansiktet! Tjohopp — hade kapat ett rör av två som går till en kran mitt på väggen. Och jag som trodde att alla rör kom upp ur golvet vertikalt till kranen. Ånä, inte här, horisontellt på ca en meters höjd var det som gällde. Dumt av mig förmodligen.
Min Stanley regelsökare som också ska detektera el och kopparrör sa "kör" så vi är iallafall två som får dela på ansvaret. Men det är klart att det var jag och inte Stanley som höll i sågen...

Nu är det moppat och imorgon kör jag vidare, men det är nog dagens "höjdpunkt" här.

//Ronnie
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Ja usch då :/

Själv så bygger jag en arbetsbänk till så jag har mera arbetsytor, samt nånstans att placera en framtida svarv och talrikssandare:
19727590885_4e9a7fe07e_b.jpg

19106687303_140ba029f8_b.jpg

Hyvling är ett sånt skitjobb...
19540989459_f703672cc1_b.jpg
19732231701_3ec90be75b_b.jpg

För att kunna laminera bänktoppen behöver jag större klämmor så jag bygger 6st enligt John Heisz K-body design.
19701409446_2f6fe6f089_b.jpg

Också gjort en bättre "marking gauge", den jag hade köpt från biltema var värdelös. Den ljusare biten tror jag blir en "knife gauge" med en kniv istället för en nål:
19475977028_bb0b22bec9_b.jpg

Jo och en igelkott kom och hälsade på brevid garaget:
19099688083_df555dcd55_b.jpg
 
  • Gilla
D09 och 6 till
  • Laddar…
Fick nog av allt damm så jag köpte en spånsug modell enklare (hittade på lokala blocket-motsvarigheten i Finland, 50 euros), sedan gjorde jag en bättre uppsamlingsmetod genom att använda en 100mm 45 graders plastkrök:

19646779189_f49a0a900f_b.jpg

19645357980_4ae9b0cf9d_b.jpg

19645368478_b44f92cc66_b.jpg

Jag sågade alltså ett snitt in i röret och sen sågade till på toppen så det passade in under bordet. Jag fick ta bort min modifikation för att höja upp bladstyrningen p.g.a. denna modifikation. Men det är ett helt acceptabel uppoffring för nu fångar den 99%+ av allt damm som annars brukade spruta ut från under bordet och göra hela verkstan till en stor damrått.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tegell
  • Laddar…
Idag har jag plockat ner min fräs i molekyler. Fläkthjulet "exploderade" häromdagen, nytt + nya lager beställda. Sista tiden jag kört med förlängaren har det vibrerat mer än tidigare, antingen är förlängaren sned eller är undre lagret glappigt. Hursomhelst tror jag vibrationerna fått fläkthjulet att skrapa i innanmätet på fräsen. Har luktat bränd plast från och till och nu höll det inte längre. Fräsen är 15 år, med lagef o fläkthjulsbyte hoppas jag den lever lika länge till.

DSC_0106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Sådan fräs vill jag också ha...

Nå, jag köpte två av dessa i bilden, de två större, en 3kw Strömberg och en 2.2kw:
BYwANAk.jpg

250kr styck
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Själv så har jag kört sågtävling för att se skillnaden mellan min el och bensinsåg.

[video=youtube;B8ZBYVPidpY]http://www.youtube.com/watch?v=B8ZBYVPidpY[/video]
 
  • Gilla
corre och 6 till
  • Laddar…
Coolt, jag vill oxå ha en logosol
 
Inte idag men för några dagar sedan så blev det en liten trevlig tur i skogen för att hämta lite stockar.:D

[video=youtube;QxixsQvg7uQ]http://www.youtube.com/watch?v=QxixsQvg7uQ[/video]
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
teed skrev:
Inte idag men för några dagar sedan så blev det en liten trevlig tur i skogen för att hämta lite stockar.:D

[video=youtube;QxixsQvg7uQ]http://www.youtube.com/watch?v=QxixsQvg7uQ[/video]
Fan så kul det ser ut, det där skulle jag kunna göra hela dagarna.
Misstänker dock att det är en ganska dyr hobby...

Sågar du bara för nöjes skull eller gör du nånting med det du sågar upp?
 
maah skrev:
Fan så kul det ser ut, det där skulle jag kunna göra hela dagarna.
Misstänker dock att det är en ganska dyr hobby...

Sågar du bara för nöjes skull eller gör du nånting med det du sågar upp?
Det behöver inte bli så dyrt. Själv började jag med en 5år gammal kina fyrhjuling och en timmerjigg med en väldigt liten såg på. Och även detta var roligt som fan.
Idag så sågar jag för framtida behov, förhoppning är att kunna gå ner en dag i veckan och kunna jobba med youtube och bygga möbler en dag på heltid, och sälja lite virke mm.
 
  • Gilla
Joefaa
  • Laddar…
En gammal traktor typ Massey Fergusson 65/165 kunde vara ett billigt alternativ och det kan man släpa hem många stockar i gången med. Om man har rum för en.

Jag kommer nog att föra stockarna till sågen då jag har ett större parti, lär vara billigt här att göra så, annars ska jag nog såga lite själv på min bandsåg, men någon jigg måste då byggas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.